Gå til hovedinnhold

Amaranthe: The Catalyst

 


Si meg, liker De Amaranthe? Da vil det trolig interessere Dem at de svenske hardrockfavorittene med Thomas Mörck og Elize Ryd i spissen er ute med et nytt album. Kanskje vil det også glede Dem at «The Catalyst» innfrir alle forventninger man kunne tenkes å ha.  Og da tenker jeg ikke bare på musikkens kvalitet, men også hvordan den høres ut.


For bandet gjør ikke noe nytt. Det trenger de heller ikke, for de følger ganske enkelt oppskriften de har perfeksjonert gjennom sine seks foregående plateutgivelser. Det hjelper selvfølgelig å komme fra landet som ikke bare har verdens mest vitale heavy metal-scene, men også verdensrekorden i Melodi Grand Prix. For dette er vaskeekte Grand Prix-metal. Musikken er oppløftende og energisk, med uhyre fengende melodier, intetsigende nonsenstekster og et moderne lydbilde der elektroniske lyder tildeles god plass blant gitarene. Komposisjonene er uten unntak korte, men de oppleves likevel som innholdsrike, takket være de maksimalistiske arrangementene og bruken av intet mindre enn tre vokalister som stort sett synger på alle sangene. 


I skrivende stund er det vanskelig å velge en favoritt blant sangene, for kvaliteten er jevnt høy, men jeg velger likevel å trekke frem åpningssporet, «The Catalyst», som en mulig kandidat. Den Abba-aktige «Outer Dimensions» er også finfin. For ikke å snakke om den lekne «Damnation Flame» og den frekt elektroniske «Re-Vision». Eller hva med «Liberated»? Faktum er at det ikke er en eneste sang her som ikke er superfengende. For meg som gjerne hører på Amaranthe når jeg jogger, er det imidlertid et lite irritasjonsmoment når den obligatoriske poweballaden kommer. Ikke et vondt ord om «Stay A Little While», men jeg foretrekker at Amaranthe holder tempoet oppe. 


Kjære leser, unn Dem en gjennomlytting av «The Caralyst». Det vil trolig gjøre Dem godt. I alle fall vil det bedre humøret ditt. Karakter: 10 av 10! 


Amaranthe

The Catalyst

Nuclear Blast, 2024


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib