Gå til hovedinnhold

En ode til tiårsjubilanten


Vi har mottatt et leserbrev fra en poesiklubb som på typisk sørlandsk vis har skrevet en ode til oss i forbindelse med vårt tiårsjubileum. Vi bringer brevet i noe forkortet form. 


Kjære Würmstuggu,


Vi er en Poesi Club som har for vane å møtes for å resitere dikt for hverandre annenhver fredag. Av og til leser vi også utvalgte tekster fra Würmstuggu. Det er kommet oss for øret at deres «blogg» fyller ti år i disse dager. Derfor har vi i fellesskap komponert en ode til Würmstuggu. Vi håper dere liker det vi har skrevet.



ODE TIL WÜRMSTUGGU


Hvad skuer jeg der fremme imellem Egetrærne?

Selv Nattemørket kan ej skjule denne Form

Der ligesom vokser op af Skogens bløde Bund,

Som reist i uhørt Trods mod Tiden og Naturen.

Slig mindes jeg idag hvad Würmstuggu har været

Igjennem dette sidste og udskiælte Decennium -

En højreist Fallos midt i Blogosfærens Mørke

En Eros’ skarpe pil der gjennemtrenger Hjertet

Og fyller det med Lys og lidderlige Lyster.

For dette er det Stof der Würmstuggu bestaar af

Og dette stof består saa længe der find’s Vilje

Til Oplysning og Aand I Borgerskabets Kredse.

Ophøyet, haard og fast staar Würmstuggu i Stormen,

I ti aar har det stormet, men Würmstuggu staar fast.


Med vennlig hilsen

Harald «Harrern» Aronsen og Stig «Stigis» Solvik,

hhv. formann og kasserer

Flekkefjord Poesi Club



Redaktør Dalberg svarer:


Tusen takk. Dette var rørende lesning


Illustrasjon: Thomas Lawrence, 1790



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib