Gå til hovedinnhold

Bolsjevik og seksualprofet

 


Den 80-årige Aleksandra Kollontaj 

ser seg tilbake i livet

 - og gjenopplever glimt av glede

møtene med Norge og nordmenn


Aleksandra Kollontaj, født 1872 - død 1952

- en av de største kvinner

det 20. århundre har fostret -

var nær knyttet til vårt land

- åndelig talt nær norsk…


Slik begynner Martin Nags dokumentariske skuespill «Kollontaj» fra 1982. Som man skjønner av tittelen, omhandler dramaet den russiske adelskvinnen og bolsjeviken Aleksandra Kollontaj.


Ingen som har gjort seg litt kjent med den norske marxistbevegelsen på 1900-tallet, kan unngå å ha blitt forbløffet av våre hjemlige sosialisters idolisering av Kollontaj. Årsaken er selvfølgelig at hun tilbragte noen år i Norge både før og etter den sosialistiske revolusjonen, først som agent for Det russiske sosialdemokratiske partis bolsjevik-fløy under første verdenskrig, og siden som diplomat for den nye Sovjet-staten. Hun var  ganske enkelt «norgesvenn» adskillige tiår før Earl Hyman, Horst Tappert og Ben Adams


Det var nok ikke bare hennes revolusjonære glød og standhaftige bolsjevisme som appellerte til radikale nordmenn, også hennes betraktninger rundt seksualitet og fri kjærlighet samt det enkle faktum at hun var en kvinne i en mannsdominert bevegelse, må jo ha virket pirrende for sosialistisk orienterte menn som ivret etter å bryte ned samfunnets tradisjonelle normer og institusjoner. Men også i Russland var Kollontai en anomali. Hun var en av ytterst få gammelbolsjeviker som overlevde Den store terroren i 1930-årene. Men selv om hun unnslapp med livet i behold, fikk hun likevel kjenne dette terroren tett på kroppen, for hennes eksmann Aleksander Sjljapnikov var blant de hundretusenvis som måtte bøte med livet for revolusjonen og det klasseløse samfunn i disse årene.


Martin Nags skuespill fokuserer på Kollontajs opphold i Norge og de forbindelser hun knyttet her. Det har ikke noen egentlig handling, men består av fragmentariske tilbakeblikk på en lang karriere i revolusjonens tjeneste. Ved siden av Kollontaj selv møter vi «Fortelleren», de norske dikterne Rudolf Nilsen og Nordahl Grieg samt Lenin. Skuespillet kan ikke sies å være noen biografi, til det fokuserer det for strengt på Norge, som jo, når alt kommer til alt, ikke utgjorde mer enn en parentes i Kollontajs liv. Dessuten er ikke Nag interessert i å fremstille rollefigurene som de menneskene av kjøtt de var, men snarere som destillater av de ideer den revolusjonære bevegelsen bygde på. Og da tenker jeg ikke på marxistiske idéer i streng forstand, men snarere den litt banale idealismen som kjennetegner propagandaen til bevegelsen og dens publisistiske og organisatoriske forgreninger. 


Vi får høre om Kollontajs tanker om sine norske kontakter, som ikke bare omfattet ledere i arbeiderbevegelsen og kulturlivet, men også «ekte» arbeidere. (Tenk det!) I to sekvenser der Kollontaj intervjues av henholdsvis Rudolf Nilsen og Nordahl Grieg handler det mye om kjønnsliv og kjærlighet, men også om påstander om sensur av hennes synspunkter, noe som naturlig nok avfeies, for kommunistbevegelsen kjempet jo for frigjøring og fred, ikke undertrykking og massedrap. Stilen er, som sagt, fragmentarisk, slik den ofte er i Nags forfatterskap, og det fungerer forsåvidt greit nok dramaturgisk. Men den idealiserte skikkelsen vi møter her, har nok lite med den virkelige Kollontaj å gjøre. Men så var jo også virkeligheten alltid underordnet ideologien i den politiske bevegelsen hun og Nag var en del av. 


Martin Nag

Kollontaj

Solum, 1982

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H