Gå til hovedinnhold

Tex er tilbake!

 

Tex Willer nr. 684

«Voodoo» av Pasquale Ruju og Bruno Ramella

Egmont, 2021


Vi var ikke særlig fornøyd med forrige nummer av Tex, var vi vel? Men nå er ringreven Pasquale Ruju tilbake med en ny historie, og da vet den erfarne leser at man kan forvente solid underholdning, og det er akkurat det han leverer her. 


Denne historien utspiller seg i en liten by i Louisiana, der byens mektigste menn har inngått en sammensvergelse for å sikre seg penger og makt. Og de er villig til å gå over lik for å få det som de vil. Enter: voodoo-revolvermannen og leiemorderen Carrillo. Visuelt sett ikke ulik Guns’n’Roses-gitarist Slash, men med hodeskaller på flosshatten, voodoo-smykker rundt halsen og revolver i stedet for gitar. Carillo konfronterer sine ofre og hevner seg på sine fiender med skytevåpnene til dem han har drept. Og med seg har han alltid to ulende, mannevonde hunder. Også er han tilsynelatende udødelig! Visuelt slående og ganske badass. Og hans eneste likemann med skyteren er trolig Tex! 


Ruju og tegner Bruno Ramella forteller en medrivende historie effektivt og med en stadig strøm av ny informasjon som driver handlingen i en noenlunde uforutsigbar retning - selvfølgelig innenfor de ganske stramme rammene westerngenren og Tex-universet fordrer. Våre helter er akkurat som de skal være. Tex formidler sin transcendentale rettferdighet både med nevene og revolveren, og Carson er kvinnekjær og hedonistisk. Denne historien berører også raseproblematikken i sørstatene, noe som er helt naturlig når vi befinner oss i Louisiana etter borgerkrigen. Noen scener fra sumpene med alt hva det innebærer av farer, får vi selvfølgelig også når vi først er på de kanter.


Tegnemessig er dette en soleklar forbedring fra forrige historie. Ramella forteller godt med bildene sine og har en litt skitten, røff strek over tradisjonelle komposisjoner, figurer og ansikter med god dynamikk og overbevisende realisme. Når det er sagt, må det nevnes at tegningene på ingen måte er spektakulære, og at Ramella godt kunne kostet på seg å bruke mer tusj. Jeg synes Ramella godt kunne prøvd å bryte opp monotonien i en del av rutene med litt flere svarte flater. Av og til ser det nesten ut som han tegner for farver. Noen av ansiktene er også litt pregløse. Men for all del, dette er ikke en dårlig tegnet serie på noen måte.


Alt i alt en bra første episode. Det blir spennende å se hvordan historien ender i neste nummer.


(Forøvrig er Claudio Villas omslagsillustrasjon både generisk, statisk og kjedelig. Og hvorfor befinner Tex seg i et ørkenlandskap?)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H