Gå til hovedinnhold

Endå ei bok. Her

 


Arne Ruste

Her

Solum Bokvennen, 2021


Me held fram med omtaler av diktsamlingar frå 2021. Boka me ser på denne gongen er diktsamlinga Her, med undertittelen «Meldingar, postkort, oppdateringar», av Arne Ruste. Boka inneheld 25 dikt av varierande lengd. Eg har lese dei fleste av dei minst to gonger.


Ruste ser ut til å vere glad i å reise på sydenferie, for det er det dei fyrste dikta handlar om. Dei var sikkert trivelege å skrive, men som lesar fekk eg ikkje så mykje ut av desse «postkorta» frå Hellas og Kanariøyane. Ruste verkar også å vere oppteken av døden, fortrinnsvis som ein del av krinsløpet av byrjingar og avslutningar i det menneskelege tilværet. Kan hende ikkje så rart, for han er jo ein tilårskomen mann. 


Elles gjer Ruste eit par freistnader på å framsyne sin gode moral, slik det sømmer seg for venstreorienterte kunstnarar i våre dagar. «Hijab på jobben må da vara helt okei - under / poltilua, tel og med. Stili tel og med. / Det er jo bærre et skaut. /Mora mi brukte støtt skaut,» skriv han, for høve på folkeleg austlandsdialekt, og Erna Solbergs «trumpete mangel på empati» og manglende vilje til å ta imot tusenvis av migrantar vert refsa på rituelt vis i det siste diktet i samlinga. Gjesp.


Ruste vekslar mellom korte og lengre tekster. Mykje av innhaldet er ganske trivielt, men det lange diktet tilegna den ærverdige romeriksdiktaren Thor Sørheim er ikkje så aller verst, i alle fall om ein kjenner litt til Sørheims naturlyrikk.


Men alt i alt var ikkje dette mykje å rope hurra for. Diverre.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib