Gå til hovedinnhold

Om Tex Willers kvaliteter og farene ved å lese denslags

 


Tex Willer nr. 698

«Mysterier i San Fransisco»

av Mauro Boselli og Raul & Gianluca Cestaro

Egmont, 2022


Andre episode av den store Mefisto-sagaen er ute, og det er på tide med en kritisk vurdering av «Mysterier i San Fransisco». Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter. 


I denne episoden får vi en god miks av mystikk, action og godt gammeldags detektivarbeid, der våre venner etterhvert peiler seg inn på sporet av Mefisto, som viser seg å ha ganske grandiose planer. I storbyen San Fransisco er våre helter er ute av sitt rette element, og dette skaper endel artige replikker og plasserer dem i noen situasjoner vi ikke er vant til å se dem i. En annen ting vi ikke ser så ofte i denne serien, er magi og overnaturlige elementer, og det er det mye av her, selv om noe av det har mer å gjøre med hallusinogene narkotiske stoffer, enn med sort magi per se. Men Tex Willer har jo egentlig alltid hatt en fot i «weird western»-genren, så det fungerer fint som variasjon fra de mer «realistiske» eventyrene. Tegningene til Cestaro-brødrene er akkurat like briljante som i forrige episode, og Bosellis historie er engasjerende og lett å følge. Persongalleriet er veldefinert, og vi møter flere gjengangere fra serien her. Og Claudio Villas slående omslagsillustrasjon gir en god pekepinn på hva slags historie dette er. [PLRR PLRRR PZZZZZZZZZZZZZZ PZZZZZZZZZZ PZZZZZZZZZZZZ] 


Her kom det visst inn en fax. La oss se hva det står:



Kjære Würmstuggu


Vi er et politisk bevisst ektepar som er lidenskapelig opptatt av  oppseding av befolkningen og lutring av kulturen i tråd til moderne progressive prinsipper. Etter vårt syn har har populærkulturelle underholdningsprodukter avgjørende betydning for samfunnsmoralen. Derfor ønsker vi herved å uttrykke vår bekymring når det gjelder det populære tegneserieheftet Tex Willer, en publikasjon som stadig er gjenstand for kritiske vurderinger på denne «bloggen». Da vi leste det siste nummeret av denne serien, tenkte vi først at det jammen er bra at den tar opp psykisk helse, et av vår tids store temaer, men skuffelsen vår ble stor da vi så at ord som «sinnssyk», «gal» og «galehus» ble brukt i replikkene. Forfatteren ser ikke ut til å ha fått med seg at disse ordene idag regnes avlegs og til og kan virke støtende på folk med psykiske lidelser. Videre registrerer vi at det håpløst utdaterte ordet «indianer» blir brukt. De som har fulgt litt med de siste fem årene, bør ha fått med seg at dette ordet idag anses som nedlatende kolonialistisk og rasistisk. Det gjør selvfølgelig ikke saken bedre at en av figurene bruker ordene «ugh» og «woah» gjentatte ganger. Dette er som kjent uttrykk som brukes for å karikere språket til urfolkene i Nord-Amerika og dermed fremstille disse flotte og stolte naturmenneskene som primitive stereotypier. Vi er også kritiske til demoniseringen av psykiatrien og den tilsvarende idealiseringen av politiet og deres voldsbruk i kamp mot de svakeste i samfunnet, her eksemplifesert ved kinesiske immigranter og psykiatriske pasienter. Vi håper dere også ser de problematiske sidene ved denne tegneserien og velger å bruke deres makt som forbrukerveiledere til å advare leserne mot å lese den. 


Med vennlig, men foruroliget hilsen

Janne og Olaus Ødegård-Larsen

Sandefjord


Tja. Hva skal man si? Nuvel. Hvis man setter pris på solid utførte westerntegneserier med begge bena godt plantet i den rike Bonelli-tradisjonen, kan man trygt kjøpe og lese Tex Willer nr 698. Jeg kjedet meg i hvert fall ikke under lesningen av dette nummeret. Men når det er sagt, kan det alltids tenkes at neste episode skuffer. Det er jo alltid er alltid en risiko når man leser føljetonger. Og det er en risiko jeg er villig til å ta. Derfor kommer jeg også til å plukke opp nr. 699 når det dukker opp i bladhyllene.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib