Gå til hovedinnhold

God stemning i doomstuggu

 


Ascension

Paradise Lost

Nuclear Blast


Hei, og velkommen til doomstuggu. Her er det god stemning idag. Musikk er den mest emosjonelt manipulative av kunstartene. Derfor kan det vanskelig å uttale seg objektivt om musikk, i alle fall om man, som meg, verken har innsikt i musikkteori, eller erfaring som musiker. Faktum er at musikalske preferanser i stor grad formes av vilkårlige faktorer som tid, sted og omgangskrets. Dermed er minner og nostalgi mye av forklaringen på hvorfor man hører på akkurat den musikken man hører på. Jeg er nok ikke den eneste som primært lytter til musikk jeg ble introdusert for i ungdommen. 


Hvilket bringer meg til Ascension, det nye albumet til det engelske hardrockbandet Paradise Lost som kom ut på fredag. Jeg likte det med en gang jeg hørte det, og alle påfølgende gjennomlyttinger har bare forsterket denne oppfatningen. Årsaken til den umiddelbare reaksjonen er selvfølgelig at jeg har mange gode minner gjennom flere tiår knyttet til bandets musikk, at jeg rett og slett føler meg hjemme i deres musikalske landskap. Altså en form for nostalgi. Jeg begynte å høre på Paradise Lost tidlig på 90-tallet, men falt av lasset da bandet begynte diverse musikalske eksperimenter fra slutten av 1990-årene. Stor var imidlertid gleden da bandet for ti år siden ga ut The Plague Within, der de gikk tilbake til sine røtter i death/doom-undergenren. Og der har de holdt seg på de påfølgende platene, senest på Obsidian fra 2020.


Skal jeg uttale meg bastant om Ascension, må jeg innrømme at den i skrivende stund er min favoritt blant de siste fire platene. Dette kan selvfølgelig skyldes at jeg har hørt mye på den det siste døgnet. Faktum er at jeg ikke kan peke en svak komposisjon. Alle er melodisk sterke. Det er særlig komponist Gregor Mackintoshs gitar som bærer melodiene. Gitarlinjene hans har alltid vært den mest gjenkjennelige faktoren i Paradise Losts musikk. Noen vil kanskje synes de mollstemte melodiene blir for ensformige i all sin tristesse, smaken er jo som baken. Jeg har imidlertid ingen problemer med det. En viss grad av forutsigbarhet er noe som, i hvert fall i mitt tilfelle, forsterker lystfølelsen i møte med musikken. Nick Holmes har sine begrensninger som vokalist, men han vet hvordan han skal få mest mulig ut av den stemmen han har. På denne platen benytter han tre moduser. brølevokal, ropevokal og en mer avslappet, ren vokal. Tempoet er stort sett lavt, men på en del av sangene er det lagt inn raskere partier. Dette, kombinert med de ulike vokalteknikkene og det rike tilfanget av riff, bidrar til at platen føles variert, til tross for all misèren i melodiene. 


Skal jeg trekke frem et favorittspor akkurat nå, må det bli «Salvation». Dette er en skikkelig treg sak som er bygget rundt et grunnriff som er inspirert av Chopins sørgemarsj. Jeg liker også «Tyrants Serenade», men det kan jo skyldes at jeg har hørt den mer enn de andre sangene, i og med at den ble utgitt som singel for en tid siden. Ellers er både «Diluvium» og «Savage Days» utmerkede komposisjoner som fortjener å nevnes. Som sagt er det ingen direkte svake spor på Ascension, men noen av dem føles kanskje litt anonyme i dette selskapet. Det er vel ikke til å unngå når det står tolv sanger på menyen. 


Alt i alt er dette et utmerket album som innfrir alle mine forventninger, og som jeg tror burde appellere til alle som likte Paradise Lost på 1990-tallet, eller folk som bare har lyst til å høre litt god doom metal av den sorten som handler mer om begravelser enn hasjrøyking, fremført av et erfarent, samkjørt band som vet hva de driver med. Ascension er nok en triumf for Paradise Lost. I alle fall i mine ører.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...

20 spådommer for 2025

  Akkurat som i fjor har vi tatt i bruk våre klarsynte evner og skuet inn i krystallkulen for å se hva den kan fortelle oss om det kommende året. Her er våre spådommer for 2025: 1. Sykefraværet i Norge går ned. 2. Donald Trump forbyr all politisk opposisjon og oppløser kongressen på ubestemt tid. 3. Ukraina vinner en overbevisende seier over Russland og gjenoppretter sine gamle grenser. (Med forbehold om at det kan skje allerede før nyttår.) 4. Arbeiderpartiet blir landets største parti i stortingsvalget i september, og den populære partilederen Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister.  5. Det norske langrennslandslaget møter uventet sterk konkurranse i verdenscup og VM. 6. Dagbladet publiserer ikke en eneste nakenspa-reportasje. 7. Offentlig pengebruk går ned i Norge. 8. En rekke øygrupper i Asia og Oseania blir ubeboelige etter at isen på Nordpolen smelter. 9. Det blir fred i Midtøsten.  10. Etter valget i oktober får Elfenbenskysten sin førs...

Bokomtale: Nettforgiftning

  Nettforgiftning Siw Aduvill og Didrik Søderlind Humanist Forlag, 2025 De siste årene har Würmstuggu skrevet en god del om fenomenet woke. Denne våren har vi publisert anmeldelser av to ferske bøker som tar opp temaet med en dybde vi sjelden ser i det offentlige ordskiftet, Wokeisme av Lars Erik Gjerde og Kateterprofetenes opprør av Andreas Hardhaug Olsen. Og i fjor sommer skrev vi om Frank Rossaviks De korrekte fra 2022. Nå er tiden kommet for å ta opp en bok som ser saken fra motsatt synsvinkel. I våres kom boken Nettforgiftning av Siw Aduvill og Didrik Søderlind. Boken, som har undertittelen Å miste noen til radikalisering og konspirasjonsteorier, har en helt annen tilnærming til stoffet og handler for så vidt ikke bare om woke i streng forstand, men også tilstøtende saksområder som klimapolitikk og håndtering av covid-pandemien. Didrik Søderlind er trolig en kjent skikkelse for de fleste av Würmstuggus lesere. Han arbeider som rådgiver for den statsfinansierte ateis...