Gå til hovedinnhold

Fellesskapet og friheten

 


The Quest for Community: A Study in the Ethics of Order and Freedom

av Robert Nisbet


I våres leste jeg boken The Quest for Community av Robert Nisbet. Boken kom opprinnelig ut i 1953, men jeg har lest  

utgaven fra 2010 med et forord av Ross Douthat. Her kommer en anmeldelse av den. Jeg skrev nylig en anmeldelse av del 2 av Alexis de Tocquevilles Democracy in America. Nisbet regner de Tocqueville som en av sine intellektuelle forløpere, og refererer ofte til dette verket. En ting han snakker om, er Tocquevilles observasjon at demokratiet har en sterkere tendens til å konsentrere makt snarere enn å utvanne den. 


Robert Nisbet var en amerikansk sosiolog som var sjefen for det sosiologiske instituttet på Berkeley-universitetet i California på en tid da det fortsatt fantes konservative sosiologer på Berkeley. Han tilhørte skolen til Max Weber og Emilie Durkheim, og var opptatt av samfunn som var bygget over tid, og menneskers behov for tilhørighet og kontinuitet. Hans fokus i denne boken er fremveksten av den moderne staten, og dens gradvise undergraving av de historiske fellesskapene menneskene har brukt for å finne vår plass i verden, og bygge våre identiteter. 


Som Ross Douthat skriver i sitt forord til 2010-utgaven, er Nisbets sentrale innsikt at den sentrale motsetningen i det tyvende århundrets ideologiske historie ikke er en motsetning i det hele tatt. De sterke kreftene bak sentralisering og økende kollektivisering på høyt nivå, og kampen for individuell frihet mot tradisjoner og irrasjonalitet, har foregått side ved side. Historisk sett har mennesker vært definert av de nære fellesskapene de har tilhørt. Disse fellesskapene har ofte vært i konkurranse med statsmakten, og i de fleste tilfeller har disse hatt mer å si for menneskers liv enn en relativt fjern stat. I det 19. og enda mer i det 20. århundret har statens makt over disse lokale fellesskapene og autoritetene blitt gradvis sterkere. 


Denne utviklingen har stort sett gitt enkeltindividet økt personlig frihet, i hvert fall i spørsmål knyttet til livsstil, valgfrihet, og bånd til andre mennesker rundt dem. Men dette er også kommet med noen kostnader. Det enkelte mennesket eksisterer mye mer på statens og markedets nåde enn tidligere, siden det i mindre grad er mennesker rundt dem som har forpliktelser til dem. Dette har også gått utover de naturlige båndene mellom mennesker, noe som har resultert i mange flere ensomme og rotløse mennesker enn i tidligere samfunn. Nisbet viser også at Thomas Hobbes, John Locke og Jean-Jaques Rousseau, fremfor  å være i konflikt med hverandre, faktisk arbeider på samme prosjekt. Dette prosjektet resulterte i at statsmakten og enkeltindividet ble styrket på bekostning av samfunnet, definert som alle de mellom-autoritetene og fellesskapene i menneskenes liv. 


Et av Nisbets viktigste poenger er at de nære fellesskapene til mennesker, som gjør grunnleggende funksjoner knyttet til menneskers psykologiske behov, fordi de oppretter stabile tilknytningsnettverk og reelle fellesskap, ikke kan eksisterer om de ikke også har roller knyttet til økonomisk og politisk virksomhet. Ta for eksempel familien, som den mest grunnleggende institusjonen mennesker har bygget sine liv rundt. Historisk sett har den vært både sentrum for økonomisk aktivitet i de fleste menneskers liv, og samtidig en viktig del av menneskers politiske verden. Dette reflekterer også hvordan man tenkte om f.eks. stemmeretten og borgerskap. Stemmerett skulle ikke gis til atomiserte enkeltindivider, men til menn (og noen kvinner) som fungerte som autoriteter i sine familier, så familien var representert, mer enn individene. I dagens samfunn har familiens økonomiske funksjon blitt overtatt fullstendig av markedet og konserner, mens den politiske funksjon har blitt overtatt av staten. Når den ikke har en klar plass i samfunnet, har den sluttet å fungere som en stabil institusjon, og derfor kan den heller ikke fylle funksjonene knyttet til psykologisk fellesskap som den historisk sett har fylt. Dette er funksjoner hverken stat eller marked kan påta seg, og deres frafall leder til rotløse og deprimerte mennesker. 


Alt i alt er dette en veldig fascinerende bok, godt argumentert og lett å følge. Som en som har lest Hannah Arendt og funnet hennes tanker innsiktsfulle, synes jeg mange av Nisbets argumenter virker kjente og kjære. Jeg vil anbefale denne boken til alle som er interessert i mennesket som kollektivt, sosialt vesen, og i den historiske utviklingen til moderne vestlige samfunn. Og kanskje den også gjør oss i stand til bedre å forstå dagens tillitskrise til våre teknokratiske eliter. 



Håkon D. Myhre


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib