Gå til hovedinnhold

Når #metoo dreper

 


Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer. 


I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. Hvilke andre overgrep kunne Piskor tenkes å stå bak? Twitterstormen var igang. Et par andre kvinner kom med lignende påstander om Piskor, men det uten «billedbevis» å vise til. På sosiale medier og Youtube var fordømmelsen øredøvende. Nesten ingen prøvde å finne ut hvilken historie de utvalgte chatmeldingene egentlig fortalte. Narrativet var jo så klart, så enkelt, så frastøtende. I blodtåka bryr man seg ikke om kildekritikk. Dette var en perfekt #metoo-storm. 


Piskor var taus. Han slettet kontoene sine på sosiale medier, og en tid var også Youtube-kanalen nede. Gjennom hele uken fortsatte mobben heksejakten. Alle som hadde hatt noe med Piskor å gjøre ble forventet å ta avstand fra ham. Her skal jeg ikke gå i detalj, og navnene utelater jeg. Angrepene kom ikke bare fra den tradisjonelle venstreradikale moralistmobben, men også fra mer høyreprienterte krefter i tegneseriemiljøet som vanligvis er skeptiske til kanselleringskulturen. 


Mandag 1. april, nesten en uke etter at det hele startet, ga Piskor endelig lyd fra seg. Han hadde delt et selvmordsbrev på Facebook. Der forklarte han det hele fra sin side. Nå fikk vi endelig vite litt mer om hva som lå bak chatmeldingene. Plutselig så det hele langt mer uskyldig ut. Kvinnen hadde utelatt viktige deler av dialogen mellom de to. De groteske «overgrepsmeldingene» kunne like gjerne være oppmuntrende ord fra en vennlig kunstner som så noen av verdi tegningene til en ung kvinne som syslet med serietegning på hobbybasis. Piskor bedyret at da han fikk vite hvor ung hun var, forsvant den lett flørtende tonen i meldingene. Selvmordsbrevet ble hurtig spredt i sosiale medier, videoer og på nyhetssider, og opinionen begynte å snu. Han hadde vel ikke tatt livet av seg? 


Mandag kveld kom beskjeden alle hadde fryktet. Ed Piskor hadde tatt livet av seg. Søsteren la ut en post på Facebook om at han hadde blitt funnet død. Den 41 år gamle serietegneren hadde mistet alle sine venner og fått hele tegneseriemiljøet, i praksis hele sin omgangskrets, imot seg. Han hadde ikke lenger noe å leve for. Alt sammen på grunn av en hysterisk reaksjon på et kynisk karakterdrap. #Metoo hadde krevd nok et dødsoffer.



                                      ED PISKOR 1982 - 2024

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...