Gå til hovedinnhold

Demokratiets fremtid, sett med fortidens øyne

 

For over to år siden skrev jeg en anmeldelse av det første bindet av Alexis de Tocquevilles storslagne Democracy in America. Jeg tenkte jeg skulle få lest del 2 og skrevet en anmeldelse av den ganske kort tid etter å ha lest den første, men dessverre ble jeg distrahert, og fikk ikke lest denne på en ganske lang stund. Nå har jeg endelig fått lest boken, og her er min anmeldelse av den.


Mens første del av dette verket stort sett var en beskrivelse av Amerika, dets institusjoner, kultur og folk, slik de eksisterte på slutten av 1820-tallet, er del 2 en mer filosofisk og spekulativ tekst. Her tillater Tocqueville seg å komme med en del observasjoner og spekulasjoner knyttet til demokratiet generelt, og USA spesielt, og legger frem noen tentative prediksjoner om fremtiden. Dette gjør denne delen kanskje enda mer interessant enn den første. Selv om det selvsagt gjør deler av denne mer «utdatert» enn den første delen, er det en del slående observasjoner han kommer med som har vært veldig nær ved å treffe blink, særlig siden de ofte gikk imot de typiske holdningene som eksisterte i hans samtid. 


Som i den forrige anmeldelsen av Tocqueville, vil jeg ikke forsøke å gjøre en fullstendig gjennomgang av verket, men snarere fokusere på noen områder jeg er interessert i. Tocqueville mener at demokratiske og relativt sett egalitære samfunn er fremtiden, og han er opptatt av at statene i Europa lærer av USA for å håndtere denne fremtidige utviklingen. 


På den positive siden observerer han at menneskers empatiske horisont utvides i egalitære samfunn. Dette henger riktignok sammen med en tendens mot mindre ansvarsfølelse overfor andre mennesker og en større isolasjon og svakhet for individet. Amerikanerne har en tendens til å bygge assosiasjoner på egen hånd, og dette motvirker denne tendensen noe, i at de er veldig drevet av sine relasjoner innenfor disse assosiasjonene. 


En av de mest interessante observasjonene Tocqueville kommer med er etter mitt syn hans observasjon av at den store faren ved  demokratiet ikke er at det vil bryte sammen til rent anarki, noe som var en vanlig frykt i hans samtid. Han sier derimot at demokrati vil tendere til å styrke sentralisert makt, og til å gjøre mennesker mer servile og villige til å gå med på det myndighetene setter i gang. Han ser på denne trenden som så sterk at han er genuint bekymret. Han påpeker også at amerikanernes allerede nevnte tendens til lokal selvorganisering, og institusjonsbygging, og generelle uavhengighet i tanke og handling, fungerte som en veldig sterk motvekt mot sentraliseringstendensen i allmenn-demokratiet. Dette så han som et godt aspekt ved det amerikanske samfunn. 


Dette leder ham til å spekulere på muligheten for et tyranni som kan komme ut av denne egalitære fremtiden. De trendene han observerer, leder ham til å frykte om en form for despoti som er mildt, men kvelende. Han observerer at den grad av kontroll de demokratiske statene, samt stater som låner noen av metodene til disse, er i stand til å utøve, direkte over sine innbyggere, overgår de villeste fantasier til oldtidens despoter. At likhet gjør individer svakere, eller snarere forhindrer individer i å bygge opp en tilstrekkelig uavhengig styrke, gjør borgerne maktesløse overfor den administrative staten. Dette gir både en «push and pull-faktor» for å bygge et kvelende despoti, satt opp med i prinsippet demokratiske mål, for å sikre velferden til alle innbyggerne, og bare med unntaksvis bruk av harde maktmidler. Dette «milde tyranniet» ville, ifølge Tocqueville, likevel ødelegge menneskets verdighet, da det tar fra mennesket muligheten til å påvirke sin egen skjebne, og ytterligere svekker og kanskje ødelegger båndene av avhengighet som eksisterer mellom menneskene i et samfunn. 


Jeg synes dette bindet er vel så fascinerende som den første delen av verket. Hans vurderingsevne hva gjelder fremtidens tyranni vil nok mange si er feilaktig. Selvfølgelig så han ikke den reelle brutaliteten til nazismen, kommunismen og fascismen komme, og han ville nok blitt overrasket av voldsomheten til den første halvdelen av det tyvende århundre. Men jeg tror han ville gjenkjent noe av det tyranniet han sikter til i den moderne stats tilstedeværelse i alle deler av livene våre, og slik sett tyranniet både i velferdsstaten og i de mer amerikanske bølgene av woke-tyranni, med formålet å «beskytte de svake i samfunnet». 


Håkon D. Myhre


Illustrasjon: Honoré Daumier, 1849


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H