Gå til hovedinnhold

Selve boken er sort

 

Frank Eriksen

Uroen reiser hodet

Bokvennen, 2015


Selve boken er sort. Kun på ryggen er det bokstaver. Der står navnet på forfatteren, Frank Eriksen, samt bokens tittel, Uroen reiser hodet. Nederst på bokryggen kan man se en stilisert «b», som fungerer som forlagets logo. Boken har et gulbrunt smussomslag med særdeles uoppfinnsomt design. Også her får vi forfatterens navn, og så, i noe mindre bokstaver, bokens tittel. Mellom forfatternavn og tittel er det en noen millimeter bred vannrett strek i en farve jeg vil karakterisere som grå. Aller nederst, i en betydelig mindre font, står forlagets navn i versaler. På baksiden er diktet «Kniven» gjengitt. Alle bokstavene på smussomslaget er hvite.


Etter kolofonen, som ikke overraskende gir informasjon om rettigheter, utgivelsesår, trykk, sats, papir, formgivning, ISBN og kontaktinformasjon, kommer det en «Takk til Jo og Ellen, hvem nå de måtte være. Om man så blar om, kommer man til en side der det ganske enkelt står «Innhold», men det er ikke før man blar om atter en gang, man kan se innholdsfortegnelsen, eller snarere side 1 av innholdsfortegnelsen, for den fortsetter til neste side. Her kan man se at bokens tekster, 41 i alt, er fordelt på tre avdelinger som er navngitt med romertallene «I», «II» og «III». Vel, det er ikke helt riktig, for den første delen har tittelen «I - til seks etsninger av Jon Olav Helle», mens de andre altså kun heter «II» og «III». Dessverre er ikke etsningene til Helle, som de første seks diktene altså står i en slags dialog med, gjengitt i boken, men internettet forteller (og ikke bare forteller meg, men også viser meg) at Helle er en dyktig billedkunstner, og det ville ikke forundre meg om også disse bildene, som alle ser ut til å ha rurale motiver, i alle fall om en skal dømme etter tittelen, er flotte å se til. 


Selve diktene er det ikke så mye å si om. I del «II» er det ymse dikt med titler som «Ko Ko», «Bisettelse» og «Kommunist». Diktene selv er holdt i et slags bokmål iblandet innlandsdialekt hist og her. Hva Eriksen ønsker å oppnå med dette språklige grepet, er ikke godt å si, for det tilfører ikke tekstene noe nevneverdig, utover å fortelle leseren hvordan forfatteren snakker til daglig. Ofte virker det som han ikke er interessert i kommunisere, og når han faktisk kommuniserer, er det snakk om minner, banaliteter og små observasjoner fra rundt om i det som i 2015 het Hedmark fylke. Skal jeg trekke frem ett dikt som jeg idag, dagen etter at jeg leste boken, husker så godt at dets litterære kvaliteter ikke umiddelbart kan avfeies, er det «Tokstadfurua, ei vandring», som handler om et fredet furutre i Ringsaker. 


Det er ikke så lett å få øye på hva som skiller del «III» fra del «II». Tekstene her er også dels intetsigende, dels uinteressante. En ting jeg merket meg, var en vending i diktet «Tolvåringen tegner», der tolvåringen som tegner «presser blokka brått mot brystene. Altså ikke «mot brystet». Ingen stor sak. Bare en liten ting jeg stusset ved.


Ellers registrerer man at forfatteren av denne boken ikke har den samme aversjonen mot skilletegn som mange andre moderne poeter har. Selv om han er forsiktig med punktum, bruker han andre tegn, som komma, spørsmålstegn, kolon, anførselstegn og tankestrek i tilstrekkelig grad til at tegnenes nærvær gjør dem usynlige i teksten. Men den vilkårlige (dog sparsomme) bruken av punktum er iøynefallende. Forøvrig har forfatteren en lei tendens til å avslutte tekstene sine veldig brått, stundom midt i en setning. Mon tro hvorfor?


I det nest siste diktets første linje dukker bokens tittel opp. «Uroen reiser hodet hver gang jeg tenker på den / da går jeg opp og ned trappene i det gamle huset». Med huset som bilde utforsker Eriksen et sinn som har sitt å streve med. Forøvrig noe man ser lite til ellers i denne samlingen, som i det hele tatt er veldig sprikende med hensyn til tematikk og ser ut til å være skrevet etter innfallsmetoden (uten at det er noe galt med det). Det siste diktet før bokens bakre perm handler om blomster. Boken er paginert opp til s. 70. 


Uroen reiser hodet vil muligens tilfredsstille noen lesere, men neppe mange. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H