Gå til hovedinnhold

Døden, dikterkunsten og erfaringenes mystikk

 


Jeg klinger ved timens berøring

Rainer Maria Rilke

Utvalg og gjendiktning ved Andre Bjerke

Aschehoug, 1964


Vi skriver 29. desember og noterer at det idag kun er to dager igjen av år 2024 e.Kr. Og ikke bare det, det er også nøyaktig 98 år siden den østerrikske poeten Rainer Maria Rilke forlot de levendes verden. 


I den anledning har jeg satt meg ned med boken Jeg klinger ved timens berøring, som inneholder et utvalg dikt fra hele Rilkes karriere, utvalgt og gjendiktet av den fabelaktige Andre Bjerke. Han er naturligvis en garantist for at diktenes estetiske verdi ivaretas. Etterordet inneholder en biografisk skisse og en redegjørelse for linjene og egenarten i Rilkes litterære univers. 


De første diktene er hentet fra Rilkes tidlige periode. Her møter vi en lyriker som tydeligvis har oppdaget lyrikkens fortrinn om man skal si noe om erfaringer som vanskelig lar seg fange i prosa. Det handler ikke om følelser, men mindre håndfaste inntrykk og tanker som vanligvis ikke gjennomgår språklig bearbeidelse. Allerede i disse tidlige diktene handler det mye om døden og dikterkunsten, gjennomgangstemaer i Rilkes lyrikk. I diktet «Døden i de store byer» viser Rilke seg som en uforbederlig anti-modernist, en reaksjonær vil kanskje enkelte si. Det handler om fremmedgjøringen og anonymiseringen storbyen byr på, og den tilsvarende devalueringen av døden i et slikt miljø. Vi får også dikt med motiv fra Bibelen. Her vil jeg trekke frem det gripende «Getsemane», «Pieta», der Maria Magdalena sørger og kontemplerer over den døde Jesus og «David synger for Saul», som naturlig nok handler om dikterkunsten. Noen av diktene henter motiv fra den greske antikken, både som historisk virkelighet, som overleverte objekter og ikke minst som samspill mellom fortid og nåtid. Ellers handler det om død,  kjærlighet og ymse sanseinntrykk og erfaringer. Bokens lengste dikt er en Duineser-elegi, men de diktene har jeg skrevet om før, så det går jeg ikke inn på her. Boken avsluttes med de syv første diktene fra   Die Sonette an Orpheus (1923). Her utforsker Rilke sine kjente temaer, men med en mer markant vektlegging av det mystiske. Særlig likte jeg «Det kan en gud», som plasserer diktningen i en kosmisk kontekst, og «Frukt», der Rilke setter ord på den ofte haltende sammenhengen mellom objekt, sanseinntrykk og språk. 


Jeg har ingen problemer med å anbefale lesere som setter på lyrikk som stikker dypere og hever seg høyere enn alminnelig norsk samtidslyrikk å lese denne samlingen. Mine tyskkunnskaper er dessverre for begrensede til at jeg kan lese Rilke på originalspråket med utbytte, men jeg antar at Bjerkes gjendiktning er adekvat med hensyn til meningsinnhold, og jeg kan aldri i verden tenke meg at noen av våre nålevende poeter kan måle seg med ham når det gjelder å gjengi diktene med sine formale egenskaper intakt. 


Reiner med en av sine kvinner.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...