Her kommer et par kjappe bokomtaler som våre litteraturinteresserte lesere muligens vil ha interesse av. De av våre lesere som ikke bryr seg om skjønnlitteratur, vil trolig ha større glede av å bruke tiden sin på noe annet, for eksempel klesvask, en liten ryddeøkt eller personlig hygiene. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkenes objektive kvaliteter.
Vidar Sundstøl har i løpet av de siste tre årene blitt en av redaksjonens favorittforfattere. Vi har allerede anmeldt Jeg sank, En hellig lund, Oseberg og Nattsang, alle sammen med en viss grad av begeistring. Nå er Sundstøl ute med en ny bok. Den heter Dag fra natt og er omtrent like utsøkt skrevet som de andre romanene (eller kortromanene, vil jeg si, for nok en gang klarer han å si det han vil si på under 100 sider) han har skrevet de siste fem årene. Ja, for dette er en forfatter med språket i sin makt. De nøye utmeislede setningene beveger seg rundt motiver og bilder som gjentas og gradvis fylles med mening, slik at den temmelig enkle handlingen trer frem med forbløffende dybde og kompleksitet. I bokens nåtidsplan møter vi en navnløs mann som er i sin nylig avdøde mors hus i Vest-Telemark, der han ser etter et bilde av sønnen sin, som døde for 30 år siden, bare to år gammel, og som siden kun har eksistert som et stadig blekere minne i mannens erindring, et minne han har gjort alt for å unngå. Handlingen foregår på flere tidsplan, der omstendighetene rundt guttens død, oppdagelsen av en billedvev med motiv fra middelalderballaden «Draumkvedet» samt hovedpersonens problemer med å forholde seg til sønnens død utgjør hovedbestanddelene. Det handler om sorg, erindring og forsoning - og, som vanlig i Sundstøls bøker, om tidens plastisitet, eller oppløsningen av fortid og nåtid, om du vil. Bokens motiver speiler og ufyller hverandre og danner en imponerende helhet som ved romanens slutt føles både innsiktsfull og tilfredsstillende. Vel verdt å lese hvis man setter pris på nitid uttenkte og elegant skrevne romaner med dybde i utførelse og tematikk. Men først og fremst er dette en bok sorg, savn og alvoret i menneskenes korte liv på jorden.
Neste bok ut er The Longhorn Feud av Max Brand. Brand var en av de mest populære og produktive westernforfatterne i første halvdel av 1900-tallet, men dette er mitt første møte med ham. Denne romanen, opprinnelig utgitt i 1933, er en klassisk western med handling fra en liten kvegby i Texas som er plaget av en blodig feide mellom to rancher der eierskapet til en okse står i sentrum. Jada, du slipper ikke unna primærnæringene i denne genren. Inn i byen rir en dag helten, Barry Litton, og hans lojale medhjelper, sjømannen Tom Willow. Med kløkt, knyttnever og skyteferdigheter ordner de opp og oppnår dermed stor popularitet blant byens borgere, men en dag dukker det opp noen tvilsomme karer, ledet an av den demoniske Rann Duval, som ønsker å ta dem av dage. Handlingen er mindre actionfylt og voldelig enn f.eks. Morgan Kane-bøkene, men den tar igjen dette i humor, varme og persontegninger. Dessuten er det en språklig lekenhet man sjelden ser i Kjell Halbings mer patosfylte prosa. Brand tar seg god tid med å bygge opp intrigen og lar mye være uforklart i starten, men gradvis får leseren vite mer om hovedpersonenes fortid og deres forhold til skurkene. I siste del av boken er det mye action, men forholdsvis lite skyting, og avslutningen er dramatisk og til og med rørende. Barry Litton er en klassisk helt av den gamle sorten, handlekraftig og medmenneskelig, og Duval er hans onde speilbilde. Men bokens egentlige hovedperson og omdreiningspunkt er guttungen Jim Raeburn, som slår seg sammen med Litton og Willow. Selv om Brand bruker en allvitende fortellerstemme som tillater kun begrenset innsikt i karakterenes tankeliv, blir Jim på sett og vis leserens øyne og ører i historien. Som sagt er det lite vold, og aldeles ingen sex i The Longhorn Feud - kun en eneste kvinne møter vi, og hun er ærbar - men handlingen er spennende og godt oppbygget. Liker man humørfylt western som, godt innenfor genrekonvensjonenes grenser, varter opp med oppbyggelige helter, frastøtende skurker, mysterier, fart og spenning, bør man kunne glede seg over denne. Det gjorde i hvert fall jeg.
Dag fra natt er trolig tilgjengelig på Deres lokale bibliotek. The Longhorn Feud får De neppe tak i i fysisk format, men etter hva jeg kan se, finnes den som e-bok,
Dag fra natt
Vidar Sundstøl
Tiden, 2024
The Longhorn Feud
Max Brand
Pocket Books, 1948
(Opprinnelig utgitt i 1933)
Kommentarer
Legg inn en kommentar