Gå til hovedinnhold

Fuglane: Første runde!

 


Fuglane - kapittel 1-10


For fem år siden lanserte Würmstuggu sitt «live-blogg»-format, der bokomtalen blir til mens boken leses, med en gjennomgang av Tarjei Vesaas’ Is-slottet i syv runder. Ettersom et eksemplar av Fuglane plutselig materialiserte seg i min leilighet her om dagen, tenkte jeg det kunne være interessant å gjøre det samme med denne Vesaas-romanen. Fuglane har jeg lest én gang før, som gymnasiast på begynnelsen av nittitallet, men det er så lenge siden at jeg ikke husker mye av handlingen. Jeg har til og med sett filmen til Witold Leszcyński (som mitt eksemplar av boken inneholder noen stillbilder fra), men det er også mange år siden, at det ikke er mye spm sitter igjen i erindringen. Jeg får kanskje ta med at Fuglane kom ut første gang i 1957, men at mitt eksemplar ble utgitt av Den Norske bokklubben i 1974. I denne omtalen kommer jeg til å skrive om de første kapitlene. 


Vi møter søskenparet Mattis og Hege, som bor sammen i et lite hus på landet et eller annet sted. Det finnes biler, så jeg antar at handlingen er lagt til 1950-tallet, men så langt i boken er nøyaktig tidsangivelse irrelevant for narrativet, Mattis er tilbakestående, og ansvaret for å ta vare på ham hviler på søsteren. Boken har ikke mye å by på om man er ute etter mord, biljakter, skyting og slåsskamper. Forventer man løssluppen humor, erotikk eller grøss, blir man trolig skuffet. Der man får, er en psykologisk orientert fortelling om to svært forskjellige mennesker fanget i et skjebnefellesskap de ikks kan gjøre noe med. 


Bortsett fra det første kapittelet opplever vi hele historien så langt fra Mattis’ synsvinkel. Her synes jeg Vesaas lykkes godt med å skildre et indre liv som skiller seg ganske mye fra normalen. Mattis tenker tregt, glemmer fort og har noen merkverdige tankemønstre. Det virker troverdig og er faktisk ganske fascinerende lesning. En kveld oppdager han en rugde mens han er ute i ha en. Han skjønner at det faktisk går et rugdetrekk over huset! Det er store greier. I Mattis øyne er dette et tegn på noe, eller noe som kommer til å påvirke livet hans til til det bedre. Det meste av handlingen så langt foregår i og rundt huset til Mattis og Hege. Man forstår at for Hege begynner det å ta på å være eneforsørger for en tilbakestående mann på 37 år. Det betyr forspilte muligheter, mye hardt arbeid og lite omgang med normalt utrustede sjeler. I kapittel 10 får Mattis seg arbeid med å luke i en turnipsåker. Dette er et langt og innholdsrikt kapittel, men jeg skal ikke si for mye her. Jeg kan nevne at Vesaas’ idiosynkratiske språk foreløbig ikke stryker meg medhårs. Det er ikke umulig at jeg vil si mer om dette senere, men akkurat nå lar jeg det ligge. Kanskje noen lesere vil lese boken selv. 


Dette var første runde. Andre runde når jeg har lest noen kapitler til. Kanskje omtrent ti. Boken inneholder i alt 42 kapitler, så den interesserte kan trolig vente seg omtrent fire runder. Følg med videre!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...