Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Skare

 


Denne teksten handler om bokutgivelsen Skare, som ble utgitt på Flamme Forlag i 2019. Boken er en diktsamling og består av 80 sider om man ikke regner med bokens aller første og aller siste side, som egentlig bare er en forlengelse av innsiden av omslaget, og derfor har en annen tykkelse og farve enn de egentlige boksidene. 66 av bokens sider inneholder korte tekster som omhandler et par, et «jeg» og et «du», formodentlig en mann og en kvinne, som bor sammen i et hus et eller annet sted nordpå. De fleste tekstene handler imidlertid mer om naturen utenfor dette huset og hvorledes landskap og vegetasjon forandrer seg med årstidenes gang. Mot slutten vendes fokuset mot det etter hvert skrantende forholdet mellem det fordums elskende paret, og på slutten er «du» flyttet ut av huset. Tekstene er forfattet av Erlend Skjetne, som benytter seg av frie vers som ligger tett opp mot vanlig prosa. Ja, han tillater seg til og med å bruke konvensjonell tegnsetning og dessuten innlede setningene sine med stor forbokstav. Dette er ikke noe vi ofte ser i norsk samtidslyrikk. Noen av tekstene er satt opp som tradisjonelle dikt, med strofer som er like lange, og diktet «Far» ser ved første øyekast ut som en sonett - inntil man leser det og oppdaget at diktet hverken har fast rytme eller enderim. Boken er delt inn i fem avdelinger, som hver har sin tittel: «Isboge», «Snøsporvar», «Vassvegar», «Lauvlinar» og «Regnlyset». De to innledende diktene «Speik» og «Inn» står for seg selv.


Flamme Forlag utgivelser har vanligvis utpreget kjedelige omslag, ofte bare tekst på monokrom bakgrunn, men denne boken ser faktisk ganske innbydende ut. På forsiden er det en enkel, men flott utført tegning av et snødekt landskap og en stor, sort himmel full av hvite prikker som skal forestille sne som faller (eventuelt en stjernehimmel, eller kanskje en kombinasjon av snefnugg og stjerner). Baksideillustrasjonen viser et lignende motiv, men med omvendte proposjoner mellom sneen på bakken og de fallende snefnuggene. Bokryggen er turkis og inneholder informasjon om tittel og forfatter. 


Om jeg skal si min ærlige mening, kan jeg ikke si jeg ble veldig imponert over bokens innhold. Skjedne skriver adekvate naturskildringer og beskriver forholdet mellom protagonistene på en måte som nok kan skape gjenkjennelse hos mange lesere, men særlig originalt er det ikke. Ikke spesielt smart skrevet heller. Jeg vet ikke om boken er å få kjøpt lenger, den er tross alt fem år gammel, men mitt lokale bibliotek er neppe alene om å ha den til utlån. 


Skare

Erlend Skjetne

Flamme Forlag, 2019


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...