Gå til hovedinnhold

Luke 8: Arius

 


I år er Julestuggu i det sakrale hjørnet. Vi tar for oss geistlige og teologer som har preget den kristne kirke fra romersk tid og frem til reformasjonen. Hver dag frem mot jul åpner vi en luke som vi håper vil opplyse, underholde og bidra til den tiltagende julestemningen i de tusen hjem.


I år 318 brøt det ut en bitter strid i kirken i Aleksandria mellom den heretiske presten Arius, som hevdet at Sønnen var skapt av Faderen, og dermed ikke av samme vesen som Gud, og biskop Aleksander, som sa at Sønnen ikke var skapt, men hadde eksistert fra evighet av og derfor var av samme vesen som Faderen. 


Arius, som trolig ble født i Libya på 250-tallet og hadde virket som prest siden 311, var en populær predikant og en dyktig propagandist, og hans lære spredde seg som ild i tørt gress. Snart var kirken splittet i to partier når det gjaldt synet på treenigheten, en ortodoks og en ariansk. 


Da keiser Konstantin innkalte til økumenisk kirkemøte i 325, var det for å skape enhet i kirken. Keiseren selv sympatiserte med det arianske partiet, men det var de ortodokse, ledet av Aleksander og hans protesjé Athanasius som vant frem, for kirkemøtet vedtok omsider en klart anti-ariansk trosbekjennelse. Der heter det at Jesus Kristus er


Guds enbårne Sønn,

født av Faderen fra evighet.

Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av sann Gud,

født, ikke skapt, av samme vesen som Faderen.

Ved ham er alt blitt skapt.


Men kirkemøtet betød slett ikke at striden i kirken var over. Arius hadde mektige disipler i kirken, og de igjen hadde mektige kontakter, ja til og med blant keiserne. Det var ikke før kirkemøtet i Konstantinopel i 381 at den arianske strid avtok. Da hadde imidlertid Arius’ lære begynt å vinne innpass blant de barbariske germanerne i nord. 


Men dette fikk ikke Arius med seg, for han døde men han døde mens han var på do og bæsjet i 336. Vi vil skåne våre lesere for de grusomme detaljene rundt Arius’s død og heller oppfordre interesserte lesere til å innhente denne informasjonen på egen hånd med et raskt internettsøk.

Kommentarer

  1. Jeg koser meg med de gamle kirkefedrenes feider. Kirken i dag er et resultat av alle disse spissfindige diskusjonen i 2000 år. Da blir jeg så overrasket hver gang norske biskoper har sett lyset og med ett forstår noe ingen andre i denne lange historien har skjønt. Da får jeg litt sympati med den katolske kirken. En katolsk prest fikk spørsmål om når de ville tillate kvinnelige prester. Til det svarte han at det trenger vi to-tre hundre år til å diskutere. :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...