Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Figurer

 


Janne-Camilla Lyster

Figurer

Tiden, 2021


Würmstuggu er et av få steder på den norskspråklige delen av internettet som tilbyr anmeldelser av ny, norsk lyrikk uten betalingsmur. Herunder følger en omtale av Janne-Camillas Lysters siste diktsamling Figurer. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


Diktsamlingen Figurer består av 63 dikt som ifølge omslaget «er fylt av bemerkelsesverdige hendelser og bilder [som] refererer til noe som er i ferd med å viskes ut, eller som ennå ikke har blitt synlig». Omslagsteksten utdyper Lysters poetiske prosjekt ytterligere uten at vi skal gå nærmere inn på det her, men uansett hvordan man pakker det inn, synes hovedpoenget å være at diktene mangler substans. For man skal lete lenge etter mening i disse tekstene. 


Av de 63 diktene er 26 på én linje, mens ytterligere fire er like korte, men brutt opp med linjeskift. Innholdet er vanskelig å få fatt på. Selv om det er i lyrikkens natur å dvele ved det indirekte, det uutsigelige, det som ligger mellom ordene, synes denne samlingen å være innholdsløs, eller i det minste et mislykket forsøk på å språkliggjøre en flyktig fornemmelse gjennom tilsynelatende vilkårlige ord. Lyster presenterer typisk et bilde og kontrasterer det med et annet uten at dette tilfører diktet noe utover å skape en illusjon av mening. Det blir en slags fetisjisering av teksten som tekst, en dyrking av overflate løsrevet fra innhold - forøvrig ikke noe nytt i moderne lyrikk - kanskje et interessant eksperiment for forfatteren, men hvor givende er det nå egentlig å lese tekster som i grunnen ikke refererer til noe spesifikt utenfor teksten? Selv foretrekker jeg språk som kommuniserer, som har noe å formidle, men så er jeg kanskje ikke i målgruppen? 


Normalt beskrives objekter, natur og hendelser. Kun i et fåtall av diktene møter vi et eksplisitt lyrisk jeg. Om jeg-et er det samme gjennom hele  samlingen, eller om det er flere lyriske subjekter, er uklart, men jeg heller mot at det er en viss kontinuitet, for lyd - særlig musikk - og kroppsbevissthet synes å være et slags gjennomgangstema i akkurat disse diktene. 


Ellers benytter Lyster seg i større grad enn andre norske samtidslyrikere seg av skilletegn som punktum og komma. Men hun er likevel ikke så veldig avstikkende formalt sett, for i et flertall av diktene velger hun å avstå fra å bruke stor forbokstav. Slik signaliserer hun at dette er lyrikk, ikke prosa, og dermed at det tilsynelatende fraværet av substans er tilsiktet og egentlig en form for avansert dybde som leseren ikke bør forvente å få innsikt i.


Bokens forside og bakside prydes av kruseduller tegnet av forfatteren selv. Bokdesignet er helt ok, om enn noe kjedelig, og fonten som er brukt, er både leselig og estetisk tiltalende. Boken har en utsalgspris på 349 kroner. For den prisen får man kjøpt nesten ni kg spaghetti - eller to sixpacker med øl.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib