Gå til hovedinnhold

Døden, dikterkunsten og erfaringenes mystikk

 


Jeg klinger ved timens berøring

Rainer Maria Rilke

Utvalg og gjendiktning ved André Bjerke

Aschehoug, 1964


Vi skriver 29. desember og noterer at det idag kun er to dager igjen av år 2024 e.Kr. Og ikke bare det, det er også nøyaktig 98 år siden den østerrikske poeten Rainer Maria Rilke forlot de levendes verden. 


I den anledning har jeg satt meg ned med boken Jeg klinger ved timens berøring, som inneholder et utvalg dikt fra hele Rilkes karriere, utvalgt og gjendiktet av den fabelaktige André Bjerke. Han er naturligvis en garantist for at diktenes estetiske verdi ivaretas. Etterordet inneholder en biografisk skisse og en redegjørelse for linjene og egenarten i Rilkes litterære univers. 


De første diktene er hentet fra Rilkes tidlige periode. Her møter vi en lyriker som tydeligvis har oppdaget lyrikkens fortrinn om man skal si noe om erfaringer som vanskelig lar seg fange i prosa. Det handler ikke om følelser, men mindre håndfaste inntrykk og tanker som vanligvis ikke gjennomgår språklig bearbeidelse. Allerede i disse tidlige diktene handler det mye om døden og dikterkunsten, gjennomgangstemaer i Rilkes lyrikk. I diktet «Døden i de store byer» viser Rilke seg som en uforbederlig anti-modernist, en reaksjonær vil kanskje enkelte si. Det handler om fremmedgjøringen og anonymiseringen storbyen byr på, og den tilsvarende devalueringen av døden i et slikt miljø. Vi får også dikt med motiv fra Bibelen. Her vil jeg trekke frem det gripende «Getsemane», «Pieta», der Maria Magdalena sørger og kontemplerer over den døde Jesus og «David synger for Saul», som naturlig nok handler om dikterkunsten. Noen av diktene henter motiv fra den greske antikken, både som historisk virkelighet, som overleverte objekter og ikke minst som samspill mellom fortid og nåtid. Ellers handler det om død,  kjærlighet og ymse sanseinntrykk og erfaringer. Bokens lengste dikt er en Duineser-elegi, men de diktene har jeg skrevet om før, så det går jeg ikke inn på her. Boken avsluttes med de syv første diktene fra   Die Sonette an Orpheus (1923). Her utforsker Rilke sine kjente temaer, men med en mer markant vektlegging av det mystiske. Særlig likte jeg «Det kan en gud», som plasserer diktningen i en kosmisk kontekst, og «Frukt», der Rilke setter ord på den ofte haltende sammenhengen mellom objekt, sanseinntrykk og språk. 


Jeg har ingen problemer med å anbefale lesere som setter pris på lyrikk som stikker dypere og hever seg høyere enn alminnelig norsk samtidslyrikk, å lese denne samlingen. Mine tyskkunnskaper er dessverre for begrensede til at jeg kan lese Rilke på originalspråket med utbytte, men jeg antar at Bjerkes gjendiktning er adekvat med hensyn til meningsinnhold, og jeg kan aldri i verden tenke meg at noen av våre nålevende poeter kan måle seg med ham når det gjelder evnen til å gjengi diktene med sine formale egenskaper intakt. 


Reiner med en av sine kvinner.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...