Gå til hovedinnhold

Retro-Tex og Jonah Hex!

 

Tex Willer: The Lonesome Rider

av Claudio Nizzi og Joe Kubert

Dark Horse Comics, 2015


Jonah Hex nr 7 og 8

av Michael Fleisher og Ernie Chan

DC Comics, 1977


Nå som Julestuggu er fullført, er det på tide med litt western igjen. De siste par dagene har jeg lest to tegneserier av den heroiske typen med handling fra den amerikanske vesten i annen halvdel av 1800-tallet. Den ene er amerikansk og produsert på 1970-tallet, og den andre er en italiensk-amerikansk samproduksjon og handler om Würmstuggus favoritt-westernhelt. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkenes objektive kvaliteter.


The Lonesome Rider er, så vidt jeg vet, den eneste Tex Willer-historien Joe Kubert tegnet. Den ble laget på begynnelsen av 2000-tallet og ble utgitt på norsk i 2005 med tittelen «Den ensomme rytter». Den utgaven jeg har lest, er den amerikanske fra 2015. Manuset er skrevet av Claudio Nizzi, en av de virkelige veteranene blant Tex-forfatterne. 


Hvis jeg skulle rangere alle Tex Willer-historiene jeg har lest det siste året, er jeg stygt redd for at denne vil trone på toppen. Og da mener jeg ikke bare tegningene, selv om de selvfølgelig er sublime - vi snakker tross alt om selveste Joe Kubert - for intrigen er uhyre velkomponert i all sin enkelhet, og man rives med fra første side, og når man er ferdig etter 223 sider, er man så tilfredsstilt som man vel kan bli etter å ha lest et hevndrama fra det ville vesten. 


Som tittelen antyder, opererer Tex alene i denne fortellingen. Han har altså ikke med seg Kit Carson og de andre følgesvennene sine, noe som resulterer i en dystrere, mer seriøs tone, i og med at de muntre replikkvekslingene mellom våre helter uteblir. Men også de bestialske, seksualiserte drapene i begynnelsen av historien bidrar til å gi en følelse av alvor som ikke er tilstede i de vanlige eventyrene i det månedlige Tex Willer-heftet. 


Og helten selv er både mer sårbar og mindre menneskelig enn han pleier å være. Etter å ha oppdaget den store skjenselsdåden som danner utgangspunktet for historien, dør vår helt i slutten av første akt en symbolsk død, for så å gjenoppstå som en hevnens engel som i de resterende fire aktene gjør det som må til for at rettferdigheten skal gjenopprettes. Som sagt, man er ytterst tilfredsstilt når det hele er over. Jeg har flere ganger påpekt at at Tex er en utpreget endimensjonal helt. Han har ingen personlighet utover å være tøff og rettferdig. Derfor fungerer han best som bifigur, eller som her, som en naturkraft. 


Som sagt er Kuberts tegninger glimrende. Ja, så glimrende at det er vanskelig å komme på noen Tex-tegnere som kan måle seg med ham (her medregnet Alfonso Font). Og da mener jeg både det fortellertekniske og det rent estetiske. Denne historien kom sent i Kuberts karriere, en periode som etter undertegnedes mening representerer høydepunktet i karrieren hans, og det er tydelig at han koser seg her. Den visuelle narrasjonen er krystallklar og typisk kubertsk, dog innenfor de typiske, relativt stramme rammene Tex Willer-seriene fordrer. Det er kanskje ikke så rart at det fungerer så godt, for jeg kan ikke tenke meg annet enn at Kubert er en av de viktigste inspirasjonskildene for brorparten av tegnerne som vanligvis jobber med serien. Den utgaven jeg har lest, er i farver, men opprinnelig er denne tegneserieromanen i sort-hvitt. Jeg vet ikke om det er den italienske redaksjonen eller Dark Horse som står for farveleggingen, men den er godt utført. Alt i alt en meget bra serie. Check it out!


Men det som sagt stått mer på western-menyen min i det siste. Jeg har nemlig lest Jonah Hex nr. 7 («Son of the Apache») og 8 («Mark of the Demon») fra 1977. Dette er en historie i to deler som handler om dusørjegeren Jonah Hex’ ungdomstid, fra han blir solgt av sin far som slave til apachene, og de tallrike ydmykelsene som følger (inkludert hvordan han fikk ansiktet sitt ødelagt), frem til han omsider får sin hevn over sine illgjerningsmenn. Det er også en fornøyelig rammefortelling i «nåtid» (altså 1874) om en fransk aristokrat som har kommet til Amerika for å jakte på «desperadoen» Jonah Hex, som på dette tidspunktet er mistenkt for drap. 


Det er Michael Fleisher som står for manuset her, og det er fullt den sedvanlige kynismen og nihilismen som gjennomsyrer Jonah Hex-historiene hans. Hex selv er ingen spesielt sympatisk figur, i hvert fall til helt å være, men sammenlignet med de andre vi møter i denne fortellingen, er han et dydsmønster. Og det universet Hex lever i er nådeløst, vilkårlig, fullt av gærninger og uten mye tegn til håp, men med en god dose svart humor. Litt som «Apocalypse Now» når jeg tenker meg om. Egentlig er det også en del slående likheter mellom denne versjonen av Jonah Hex og Conan, en annen serie Fleisher jobbet mye med. Fleisher og tegner Ernie Chan har mye å fortelle, og med den begrensede plassen de har til rådighet (totalt 34 sider) blir det høyt tempo og lite dikkedarer. Ellers merker jeg meg at amerikanske serier er mer ordrike og bruker språket på en mer bevisst måte enn Bonelli-seriene. 


Tegningene til Ernie Chan er solide, men ganske uspektakulære, i hvert fall sammenlignet med Joe Kuberts. Takket være diverse tilfeldigheter jeg hverken vil eller kan redegjøre for, har jeg i det siste lest en del av Fleishers Jonah Hex-historier fra 70-årene i litt tilfeldig rekkefølge, og jeg må si at standarden er jevnt over god. Denne historien skiller seg ikke ut i så måte. Men selv om Fleisher er god, er det nå likevel opphavsmennene John Albano og Tony DeZuniga som i mine øyne laget de beste tegneseriene om den vansirede dusørjegeren i sørstatsuniform. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H