Gå til hovedinnhold

Bjørnson som religionskritiker

 

Fra Nationaltheatrets oppsetning i 1918.

ADVARSEL: Denne teksten inneholder formuleringer av seksuell art som kan vekke anstøt hos bluferdige mennesker. Den inneholder også ord som kan oppfattes som sexistiske og rasistiske. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


Jeg har just lest det første av Bjørnstjerne Bjørnsons to dramaer med tittelen «Over Ævne». Stykket, som er i to akter, ble utgitt i 1883, samme år som Kiellands «Gift», og midt mellom Ibsens «En folkefiende» og «Vildanden», sånn for å plassere den i sin litteraturhistorisk kontekst, og handler om presten Adolf Sang og hans hustru Klara. Hun er alvorlig syk og tilbringer nesten hele stykket liggende i sengen. Hun klarer ikke å reise seg og har ikke kunnet sove på månedsvis. Sang er en utpreget idealistisk prest som gjerne setter livet på spill for å yte bønnehjelp til trengende sjeler og som er i overkant (i alle fall ifølge hans hustru) generøs overfor de fattige. Han er godt likt og dessuten kjent for å utrette mirakler. Men kona klarer han ikke å helbrede. Handlingen begynner med at Klara får besøk av sin søster, som er bosatt i Amerika. I dette partiet får vi vite om Klaras helsetilstand, og hvordan det står til mellom henne og ektemannen. Det er en dyp kjærlighet mellom dem, men den pragmatiske tvileren ser med skepsis på ektemannens religiøse temperament. Han er en av de som som tar Jesu budskap på alvor. Han er godtroende og mangler ansvarsfølelse og virkelighetssans. Selv har hun ingen sterk tro. Dette ser ut til å være årsaken til at miraklene hans ikke biter på henne.


Midtveis ut i akten kommer Sang hjem, og leseren (eller tilskueren) får se hva slags menneske dette er med egne øyne. Det ser ut til å stemme ganske bra med hvordan Klara beskriver ham. Han virker som en mellomting mellom en liberal prest og en karismatisk frikirkepastor. Nå har han en plan om at han og barna skal danne en «bønnekjede» rundt Klara og helbrede henne. Forsøket mislykkes, og vi får vite at barna har mistet barnetroen. Her får vi en ganske bra dialog om kristendommen betydning for menneske og samfunn samt sannhetsgehalten i dens postulater.




I akt to utvides rollegalleriet betraktelig. Nå ser Sang ut til å lykkes med mirakelmakeriet og tiltrekker seg en stor folkemengde. Dermed ankommer først en mystisk mann og biskopen med en forsamling prester. Nå får vi en lengre dialog om miraklenes (eller egentlig det overnaturliges) plass i kristendommen. De fleste av prestene er av den rasjonalistiske typen og vil ikke uten videre godta raporterte mirakler. De står for en abstrakt kristendom som ikke krever observerbare overnaturlige fenomener. Det kan virke som Bjørnson vil rette kritikk mot både høykirkelig rasjonalisme og de uvaskede massers folkelige religionsutøvelse. Scenen er ikke uten humor, men jeg synes den blir for lang. Virkelig interessant blir ikke sekvensen før den mystiske mannen dukker opp og fremsier noen tankevekkende monologer som vel oppsummerer mye av den tematiske kjernen i stykket. For selv om «Over Ævne» på overflaten tar opp et aktuelt tema fra avisspaltene, handler det dypest sett om psykologiske behov og mønstre. Klarer Sang å helbrede sin kjære Klara med overnaturlig hjelp? Det skal jeg ikke avsløre her, men jeg kan rapportere om en måtelig tilfredsstillende leseropplevelse. Stykket er klart best i første akt. De mer spektakulære hendelsene i annen akt mister dessverre mye av sin narrative kraft av prestenes lange samtale. Ellers må det nevnes at de eneste rollefigurene med dybde er de to hovedpersonene. Ikke engang barna, som faktisk er ganske viktige for handlingsgangen, har noen personlighet. Figurene som dukker opp i annen akt er for det meste karikaturer eller formidlere av bestemte tankesett. Som dramatiker står Bjørnson et godt stykke bak Ibsen, men at «Over Ævne» innehar kvaliteter som gjør stykket lett å komme gjennom, er utvilsomt. 


Over ævne. Første stykke

Bjørnstjerne Bjørnson

Gyldendalske Boghandels Forlag, 1883



Foto: Nationalbiblioteket


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...