Gå til hovedinnhold

En ærlig redegjørelse for de litterære kvaliteter romanen om den skarpsindige lavadelsmannen herr Quijote fra la Mancha kan tilby lesere i vår stadig mindre litterært opplyste samtid

 


BOKANMELDELSE AV HÅKON D. MYHRE


Don Quijote

Cervantes


Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra er selvsagt et av de store verkene i vestlig historie. Verket blir ofte kalt tidenes første roman og ble publisert i to deler i henholdsvis 1605 og 1615. Jeg skal ikke gå inn på akkurat denne påstanden, verket eksisterer i dialog med ridderromansene som var veldig populære i samtiden til Cervantes. Boken kan nesten kalles en tidlig dekonstruksjon, skjønt som en moderne leser er jeg ofte ikke så kjent med verkene og trendene Cervantes kommenterer. 


Jeg har lest den engelske oversettelsen av John Rutherford, hvis fulle engelske tittel er The Ingenious Hidalgo Don Quixote de la Mancha, og uten å ha lest originalen kan jeg si at språket her holder en høy standard uten å bli høytidelig. Teksten føles, for å låne oversetterens ord, gammel og umiddelbar samtidig. Å få lest dette verket i en tilgjengelig penn er veldig nyttig, og tidvis er denne boken både morsom og underholdende. 


I verkets første del, treffer vi hidalgoen (lavadelsmannen) Quesada (eller Quixada, det er uklart), som har levd mye av sitt liv uten så veldig mye å vise til, og som på sine eldre dager er blitt fascinert av ridderromanser. En dag finner han ut at han er en ridder hvis oppgave er å ri ut i verden for å rette urett. Han kaller seg Don Quijote (og skryter slik på seg litt høyere sosial rang), tar med seg sin bonde-nabo Sancho Panza som væpner, og drar ut i verden på jakt etter eventyr. Dette leder til et ganske sprø sett med episodiske fortellinger der Don Quijote kontinuerlig ser noe hverdagslig og tolker det som noe fantastisk, ofte truende. Slik ender han opp i ganske mange uheldige konfrontasjoner. Ut fra dialogene med andre karakterer er det litt uklart om Cervantes gjør mest narr av ridderromanser, eller mest narr av dem som i samtiden drev datidens moralske panikk om disse romanene. Det er vel antakelig litt begge deler. 


Den første delen er jevnt over underholdende, og noen ganger utrolig morsom. Fortellingen er episodisk, som ridderromansene den parodierer, og hvert lille eventyr er relativt selvstendig. I tillegg er det veldig mange andre små og store fortellinger, knyttet til andre karakterer, som Don Quijote og hans væpner enten snubler innom som bikarakterer, eller bare får fortalt i mer eller mindre sin helhet. Disse fortellingene er ofte kanskje litt vel sukkersøte, og en føler etterhvert at de inneholder et veldig likt sett av karakterer som går igjen og igjen, og graden av sammentreff virker noe tvunget, men de er underholdende nok. Stort sett er første del helt grei å komme gjennom, og gir interesserte lesere mye å glede seg over. Det er også mange interessante observasjoner, og noen av disse fortellingene er faktisk veldig gode. 


Jeg er ikke sikker på om dette kan sies om bokens andre del. Denne, som altså ble publisert 10 år senere, har en helt annen tone. Det er mindre episodisk, side-fortellinger tar mindre plass, og Don Quijote og hans væpner er hvert fall nominelt involvert i alle disse i denne omgangen. I kontrast til eventyrene i den første delen, der folkene som møter Don Quijote stort sett blir tatt på sengen av hidalgoen, handler del 2 om mennesker som har hørt om denne galningen, og på forskjellige måter forsøker å manipulere ham for å bli underholdt av hans absurditeter. Disse pussene varierer fra det relativt harmløse til det sadistiske, og etter en stund synes hvertfall jeg at historien mistet sin sjarm. 


Når man vurderer klassikere, skal man kanskje være forsiktig med å skrive noe annet enn hyllester, men jeg har lovet meg selv å aldri være annet enn ærlig når jeg skriver for Würmstuggu. Om jeg har vært litt hard mot side-fortellingene, er jeg bevisst at det kan være referanser og satirer som går over hodet mitt, da jeg ikke har lest alle fortellingene Don Quijote er basert på. Et veldig interessant lite sidespor, er leningen på å bryte «den fjerde veggen». Forfatteren refererer ofte til seg selv som en oversetter av sann historie skrevet ned av en maurer (den fiktive Cide Hamete Benengeli). Dette er også en referanse til ridder-romanser som nesten alltid var påstått å være «funnet» av forfatterne, for å øke autensiteten. Det er særlig denne påtatte «autensiteten» Don Quijote gjør narr av, særlig med all insisteringen på at hele fortellingen er absolutt sann. 


I del to snakkes det om en usann fortellingen kalt «Del II om Don Quijote», skrevet av en annen enn Cide Hamete, og Don Quijote blir så irritert på at denne har skrevet om ting han ikke har gjort, at han forandrer sine egne planer. Dette refererer til en faktisk uautorisert oppfølger til den første delen av verket, som Cervantes raljerer mot både gjennom «forfatteren» Cide Hamete, og Don Quijote selv.  


Alt i alt er dette et underholdende, tidvis morsomt, og godt verk, med underholdende karakterer og artige episoder. Den blir i stor grad drevet av dynamikken mellom Don Quijote og hans væpner, Sancho Panza, som i all hovedsak får meg til å tenke på respektivt John Cleeses Lancelot fra Monty Python and the Holy Grail, og Blackadders trofaste tjener Baldrick. Men boken er veldig lang, og den andre delen er tidvis tung å komme gjennom. Jeg vil anbefale boken (å lese klassikere er nesten alltid verdt det), men du bør vite hva du går til. 



Illustrasjon: Jules David



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...

20 spådommer for 2025

  Akkurat som i fjor har vi tatt i bruk våre klarsynte evner og skuet inn i krystallkulen for å se hva den kan fortelle oss om det kommende året. Her er våre spådommer for 2025: 1. Sykefraværet i Norge går ned. 2. Donald Trump forbyr all politisk opposisjon og oppløser kongressen på ubestemt tid. 3. Ukraina vinner en overbevisende seier over Russland og gjenoppretter sine gamle grenser. (Med forbehold om at det kan skje allerede før nyttår.) 4. Arbeiderpartiet blir landets største parti i stortingsvalget i september, og den populære partilederen Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister.  5. Det norske langrennslandslaget møter uventet sterk konkurranse i verdenscup og VM. 6. Dagbladet publiserer ikke en eneste nakenspa-reportasje. 7. Offentlig pengebruk går ned i Norge. 8. En rekke øygrupper i Asia og Oseania blir ubeboelige etter at isen på Nordpolen smelter. 9. Det blir fred i Midtøsten.  10. Etter valget i oktober får Elfenbenskysten sin førs...

Bokomtale: Nettforgiftning

  Nettforgiftning Siw Aduvill og Didrik Søderlind Humanist Forlag, 2025 De siste årene har Würmstuggu skrevet en god del om fenomenet woke. Denne våren har vi publisert anmeldelser av to ferske bøker som tar opp temaet med en dybde vi sjelden ser i det offentlige ordskiftet, Wokeisme av Lars Erik Gjerde og Kateterprofetenes opprør av Andreas Hardhaug Olsen. Og i fjor sommer skrev vi om Frank Rossaviks De korrekte fra 2022. Nå er tiden kommet for å ta opp en bok som ser saken fra motsatt synsvinkel. I våres kom boken Nettforgiftning av Siw Aduvill og Didrik Søderlind. Boken, som har undertittelen Å miste noen til radikalisering og konspirasjonsteorier, har en helt annen tilnærming til stoffet og handler for så vidt ikke bare om woke i streng forstand, men også tilstøtende saksområder som klimapolitikk og håndtering av covid-pandemien. Didrik Søderlind er trolig en kjent skikkelse for de fleste av Würmstuggus lesere. Han arbeider som rådgiver for den statsfinansierte ateis...