Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Ikkje bare ei mor

 


Ikkje bare ei mor

av Oddbjørn Birkeland

Aschehoug, 2022



Herunder følger en omtale av nok et tekstbasert papirprodukt fra et av de av de større forlagene i Norge, Aschehoug. Rogalendingen Oddbjørn Birkeland gjorde vi oss kjent med i fjor høst, da hans diktsamling Evrydike snur fra 2019 ble omtalt på denne bloggen. Nå er han ute med en ny samling, og i og med at den forrige ikke var helt verdiløs, finner vi det for godt å publisere noen linjer om Ikkje bare ei mor også. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


Omslaget er bedre enn hva en vanligvis kan forvente av norske lyrikkutgivelser, bokstavene er er behagelige å lese, og formatet er hendig. Målformen er nynorsk, som visstnok skal egne seg spesielt til lyrikk, i hvert fall i følge folk som sjelden leser nynorske tekster, og enda sjeldnere, lyrikk. Som vanlig når jeg omtaler diktsamlinger, har jeg lest gjennom denne boken to ganger. Såpass synes jeg forfatterne av denne ikke spesielt kommersielle formen for litteratur fortjener.


Litterært sett handler Ikkje bare ei mor om bindingen mellom mor og barn. Så vidt jeg husker etter to gjennomlesninger, blir det ikke spesifisert hvilket kjønn det lyriske jeget har, men jeg antar at det er hankjønn, blant annet fordi forfatteren, med sitt maskuline utseende og navn, så langt jeg kan se, er mann. (Det er selvfølgelig mulig jeg tar feil, for hvem kan vel identifisere kjønnet til et annet menneske uten å spørre om pronomenene først?) I det følgende vil jeg bruke pronomenet «han» om fortelleren.


Boken har en tredelt struktur, der første del tar for seg forholdet mellom mor og sønn i sønnens barndom. Her har Birkeland forsøkt å nærme seg små barns tankesett, med dets begrensede forståelseshorisont. Åpningsteksten er utformet som en bønn til «mor Gud». Hun blir også beskrevet som allestedsnærværende og nærmest som ett med det fortellende subjektet. Etterhvert må denne transcendente og samtidig immanente morsfiguren vike for en mer menneskelig figur som har sitt å stri med. Men avhengighetsforholdet er der fortsatt, og vedvarer gjennom hele boken, selv om antar nye former etterhvert som tiden går.


I del to blir vi mer kjent med moren. Dikter-jeget inntar en observerende, eller kanskje vi heller skal si dokumenterende rolle. Morens familie og familiehistorie trer inn på scenen. Flere av tekstene tar utgangspunkt i fotografier og dokumenter. En mislykket emigrasjon til Amerika danner rammen for noen av diktene, mens andre beskriver småborgerskapets posisjon på Jæren i første halvdel av forrige århundre, inneklemt mellom bønder og fabrikkarbeidere.


I den siste delen handler det igjen mer eksplisitt om forholdet mellom mor og sønn, men nå er de voksne, og rundt hjørnet lurer døden. Som man ser, er det et narrativ i boken, men det er fragmentert, og fortelleren er ikke helt pålitelig, noe han er klar over selv, «men eg hoppar / og trør forsiktig / frå bilete til bilete // for ikkje å søkke ned / og bli sitjande fast / i det eg ikkje lenger hugsar». Også han selv er fragmemtert, fremtrer i ulike versjoner av seg selv. Og hva er vel et enkelt menneske, dypest sett?  I et slående bilde sammenligner fortelleren seg og moren (og leseren?) med tomflasker i fjæra, «tome av oss sjølv / tome av kvarandre / tome som kleda som heng tilbake i skapet // og ikkje hugsar / hendene / som rørde seg inn og ut av dei». Substansen glipper mellom fingrene, og det subjektet som står igjen er et medium som verden virker gjennom. «Eg er eit trøskjeverk // alt som har hendt / skal gjennom meg gong etter gong», og det er kanskje det som skjer under skrivingen av denne boken, eller i det minste prosessen som beskrives i boken. For det handler om å erindre, gjenskape og forsones ved hjelp av restene av et levd liv.


Formalt sett ligger Birkekands dikt tett opp til prosa. Han signaliserer at han skriver poesi ved å ha korte linjer og gi avkall på skilletegn, slik alminnelig praksis er blant moderne, norske lyrikere. Rytmisk og fonetisk er det lite som gjør dette til noe annet enn prosafragmenter. Men han har noen slående bilder, det skal han ha. Likevel tror jeg Birkeland hadde oppnådd mer ved å omfavne prosaformen, noe jeg også nevnte i min omtale av Evrydike snur


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...