Gå til hovedinnhold

Sjokkboken vi nesten ikke turte anmelde


 

Nesten som ingenting er hendt

Ole-Petter Vaaten

Cappelen Damm, 2024


Ole-Petter Vaaten er ute med ny diktsamling, og ettersom vi har omtalt begge de to siste bøkene hans, Bare de som har danset fra 2022 og Jeg håper det går bra med meg fra i fjor, mener vi det er rett og rimelig at også denne fortjener en aldri så liten anmeldelse. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter. 


Nesten som ingenting er hendt fortsetter i samme spor som de to foregående bøkene til Vaaten. Tekstene handler om hverdagslivet til en mann som bor på et lite sted og som beskjeftiger seg med ting folk som bor på slike steder formodentlig er opptatt av, som biler, vedlikehold, naboer og slikt. I forrige diktsamling skrev Vaaten en del om det tidsriktige temaet «psykisk helse». Her handler det mer om det å bli gammel, og de fysiske plagene det medfører. Det lyriske subjektet i tekstene arbeider som lærer og ser ut til å tilbringe mye tid alene i sin bolig og rundt om på det landlige stedet der han bor. Mye av denne tiden går med på å tenke over helseutfordringer, bruksgjenstander, vegetasjon og fortiden. Dette er en litt stakkarslig type som står på terskelen til en alderdom som har signalisert sin ankomst en stund. Han lever et stusslig, begivenhetsløst liv og tenker ingen nye tanker. I alle fall avslører ikke diktene, som er utformet som tankelivet til denne ensomme sliteren, noen originale ideer eller dyp innsikt i livet slik det fremtrer for det moderne mennesket i vår omskiftelige tid. Sånn sett er han kanskje et bilde på leserne sine, for omtrent sånn ser jeg for meg kjernepublikummet for nyere norsk lyrikk også. 


Vaaten skriver uspektakulære dikt som hverken utfordrer eller imponerer. Tematikken er sammenfallende med mye annet som skrives av mannlige, halvgamle poeter på landet, og når det gjelder språk og form, er dette så konvensjonelt som det kan få blitt. Vaaten skal i imidlertid ha ros for ikke å bruke utpreget dialektale ord og vendinger i tekstene sine. Ikke skriver han nynorsk heller. 


Omslaget er fiolett og inneholder informasjon om tittel, genre, forfatter og forlag samt en pregløs tegning av en fisk som ifølge kolofonen er hentet fra Shutterstocks billedarkiv. Permene er stive. Boken kan kjøpes for kroner 349, men jeg vil heller anbefale å låne den på biblioteket om man absolutt vil lese den.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...