Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Å jage ein hjort i døden

 


Svanhild Amdal Telnes

Å jage ein hjort i døden

Gyldendal, 2021


Som dei fleste diktsamlingar du kan lese om på denne nettstaden, var ikkje Å jage ein hjort i døden ei bok eg aktivt søkte opp då eg vitja det kommunale biblioteket på plassen der eg bur her om dagen. Ho stod på hylla for nye diktsamlingar og lyste mot meg i all sin beige prakt, og av di eg somme stunder, og kan hende særleg når eg er på biblioteket, er ein spontan person, var det nett denne boka som blei med meg heim nett denne dagen i oktober 2022. 


Boka er ei samling korte tekstar som fortel ei historie om ei jente som lever i eit lite øysamfunn som har vendt ryggen til sivilisasjonen med alt kva det inneber av teknologi, familiestrukturar og, framfor alt, fortida. Dette er eit hardt liv som ikkje ser ut til å passe heltinna vår særleg godt. Far og mor er fråverande eller ikkje-eksisterande, og familien er erstatta av ei mengd anonyme «tanter» og «onklar». Det einaste familiemedlemmet me vert kjent med, er storebroren, som er sjuk gjennom heile boka. Sjukdommen vert knytta til at han kjenner fortida. «Ei av tantene seier det er / fortida som har sete seg / i brystet hans, / at gudene let bror min bleikne / for å halde blikket vårt klart.» Han veit noko om verda der ute og korleis ting var før. Dessutan kan han lese. Denne kunnskapen vert sett på som eit trugsmål mot verdiane til øysamfunnet, i alle fall av dei med makt.   


Det er ikkje fritt for at ein tenkjer i retning av dei store utopiske eksperimenta frå det 20. hundreåret, der forvirra drøymarar freista å implementere kommunistiske idear på uskuldige menneske utan omsyn til dei sanningane historia fortel oss om livet. «Eigedom er ein felles fiende ein gjer lurt i å halde kjeft om,» som det heiter i eit av dikta. Og «Den som bryt loven / med ord eller handling, / må møte i råd, stå rak og ynskje dommen velkommen». Som litterært verk står boka på eit vis i same tradisjon som George Orwells 1984, sjølv om forma sjølvsagt er veldig annleis. Avvisninga av fortida og røynda bygger på ein patologisk framtidtru som ein sjølvsagt også kan kjenne att i meir moderne venstreorienterte ideologiar og i millenaristiske religiøse sekter. Dette med å reformere språket og innføre leksikalske tabu for å gjere folk modne for framskrittet og den gloriøse framtida, er jo stadig like aktuelt. I denne boka har dei til dømes fjerna fortidsforma til verba. Tematikken kan jo også lesast meir psykologisk, for om ein tek bort familien og den forankringa i fortida familien representerer, vert resultatet lett rotlause, utrygge menneske. Og når ein i tillegg innskrenkar og omformar språket vert det vanskeleg å tenkje.


Svanhild Amdal Telnes er jo godt forankra i den moderne samtidslyrikken med omsyn til form og virkemiddel. Eg synest likevel at ho skriv betre enn mange andre med tilhald i den norske samtidslyriske gettoen. Språket er gjennomarbeida, med mellom anna mykje fin bruk av bokstavrim, bileta er ofte sterke, og ikkje minst, ho har noko å formidle, og det er ikkje noko ein alltid kan seie om moderne norske lyrikarar. Dessutan er ho ikkje redd for å bruke skilleteikn og versalar sjølv ho skeiv lyrikk. Men heilt overtydd er eg likevel ikkje. Sjølv om Telnes tek opp viktige spørsmål og maktar å formidle ideane sine på ein klar måte, sit ein igjen med inntrykk av at ho munne fått mer ut av dette ved å skrive rein prosa. Det er sjølvsagt meir krevjande, for ho ville måtte utdype tematikken meir og utvikle karakter og idear på ein meir handfast måte, men ho har allereie eit godt narrativ klart, og eg trur ho ville nått fleire lesarar og truffe dei hardare om dette hadde vore ei novelle eller ein roman. For, lets face it, kven les eigentleg norsk samtidslyrikk?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H