Gå til hovedinnhold

Sensuelle gleder og dannet konversasjon

 


Yo, mofos! Jeg regner med at dere er klare for litt mer anmelderi av den typen Würmstuggu er kjent for! Idag skal vi se litt på hele to bøker, eller kanskje tre hvis jeg bruker så lang tid på å denne teksten at jeg klarer å fullføre den boken jeg leser just nu før jeg har skrevet ferdig teksten og derfor velger å ta med den også. Det følgende skal ikke forstås en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkenes objektive kvaliteter.


Først ut er Dei norske borgarkrigane 1130-1240 av Hans Jacob Orning. Boken inngår i serien «Krisetid» fra Samlaget. Dette er et essay som utforsker hvorvidt borgerkrigstiden kan kalles en krisetid, og hva en krise egentlig er. Dessuten undersøker Orning ulike måter å se på forholdet mellom stat og samfunn på, og hvilken betydning menneskesynet har for hvordan en ser på dette forholdet. 


Når det gjelder den rent historiske materien, trekker Orning frem en del eksempler fra historiske kilder som viser hvor annerledes middelalderens samfunn var fra det moderne norske samfunnet. Statsmakten da var noe radikalt annet enn dagens på alle måter gjennomgripende maktstruktur. Staten var fjernere, mer begrenset, mer vilkårlig og noe som kun i svært liten grad kunne garantere innbyggernes sikkerhet, slik idealet er idag. Den oppgaven var det opp til ætten å ta seg av, noe som gjerne innebar blodhevn, selv om det også kunne anta mildere former, som forlik. 


Var så borgerkrigstiden en krisetid? Ifølge Orning var den ikke det, selv om den kunne oppleves slik av elitene. Hovedpoenget til Orning er at vi må lese kildene kritisk. For ingen fremstillinger av fortiden er nøytrale, særlig når det er de med makt som står bak fremstillingen. Du vet, «seierherrene skriver historien» og så videre. For forestillingen om at borgerkrigstiden var en krisetid, har ifølge Orning sitt opphav i ettertidens fremstilling av den i dokumenter som Kongsspeilet fra Håkon Håkonsons regjeringstid og Magnus Lagabøtes landslov. De hadde interesse av å fremstille den forutgående perioden på denne måten for å styrke kongemakten og fremstille den nye tid som et brudd med den «mørke fortiden». Vi snakker altså om en tendensiøs merkelapp (selv om ordet «krise» ikke ble brukt i disse dokumentene») brukt som propaganda for det sittende regimet og ikke en reell analyse av en historisk epoke. Ornings poeng er ikke spesielt originalt, men boken (eller bok og bok, fru Blom, vi snakker om en flis på noen og åtti sider) er interessant lesning. Den anbefales herved for lesere med en viss interesse for norsk middelalderhistorie samt de andre temaene jeg har antydet ovenfor. Forøvrig er omslaget enkelt og slående.


Lysets ubetydelige feiltakelser er den 15. diktsamlingen til Halvard Foynes. For meg kunne det imidlertid vært forfatterens første utgivelse, for han er ukjent for meg. Nåja, han virker ganske rutinert i sine formuleringer, så helt fersk i gamet ser man at han sannsynligvis ikke er. Og det er tydelig at han er ute etter å kommunisere med leseren. Det er det mange ferske lyrikere som ikke er.


Tekstene er prosapregede, uten rim og regelmessig rytme, men strengt inndelt i strofer på mellom to og fem linjer. Tematisk er tekstene svært varierte. Foyne henter mye skyts fra geologi, geografi og andre naturvidenskapelige disipliner, men han skriver også om familie, kunst, et sykehusopphold i Stockholm, natur og kroppens forfall i livets siste fase. Noen av diktene, kanskje de fleste, er såpass interessante at det ikke føles bortkastet å bruke tid på å lese dem, mens andre gjør at man som leser blir sittende likegyldig igjen. Noen ganger er Foynes både smart og vittig, en han kan også være bare pratsom uten å ha noe å si. Diktene om faren og den ukjente morfaren har sågar noe rørende ved seg. 


Jeg kan ikke si jeg ble vilt begeistret over denne boken, men den inneholder tilstrekkelig adekvate tekster til at stempelet «godkjent» kan forsvares. Omslaget er litt femi, synes jeg.


… og derr, ja! Sannelig kom jeg i mål med den boken jeg viste til i første avsnitt av denne teksten. I Epifanier II: Prosadikt 45-101 skildrer Terje Dragseth øyeblikk eller vært korte hendelsesforløp som gir «glimtvise åpenbaringer i det hverdagslige», for å vise til James Joyces bruk av begrepet epifani slik denne er gjengitt i begynnelsen av denne boken, som sett utenfra er gul og grå og på innsiden består av hvite sider med fet Circular-font.


Tekstene, som er fra et par linjer til en halv side lange, stopper opp ved øyeblikk som ikke utpeker seg som spesielt oppsiktsvekkende, og åpner dem for tanken og fyller dem med både signifikans og skjønnhet. Det er god variasjon både i det som skildres og måten det skildres på, og mange av tekstene må sies å være elegant formulert. Med språket destillerer Dragseth både motivene og inntrykket de etterlater, slik at alt som bare opptar plass uten å tjene helheten, utelates. Dermed sitter vi igjen med komprimerte tekster som ikke bare forholder seg til den fysiske verden på en plausibel måte, men også bruker alminnelig syntaks og punktuasjon, og det er ingen selvfølge når vi snakker om moderne, norsk lyrikk.


Selv om jeg normalt ikke er så begeistret for denne typen tekster, innrømmer jeg gjerne at jeg hadde en viss glede av å lese disse prosadiktene, selv om jeg personlig ville vært svært tilbakeholden med å sette merkelappen «epifani» på noen av dem.


Herved avslutter jeg min egen tekst og oppfordrer leseren til å slå av det digitale apparatet teksten leses på, og heller fortape seg i sensuelle gleder og dannet konversasjon resten av denne januardagen.



Hans Jacob Orning

Dei norske borgarkrigane 1130-1240

Samlaget, 2021


Halvard Foynes

Lysets ubetydlige feiltakelser

Gyldendal, 2021


Terje Dragseth

Epifanier II: Prosadikt 45-191

Lord Jim Publishing, 2021



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H