Gå til hovedinnhold

Amorphis: Borderland

 


Amorphis

Borderland


Det er ingen hemmelighet at vi liker tungrock her i Würmstuggu-redaksjonen. For en uke siden leverte jeg en begeistret anmeldelse av Paradise Losts nye plate Ascension, og nå er det finske Amorphis som skal til pers. Deres nye album Borderland ble sluppet på fredag, og etter å ha hørt gjennom den noen ganger vil jeg si at jeg nå kjenner platen godt nok til å si noe fornuftig om den, i den grad en legmann som meg kan si noe fornuftig om musikk. 


Akkurat som Paradise Lost er Amorphis et band jeg begynte å lytte til med ikke ubetydelig entusiasme på begynnelsen av 1990-tallet. Da opererte de innenfor nogenlunde samme musikalske landskap. Tung, melodiøs death metal med moderat tempo og særpreg. Deres tre første album, «The Karelian Isthmus», «Tales From the Thousand Lakes» og «Elegy», viste et band som ikke var redde for å prøve nye ting, men deres musikalske eksperimenter fikk meg til å falle fra rundt årtusenskiftet. Albumene de har gitt ut det siste tiåret har imidlertid gjenoppvekket min begeistring for bandet. Dessverre Borderland en aldri så liten nedtur, i alle fall sammenlignet med Queen of Time (2018) og Halo (2022).


Platen holder jevn kvalitet, melodiene er utmerkede, og arrangementene er overdådige, akkurat som forventet. Det som mangler, er to ting: tyngde og variasjon. Litt for mange av komposisjonene holder samme tempo og bruker de samme musikalske virkemidlene. Dessuten er det en del gjenbruk. Flere av sangene er nesten som ekko av eldre låter. Jeg synes også Amorphis kunne tillatt seg å ta litt mer i og tilføre musikken mer «trøkk». Flere av låtene har et lett pop-preg som godt kunne vært balansert med tyngre riff og mer intensitet. Åpningssporet «The Circle», «Dancing Shadow» og «Light And Shadow» er  sett hver for seg, fine låter, men de er dessverre litt for like, spør du meg, særlig Esa Holopainens gitarspill. Men det er mye bra på platen også. «Bones» er en fin rocker med et typisk Amorphis-riff som godt kunne ha dukket opp på de første plateutgivelsene til bandet. På «Fog to Fog», «The Lantern» og tittelsporet viser bandet seg fra sin mer progressive side. Her får vi noen fine avbrekk fra 4/4-takten som preger de andre sangene, men jeg savner likevel noe som «vekker oppsikt», som det heter i Dagbladet. Det blir rett og slett litt kjedelig, sannsynligvis på grunn av manglende tyngde. «Tempest» er en slags powerballade som starter mykt, men stiger i intensitet mot slutten. Ellers blir det mye fengende, men ikke spesielt spennende musikk fra våre finske venner denne gangen. 


Det må nevnes at jeg bare har hørt gjennom platen en fire-fem ganger så langt, så det kan godt tenkes at jeg skifter mening etter hvert, men akkurat nå anser jeg Borderland som en litt skuffende utgivelse, selv om den inneholder mye fengende, velspilt og ikke minst oppløftende musikk som sikkert vil gi mange hardrockentusiaster rockefot.  


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...

20 spådommer for 2025

  Akkurat som i fjor har vi tatt i bruk våre klarsynte evner og skuet inn i krystallkulen for å se hva den kan fortelle oss om det kommende året. Her er våre spådommer for 2025: 1. Sykefraværet i Norge går ned. 2. Donald Trump forbyr all politisk opposisjon og oppløser kongressen på ubestemt tid. 3. Ukraina vinner en overbevisende seier over Russland og gjenoppretter sine gamle grenser. (Med forbehold om at det kan skje allerede før nyttår.) 4. Arbeiderpartiet blir landets største parti i stortingsvalget i september, og den populære partilederen Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister.  5. Det norske langrennslandslaget møter uventet sterk konkurranse i verdenscup og VM. 6. Dagbladet publiserer ikke en eneste nakenspa-reportasje. 7. Offentlig pengebruk går ned i Norge. 8. En rekke øygrupper i Asia og Oseania blir ubeboelige etter at isen på Nordpolen smelter. 9. Det blir fred i Midtøsten.  10. Etter valget i oktober får Elfenbenskysten sin førs...

Bokomtale: Nettforgiftning

  Nettforgiftning Siw Aduvill og Didrik Søderlind Humanist Forlag, 2025 De siste årene har Würmstuggu skrevet en god del om fenomenet woke. Denne våren har vi publisert anmeldelser av to ferske bøker som tar opp temaet med en dybde vi sjelden ser i det offentlige ordskiftet, Wokeisme av Lars Erik Gjerde og Kateterprofetenes opprør av Andreas Hardhaug Olsen. Og i fjor sommer skrev vi om Frank Rossaviks De korrekte fra 2022. Nå er tiden kommet for å ta opp en bok som ser saken fra motsatt synsvinkel. I våres kom boken Nettforgiftning av Siw Aduvill og Didrik Søderlind. Boken, som har undertittelen Å miste noen til radikalisering og konspirasjonsteorier, har en helt annen tilnærming til stoffet og handler for så vidt ikke bare om woke i streng forstand, men også tilstøtende saksområder som klimapolitikk og håndtering av covid-pandemien. Didrik Søderlind er trolig en kjent skikkelse for de fleste av Würmstuggus lesere. Han arbeider som rådgiver for den statsfinansierte ateis...