Gå til hovedinnhold

Den tyske sosialismen på legekontoret

 


Collin

av Stefan Heym

oversatt av Ådne Goplen

Gyldendal, 1980



Herunder følger en omtale av romanen Collin, utgitt på tysk i 1979, og utgitt i norsk oversettelse året etter. Bokens forfatter er Stefan Heym, en tysk jøde som av høyst forståelige årsaker flyktet fra sitt hjemland i 1933, først til Tsjekkoslovakia, og siden til De forente stater, der han ble boende i mange år inntil han i 1953 returnerte til Tyskland, nærmere bestemt Den tyske demokratiske republikk.


Collin er en sykehusroman som diagnostiserer den tyske sosialismen slik den artet seg i DDR på 1970-tallet. For den østtyske samfunnsorganismen hadde klare sykdomstegn, selv om dens ledere mente å ha den dypeste innsikt i den dialektiske materialismen. Stefan Heym tar på seg rollen som lege og prøver å forklare hva som har forårsaket den reelt eksisterende sosialismens problemer. Og hans diagnose er nådeløs. Det er hverken mangelfull implementering av sosialistiske verdier, eller uheldig påvirkning fra den dekandente Vesten som har gjort den tyske arbeiderstaten syk, det er dens egne synder og regimets (samt regimets støttespilleres) manglende vilje til å ta et oppgjør med dem, som er årsak til landets sørgelige tilstand. 


Bokens eponyme hovedperson er en forfatter som i alle år har tilhørt DDRs kulturelite. Han er godt informert om forhold i landet, selv på øverste nivå, men som partimedlem og medlem av den privilegerte klassen er han forpliktet til å støtte opp om regimet, som jo forvalter den korrekte lære. Men nå er han innlagt på sykehus på grunn av noen uklare kardiovaskulære problemer. Innlagt på sykehuset er også på Collins antagonist, Stasi-sjef Urack, en lett gjenkjennelig stand in for Erich Mielke. Ja, dette er en nøkkelroman der lesere med en viss kjennskap til DDRs etterkrigshistorie, ikke vil ha store problemer med å gjenkjenne Paul Merker og Walter Janka, som begge ble utsatt for politiske prosesser på 1950-tallet, bak romanfigurene Faber og Havelka. Som kjent hadde slike prosesser mindre å gjøre med faktiske forhold, enn med å opprettholde kommunistpartiet og sikkerhetsapparatets kontroll over staten. En annen historisk person som dukker opp er György Lukács, som i boken går under navnet Daniel Keres. 


Romanen har en godt gjennomtenkt struktur og et utmerket plot (med en perfekt slutt), dessuten formidler Heym ideene, for dette er en idéroman, på en klar måte med sine velformulerte, presise setninger. Dialogen er imidlertid ikke særlig naturlig, og noen lesere vil nok trettes av den stadige vekslingen av synsvinkel, gjerne midt i en scene. (Dessuten la jeg merke til at korrekturlesningen av de siste 50 sidene nok gikk litt fort.)


Stefan Heym fikk en god del problemer da denne boken kom ut i 1979, og det er jo ikke noe rart, for myndighetene satte ikke særlig pris på kritikken han retter mot den tyske arbeiderstaten. Det samfunnet som beskrives, vil neppe appellere til særlig mange lesere. (I hvert fall på tiden da boken kom ut. Idag har jo dette med virkelighetsfjerne, eller kanskje vi heller bør si virkelighetsfornektende, ideologier samt nødvendigheten av å beskytte dem med innskrenkninger i ytringsfriheten og formaninger om ytringsansvar, kommet tilbake.) Collin virker imidlertid som en ganske presis skildring av det østtyske samfunnet, eller snarere dette samfunnets øvre lag, for vi møter ikke mange «vanlige» mennesker i denne boken.


Kan så romanen Collin anbefales for lesere med interesse for DDR og den marxistisk-leninistiske verdensbevegelse? Ja, i aller høyeste grad. Men hvis man foretrekker romaner om den moderne mannsrollen, minoritetsungdoms oppvekstkår i Oslo eller sterke kvinner som slites ned av «flink pike-syndromet», blir nok svaret nei.

Kommentarer

  1. Takk for supert lesetips! Har lest en del romaner fra DDR i det siste, og synes de er for vag når det gjelder det historiske. Har bestilt denne på biblioteket, gleder meg :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H