Gå til hovedinnhold

Søppel fra solen

 


Øst for verdens ende

Jon Ståle Ritland

Bonnier, 2023 


Det er en god stund siden forrige lyrikkanmeldelse her på Würmstuggu. Vi håper - og tror - ikke savnet har vært altfor stort hos det oplyste Borgerskab. Men vi vet jo at opptil flere av leserne våre er opptatt av å holde seg oppdatert på ny, norsk lyrikk, og at Würmstuggu er deres foretrukne kilde til anmeldelser. Så her er vi i gang igjen.


Forfatteren av «Øst for verdens evne» heter Jon Ståle Ritland, og skal vi tro bokomslaget, har han skrevet «en rekke kritikerroste diktsamlinger» siden debuten i 2004. Jeg har ikke lest noen av dem, så jeg føler meg nærmest som en jomfru når jeg gir meg i kast med denne boken med det karakteristiske omslaget. Det er basert på emballasjen til Nitedals Hjelpestikker (akkurat som det velkjente omslaget til Kjartan Fløgstads Fyr og flamme). Joda, det er et feiende flott bokomslag.


Hva så med innholdet i boken? Er det noe tess? Til det velger jeg å svare at jeg har lest langt verre diktsamlinger. Ritland skriver om lys som grunnprinsipp i tilværelsen, både som kosmisk kraft og forutsetning for livet på jorden. Og selvfølgelig handler det også om den subjektive og sanselige opplevelsen av lyset. I tillegg gjør han en del interessant med forholdet mellom lys og tid. Det er særlig sollyset det handler om, men også lyset fra fjernere himmellegemer. Lys har alltid spilt en viktig rolle innen religiøs tenkning og ikonografi. Det Ritland gjør her, er på en måte å sekulatisere den religiøse lyssymbolikken ved å trekke inn vitenskapelige perspektiver, både fra fysikken og astronomien. Dette er ganske vellykket, spør du meg. Noen av diktene er, om ikke akkurat fascinerende, så i hvert fall smart skrevet. Se for eksempel trosbekjennelsen han avslutter samlingen med:


jeg tror på det hellige avfallet

sendt til oss fra himmelen


vi er strålene som ble brudt 

vi er resirkulert kjærlighet


søppel fra solen


De 47 diktene er ikke lange, fra tre til sytten linjer. Ritland benytter seg av en enkel, prosanær syntaks som får frem tekstenes ideer på en klar måte. Formalt sett følger den vanlige normen for moderne, norsk lyrikk: ingen punktum, ingen store forbokstaver fortsett fra i en gjentatt imperativsetning midtveis i boken(«Bli liv! Bli liv!»), og avgrensning av setninger med linjeskift og i noen tilfeller komma. Billedbruken er adekvat og tidvis slående.


Boken er delt inn i tre avdelinger, «Det eldste lyset», «Øst for verdens ende» og «Bak riftene i himmelen». På åpningssidene er det sitater av henholdsvis Leonardo da Vinci, Simone Weil og Rumi. Forfatteren har av av en eller annen grunn valgt å gjengi disse på engelsk. 


Boken kan kjøpes for kr. 379. Det er den ikke verdt. Jeg vil heller anbefale den interesserte leser å låne den på biblioteket eller vente til den kan kjøpes til nedsatt pris.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib