Gå til hovedinnhold

Bolsjevik og seksualprofet

 


Den 80-årige Aleksandra Kollontaj 

ser seg tilbake i livet

 - og gjenopplever glimt av glede

møtene med Norge og nordmenn


Aleksandra Kollontaj, født 1872 - død 1952

- en av de største kvinner

det 20. århundre har fostret -

var nær knyttet til vårt land

- åndelig talt nær norsk…


Slik begynner Martin Nags dokumentariske skuespill «Kollontaj» fra 1982. Som man skjønner av tittelen, omhandler dramaet den russiske adelskvinnen og bolsjeviken Aleksandra Kollontaj.


Ingen som har gjort seg litt kjent med den norske marxistbevegelsen på 1900-tallet, kan unngå å ha blitt forbløffet av våre hjemlige sosialisters idolisering av Kollontaj. Årsaken er selvfølgelig at hun tilbragte noen år i Norge både før og etter den sosialistiske revolusjonen, først som agent for Det russiske sosialdemokratiske partis bolsjevik-fløy under første verdenskrig, og siden som diplomat for den nye Sovjet-staten. Hun var  ganske enkelt «norgesvenn» adskillige tiår før Earl Hyman, Horst Tappert og Ben Adams


Det var nok ikke bare hennes revolusjonære glød og standhaftige bolsjevisme som appellerte til radikale nordmenn, også hennes betraktninger rundt seksualitet og fri kjærlighet samt det enkle faktum at hun var en kvinne i en mannsdominert bevegelse, må jo ha virket pirrende for sosialistisk orienterte menn som ivret etter å bryte ned samfunnets tradisjonelle normer og institusjoner. Men også i Russland var Kollontai en anomali. Hun var en av ytterst få gammelbolsjeviker som overlevde Den store terroren i 1930-årene. Men selv om hun unnslapp med livet i behold, fikk hun likevel kjenne dette terroren tett på kroppen, for hennes eksmann Aleksander Sjljapnikov var blant de hundretusenvis som måtte bøte med livet for revolusjonen og det klasseløse samfunn i disse årene.


Martin Nags skuespill fokuserer på Kollontajs opphold i Norge og de forbindelser hun knyttet her. Det har ikke noen egentlig handling, men består av fragmentariske tilbakeblikk på en lang karriere i revolusjonens tjeneste. Ved siden av Kollontaj selv møter vi «Fortelleren», de norske dikterne Rudolf Nilsen og Nordahl Grieg samt Lenin. Skuespillet kan ikke sies å være noen biografi, til det fokuserer det for strengt på Norge, som jo, når alt kommer til alt, ikke utgjorde mer enn en parentes i Kollontajs liv. Dessuten er ikke Nag interessert i å fremstille rollefigurene som de menneskene av kjøtt de var, men snarere som destillater av de ideer den revolusjonære bevegelsen bygde på. Og da tenker jeg ikke på marxistiske idéer i streng forstand, men snarere den litt banale idealismen som kjennetegner propagandaen til bevegelsen og dens publisistiske og organisatoriske forgreninger. 


Vi får høre om Kollontajs tanker om sine norske kontakter, som ikke bare omfattet ledere i arbeiderbevegelsen og kulturlivet, men også «ekte» arbeidere. (Tenk det!) I to sekvenser der Kollontaj intervjues av henholdsvis Rudolf Nilsen og Nordahl Grieg handler det mye om kjønnsliv og kjærlighet, men også om påstander om sensur av hennes synspunkter, noe som naturlig nok avfeies, for kommunistbevegelsen kjempet jo for frigjøring og fred, ikke undertrykking og massedrap. Stilen er, som sagt, fragmentarisk, slik den ofte er i Nags forfatterskap, og det fungerer forsåvidt greit nok dramaturgisk. Men den idealiserte skikkelsen vi møter her, har nok lite med den virkelige Kollontaj å gjøre. Men så var jo også virkeligheten alltid underordnet ideologien i den politiske bevegelsen hun og Nag var en del av. 


Martin Nag

Kollontaj

Solum, 1982

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib