Gå til hovedinnhold

Kjernefysisk utslettelse

 


DRAMA I ÉN AKT


Dramatis personae:


Myhre. Lyssky aktør i den politisk/kulturelle randsonen. Redaksjonssekretær. I trettiårene.

Dalberg. Redaktør. I førtiårene. 

Forbipasserende.


(Tidlig eftermiddag. En gate med murstensbygninger. Myhre kommer gående fra høyre, kledd i turtøy, med sixpence på hodet og en stor sekk på ryggen. Dalberg, fra venstre, kledd i fritidsklær. De to får øye på hverandre. Gjennom hele scenen passeres de av fotgjengere.) 


Dalberg. Jaså, Myhre, De er ute og går? Og med slik oppakning!


Myhre. Ja, jeg er på vei hjem fra et vellykket teltopphold i skogen, der jeg har levd av naturens ressurser i fire dager, sånn for adspredelsens skyld. Det kunne De også hatt godt av, Dalberg.


Dalberg. Nåja. Hver sin lyst. Selv er jeg på vei til tjernet for å svømme. Jeg hører isen har gått.


Myhre. Ja, den første svømmeturen er et av vårens høydepunkter. Hva synes De forresten om den siste artikkelen min?


Dalberg. Anmeldelsen av Michael Knox Berans bok om WASPene, mener De? Jo, den var god den. Informativ og velskrevet. Og leserne ser også ut til å sette pris på den.  


Myhre. Godt.


Dalberg. Jeg håper De har en ny artikkel i skjorteermet?


Myhre. Vi får se. Akkurat nå holder jeg på med en artikkel for en annen publikasjon. Og De da? Har De lest noe av interesse den siste tiden?


Dalberg. Ja, just før jeg gikk ut, leste jeg ferdig boken Dei harde trettiåra av professor Knut Kjeldstadli. Den er en del av «Krisetid»-serien fra Samlaget. 


Myhre. Har ikke De anmeldt en annen bok i den serien? 


Dalberg. Det stemmer. Hans Jacob Ornings bok om borgerkrigstiden.


Myhre. Så hva synes De om denne boken om trettiårene? 


Dalberg. Tittelen er egenlig litt misvisende, for boken handler mer om tyveårene enn trettiårene. Det var en tid som bød på prøvelser for økonomi og ervervsliv her til lands. Kjeldstadliv peker på konsekvensene av paripolitikken, altså at myndighetene forsøkte å presse kroneverdien opp til førkrigsnivået. Denne økonomiske kirsen ble innledet i 1920 og førte til destabilisering av økonomien og et høynet konfliktnivå i arbeidslivet, særlig i industrien, som varte gjennom det meste av 1920-tallet, med økt arbeidsledighet, en mengde konkurser og en svekket bondestand som konsekvenser. Dette førte til økt fattigdom, både i by og bygd, med alt hva det medfører av sosiale utfordringer og økt klasseantagonisme. Vi snakker altså om en krisetid, både for arbeiderne og kapitaleierne. Det er altså ikke så mye konsekvensene av børskrakket i 1929 Kjeldstadli skriver om, men forholdene forut for dette. I hans beretning er de tidlige 1930-årene snarere veien ut av krisen. Særlig kriseforliket i 1935 mellem Arbeiderpartiet og Bondepartiet legger han vekt på. Dette kunne kun komme i stand etter at begge partiene i noen grad endret sitt ideologiske utsyn. Vi er her i startgropen av Arbeiderpartiets kursendring fra revolusjonær sosialisme til pragmatisk reformisme. Interessant nok har disse partiene hatt en temmelig velfungerende allianse de siste 20 årene. Jeg har tidligere lest meget om arbeiderbevegelsens historie i mellemkrigstiden, men det begynner å bli en stund siden nå. Jeg synes særlig kapitlene om utarmingen av småbrukerne og fattigdommen arbeidsledigheten førte med seg, og selvfølgelig de tallrike arbeidskonfliktene, var interessant lesning.. Også den politiske analysen av kursendringen under Nygårdsvold, med en mer aktiv stat og et mer organisert næringsliv. Dette var selvfølgelig ikke noe som var unikt for Norge. Kjeldstadli påpeker hvordan premissleverandørene for denne nye kursen var «inspirert av nordiske naboland, Roosevelts amerikanske "New Deal", Sovjetunionens femårsplanar og også det nazistiske Tysklands bruk av staten i økonomien». I årene frem mot annen verdenskrig så vi at klassekamp ble erstattet med klassesamarbeid, og en mer nasjonalistisk økonomisk politikk fikk fotfeste, noe som blant annet ga seg utslag i at industrien i større grad produserte for hjemmemarkedet. Alt i alt synes jeg dette var en interessant bok som jeg gjerne anbefaler til folk som interesserer seg for arbeiderbevegelsens historie og mellomkrigstiden i Norge. 


Myhre. Det høres ut som en interessant bok. Har De lest noe annet da? (Tar av seg sekken og setter den på bakken.)


Dalberg. Ja, jeg har lest en bok om Harald Hårfagre.


Myhre. Ah. Leste ikke De en bok om ham for en tid siden? 


Dalberg. Jo, jeg leste Torgrim Titlestads bok om Harald for noen år siden. Professor Titlestad, som forøvrig også har skrevet en god del om arbeiderbevegelsen, særlig kommunistpartiet, er faktisk en av medforfatterne av Harfrsfjord og den norske rikssamlingen. Sammen med seg har han Sigvald Grøsfjeld og Christian Anton Smedshaug på denne boken. Den består i hovedsak av historiografiske artikler, der middelalderkildene vurderes og de ulike historiefaglige tilnærmingene til Harald og slaget i Hafrsfjord gjennomgås. Var rikssamlingen en virkelig rikssamling, eller var Harald bare en vestlandshøvding med overdrevet ettermæle? Når fant slaget sted? Hvem var Haralds motstandere? Hvordan har historikernes syn på denne delen av Norgeshistorien utviklet seg siden 1800-tallet? I hvilken grad skal middelalderkildene, som for en stor del ble skrevet 350 år etter den angivelige rikssamlingen, vurderes? Hvilke kilder har vi utenom sagatradisjonen? Dette er temaene artiklene tar for seg. Titlestad fester mer lit til sagaenes troverdighet enn hva som har vært vanlig blant norske historikere de siste hundre årene. Selv er jeg på ingen måte ekspert på dette området, men jeg vet ikke helt om jeg kjøper konklusjonene hans. Uansett er disse tekstene interessant lesning. Bokens siste tekst «Norge - Europas eldste rikssamling», forfattet av av agronom Smedhaug, synes jeg imidlertid glir inn i parodien. 


Myhre. Jaja. De om det. Nå må jeg se å komme meg hjem. Jeg trenger en dusj og verker etter å skrive ferdig den artikkelen jeg nevnte. (Tar på seg ryggsekken.)


Dalberg. De får ha en fin dag. Vi snakkes! 


Myhre. Ja, med mindre det bryter ut en kjernefysisk konflikt som utsletter alt liv i Europa i løpet av de nærmeste dagene. Farvel! 


(De gir hverandre et håndtrykk og går hver sin vei.)


Teppefall.






Illustrasjon: Dick Ayers, 1957


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...