Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Å jage ein hjort i døden

 


Svanhild Amdal Telnes

Å jage ein hjort i døden

Gyldendal, 2021


Som dei fleste diktsamlingar du kan lese om på denne nettstaden, var ikkje Å jage ein hjort i døden ei bok eg aktivt søkte opp då eg vitja det kommunale biblioteket på plassen der eg bur her om dagen. Ho stod på hylla for nye diktsamlingar og lyste mot meg i all sin beige prakt, og av di eg somme stunder, og kan hende særleg når eg er på biblioteket, er ein spontan person, var det nett denne boka som blei med meg heim nett denne dagen i oktober 2022. 


Boka er ei samling korte tekstar som fortel ei historie om ei jente som lever i eit lite øysamfunn som har vendt ryggen til sivilisasjonen med alt kva det inneber av teknologi, familiestrukturar og, framfor alt, fortida. Dette er eit hardt liv som ikkje ser ut til å passe heltinna vår særleg godt. Far og mor er fråverande eller ikkje-eksisterande, og familien er erstatta av ei mengd anonyme «tanter» og «onklar». Det einaste familiemedlemmet me vert kjent med, er storebroren, som er sjuk gjennom heile boka. Sjukdommen vert knytta til at han kjenner fortida. «Ei av tantene seier det er / fortida som har sete seg / i brystet hans, / at gudene let bror min bleikne / for å halde blikket vårt klart.» Han veit noko om verda der ute og korleis ting var før. Dessutan kan han lese. Denne kunnskapen vert sett på som eit trugsmål mot verdiane til øysamfunnet, i alle fall av dei med makt.   


Det er ikkje fritt for at ein tenkjer i retning av dei store utopiske eksperimenta frå det 20. hundreåret, der forvirra drøymarar freista å implementere kommunistiske idear på uskuldige menneske utan omsyn til dei sanningane historia fortel oss om livet. «Eigedom er ein felles fiende ein gjer lurt i å halde kjeft om,» som det heiter i eit av dikta. Og «Den som bryt loven / med ord eller handling, / må møte i råd, stå rak og ynskje dommen velkommen». Som litterært verk står boka på eit vis i same tradisjon som George Orwells 1984, sjølv om forma sjølvsagt er veldig annleis. Avvisninga av fortida og røynda bygger på ein patologisk framtidtru som ein sjølvsagt også kan kjenne att i meir moderne venstreorienterte ideologiar og i millenaristiske religiøse sekter. Dette med å reformere språket og innføre leksikalske tabu for å gjere folk modne for framskrittet og den gloriøse framtida, er jo stadig like aktuelt. I denne boka har dei til dømes fjerna fortidsforma til verba. Tematikken kan jo også lesast meir psykologisk, for om ein tek bort familien og den forankringa i fortida familien representerer, vert resultatet lett rotlause, utrygge menneske. Og når ein i tillegg innskrenkar og omformar språket vert det vanskeleg å tenkje.


Svanhild Amdal Telnes er jo godt forankra i den moderne samtidslyrikken med omsyn til form og virkemiddel. Eg synest likevel at ho skriv betre enn mange andre med tilhald i den norske samtidslyriske gettoen. Språket er gjennomarbeida, med mellom anna mykje fin bruk av bokstavrim, bileta er ofte sterke, og ikkje minst, ho har noko å formidle, og det er ikkje noko ein alltid kan seie om moderne norske lyrikarar. Dessutan er ho ikkje redd for å bruke skilleteikn og versalar sjølv ho skeiv lyrikk. Men heilt overtydd er eg likevel ikkje. Sjølv om Telnes tek opp viktige spørsmål og maktar å formidle ideane sine på ein klar måte, sit ein igjen med inntrykk av at ho munne fått mer ut av dette ved å skrive rein prosa. Det er sjølvsagt meir krevjande, for ho ville måtte utdype tematikken meir og utvikle karakter og idear på ein meir handfast måte, men ho har allereie eit godt narrativ klart, og eg trur ho ville nått fleire lesarar og truffe dei hardare om dette hadde vore ei novelle eller ein roman. For, lets face it, kven les eigentleg norsk samtidslyrikk?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...

20 spådommer for 2025

  Akkurat som i fjor har vi tatt i bruk våre klarsynte evner og skuet inn i krystallkulen for å se hva den kan fortelle oss om det kommende året. Her er våre spådommer for 2025: 1. Sykefraværet i Norge går ned. 2. Donald Trump forbyr all politisk opposisjon og oppløser kongressen på ubestemt tid. 3. Ukraina vinner en overbevisende seier over Russland og gjenoppretter sine gamle grenser. (Med forbehold om at det kan skje allerede før nyttår.) 4. Arbeiderpartiet blir landets største parti i stortingsvalget i september, og den populære partilederen Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister.  5. Det norske langrennslandslaget møter uventet sterk konkurranse i verdenscup og VM. 6. Dagbladet publiserer ikke en eneste nakenspa-reportasje. 7. Offentlig pengebruk går ned i Norge. 8. En rekke øygrupper i Asia og Oseania blir ubeboelige etter at isen på Nordpolen smelter. 9. Det blir fred i Midtøsten.  10. Etter valget i oktober får Elfenbenskysten sin førs...

Bokomtale: Nettforgiftning

  Nettforgiftning Siw Aduvill og Didrik Søderlind Humanist Forlag, 2025 De siste årene har Würmstuggu skrevet en god del om fenomenet woke. Denne våren har vi publisert anmeldelser av to ferske bøker som tar opp temaet med en dybde vi sjelden ser i det offentlige ordskiftet, Wokeisme av Lars Erik Gjerde og Kateterprofetenes opprør av Andreas Hardhaug Olsen. Og i fjor sommer skrev vi om Frank Rossaviks De korrekte fra 2022. Nå er tiden kommet for å ta opp en bok som ser saken fra motsatt synsvinkel. I våres kom boken Nettforgiftning av Siw Aduvill og Didrik Søderlind. Boken, som har undertittelen Å miste noen til radikalisering og konspirasjonsteorier, har en helt annen tilnærming til stoffet og handler for så vidt ikke bare om woke i streng forstand, men også tilstøtende saksområder som klimapolitikk og håndtering av covid-pandemien. Didrik Søderlind er trolig en kjent skikkelse for de fleste av Würmstuggus lesere. Han arbeider som rådgiver for den statsfinansierte ateis...