Gå til hovedinnhold

Bokomtale: En hellig lund

 


Vidar Sundstøl

En hellig lund

Tiden, 2022


Av og til når jeg er på biblioteket, rasker jeg med meg noe fra nyhetshylla uten å se så nøye på hva det er. Det var slik En hellig lund endte opp i min varetekt for noen dager siden. Uten andre forventninger enn at den visstnok skulle handle om «forholdet mellom trær og mennesker» (og med visse fordommer om tynne romaner med ullen tematikk, for det er slett ikke alltid den norske samtidslitteraturen har noe vesentlig på hjertet) begynte jeg min lesning av romanen igår. 


Og forfatter Vidar Sundstøl går rett på sak: Første kapittel handler ikke om annet en trær, først eiketrærne ved fortellerens barndomshjem, og siden de middelalderske Överhogdalteppene, der flere stiliserte trær, kanskje Yggdrasil, inngår i motivet. Fortelleren, en gammel mann som avslører at han er, eller i det minste har vært, forfatter, opplyser at han har satt seg fore å avslutte sitt forfatterskap med en tekst om skogen. Jaja, tenkte jeg etter å ha lest dette kapittelet, kanskje ikke så veldig interessant, men knakende godt skrevet. Et billedrikt språk med med metaforisk dybde og god flyt. 


Men det er først i andre kapittel boken begynner å bli virkelig interessant. For her blir det klart at dette er en fremtidsroman, og en utpreget dystopisk sådan. En økologisk krise har forårsaket et sivilisasjonssammenbrudd. Skogene er døde, og byene er blitt fraflyttet. Bare noen få stakkars sjeler bor fortsatt i byen der fortelleren holder hus. Hvor de andre er, og om de i det hele tatt er i live, får vi intet svar på. Internett og innlagt vann er en saga blott, og de få gjenlevende i byen er avhengige av veldedighet for å få vann og mat. 


Parallelt med denne nåtidshandlingen (eller snarere fremtidshandlingen), får vi gjennom hele boken høre om en reise i de värmlandske skoger (som jeg antar finner sted i vår nåtid), der fortelleren blir presentert for noe som visstnok skal være en «hellig lund» en treansamling med sakral betydning i førkristen tid. Tematisk sett handler boken mye om forbindelsen mellom nåtiden og den fjerne fortiden, både når det gjelder vegetasjon og mennesker. Halvveis ut i boken slo det meg at dette med naturmystikk og norrønt, førkristent tankegods samt den ubevisste kontinuiteten på tvers av generasjonene minnet meg om den fremragende romanen Jeg sank, som jeg leste i fjor sommer. Et kjapt blikk på bibliografien foran i boken, bekreftet mine anelser. Det var samme forfatter. 


En hellig lund er en god roman. Språket er som sagt meget godt, handlingen er utpreget dyster, foruroligende, kan man vel si. Dette gjelder ikke minst hvordan Sundstøl setter kollapsen i det menneskelige samfunn i forbindelse med kollapsen i naturen. Han synliggjør de intime båndene mellom kultur og natur, mellom menneske og vegetasjon på en tankevekkende måte. Forsvinner skogene, er vi fucked. På bokens bakside står det at romanen kan «leses som en elegi for en tapt verden - en verden det i dag ennå er mulig å gjøre noe for». Man får inntrykk av at dette er en roman om «klimakrisen», men slik jeg leser boken, er ikke dette en politisk roman om at «vi koker kloden». Det er uten tvil politiske elementer i boken, blant annet aner jeg en innvandringskritisk tendens, men først og fremst handler den om dypere temaer, temaer som ikke så lett lar seg behandle uten å ty til metafysikken. Det sies ofte, litt enkelt, at fremtidsromaner egentlig handler om samtiden, men En hellig lund handler enda mer om fortiden, eller snarere erindringen, både den bevisste og den bevisste, om fortiden. Og i en samtid som blir stadig mindre historisk bevisst, er det grunn nok til å anbefale denne boken. Check it out!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H