Gå til hovedinnhold

Elektra!

 


Hva skjer, bror? Er du keen på å lese noe klassisk gresk drama, eller? Du er det, ja? Hvorfor ikke ta en kikk på «Elektra» av Sofokles? Jeg kan nesten garantere at du kommer til å like denne schpaa, men ganske atypiske tragedien fra 400-tallet f.Kr. Wallah! Hvorfor tragedien er atypisk? SPOILER ALERT! Det er fordi hovedpersonen, Elektra, datteren til kong Agamemnon, helten og seierherren fra Troja, slett ikke dør, men tvert imot får kjenne på den intense sødmen ved at farens mordere får sin rettmessige straff. For dette er et rent hevndrama, der en snedig utformet plan lykkes til punkt og prikke med det resultat at stykkets helt får sin hevn og dermed frelses fra sin pine. 


Aristoteles skriver i sin poetikk at tragediens kjerne er katarsis. Og det Sofokles byr på her, er den enkleste, reneste form for katarsis man kan tenke seg - ens fienders ydmykelse og død. Hvem er så disse fiendene? Det skal jeg ikke avsløre, bror, men jeg kan si at de er i nær familie med Elektra og hennes bror Orestes. Og da mener jeg nær familie!


Intrigen er enkel og lett å følge med på, og karakterene er om ikke endimensjonale, så i hvert fall lett gjenkjennelige som troper fra litteraturen som er blitt skrevet gjennom de to og et halvt tusen år som er gått siden dette dramaet ble skrevet. Dessuten utstyrer Sofokles sine figurer med distinkte personlighetstrekk og livsfilosofier som gjør det mulig å utforske ideer om heroisme, moral, plikt, konsekvenser og skjebne i replikkvekslingene. Elektra er naturligvis den mest komplekse rollefiguren. Hun har et følelsesliv som virker realistisk, og jeg tør påstå at man må være ganske avstumpet for ikke å bli beveget av hennes monologer. Hvordan leve med urett, hvilke plikter innebærer en slik tilværelse, og hvilke kostnader medfører det å leve et liv der grensen mellom rett og urett er utvisket?  Ellers kan jeg nevne at selv om jeg har lest en del gresk drama, kan jeg ikke erindre å ha sett koret bli brukt så effektivt og naturlig som her, både som aktiv deltager i handlingen og som kommentator. Jeg er seriøs, mann! 


Men det som imponerte meg aller mest med dette stykket, var dikterkunsten, altså hvordan dramaets sentrale ideer blir anskueliggjort gjennom bruken av språket. Her er Sofokles utrolig effektiv - og ikke minst elegant. Han gjør selvfølgelig ikke noe forsøk på å etterligne muntlig språk, det var det ingen som gjorde på hans tid. Selv om kunst i noen grad handler om å imitere virkeligheten, er det jo raffineringen av det språklige råmaterialet som utgjør kjernen i dikterkunsten. Her går det for det meste i heksameter, et versemål som både er behagelig å lese og estetisk tiltalende. Dessuten gir de lange verselinjene rom for mye informasjon. Ettersom jeg selvfølgelig ikke har lest stykket på gresk (jeg kan knapt norsk, bror, langt mindre arkaisk gresk), må jeg få berømme den virtuose oversetter Peder Østbyes som gjenskaper dette verket med presisjon og poetisk eleganse. Jeg formoder at jeg ikke er den eneste som blir påminnet om Andre Bjerkes lyrikk under lesningen av denne gjendiktningen. Østbye tillater seg å benytte seg av former som kan synes alderdommelige idag, men som egner seg utmerket for den strenge metrikken i teksten. Denne gjendiktningen ble utgitt i en bok som også omfatter tragediene «Kong Oidipus» og «Antigone», «Kvnnene i Trakia» og «Aias» og «Filoktetes» (Gyldendal 1959). 


Så, kompis, hvorfor ikke jette til nærmeste antikvariat (eller enda bedre, gå inn på Nasjonalbibliotekets hjemmeside) og finne dette schpaa dramaet om en mæbe som pines av livet, men holdes i live av håpet om en dag å få se sine fiender dø en grusom død. Du vil neppe bli skuffet, bror. Wallah!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...