Gå til hovedinnhold

Nye spalter!

 

Redaksjonens spaltister jobber på spreng.

Würmstuggu har flere faste spalter som nyter stor popularitet blant leserne. I Kunststuggu ser vi på tilårskomne malerier, særlig fra østeuropeiske kunstnere, og i Spisestuggu tilbyr vi matoppskrifter til glede for våre gastronomisk interesserte lesere. Vi er dessuten kjent med at den årlige julekalenderen Julestuggu har blitt en kjent og kjær førjulstradisjon i mange familier. Mange liker også å lese korrespondansen vi mottar i Fra Würmstuggus postkasse samt redaksjonssekretær Myhres betraktninger i Kjappe tanker. Nå har vi bestemt oss for å lansere en rekke nye spalter vi håper vil glede vårt publikum. Disse vil i første omgang være:


Vinylstuggu

Fokuserer på prog- og hardrock utgitt i perioden 1972-1977, like gjerne originalutgaver i god stand som reutgivelser og nye bokssett.


Kebabstuggu

Skal skape gjenkjennelse blant minoritetslesere og gi den etnisk norske, progressive middelklassen med sans for multikulturell rap en følelse av å være med på notene. Skal handle om mat, sjargong, religiøse tradisjoner fra den tredje verden, kommentarfeltkrigere og NAV. Spalten vil bli ført i kebabnorsk målform.


Vestlandsstuggu

Gnål om fjorden, regnvær samt godmodig og tidvis sår harselas over nynorsken som identitetsmarkør og kraft i den norske kulturen. Outsiderperspektiv. Selvbevisst og tidvis selvironisk.


Herrestuggu

I denne spalten vil vi hver fredag presentere et fotografi av et lettkkedd eller utfordrende antrukket redaksjonsmedlem. Skal signalisere at det er helg og dermed tillatt å være litt uhøytidelig. 


Ordstuggu

En løpende oppdatering over hvilke ord som ikke lenger kan brukes, samt ord som kun kan brukes av bestemte demografiske grupper. Ordlisten utarbeides i samband med foreningen Fri og et utvalg organisasjoner for flerkulturell ungdom.


Satirestuggu

Spalten vil gå gjennom og forklare de viktigste vitsene fra ukens Nytt på nytt. Her vil man også presenteres for et utvalg av ukens mest gjentatte vittigheter på de viktigste sosiale medieplattforme.


Dialektstuggu

Her vil vi fokusere på alle de herlige dialektene i landet vårt. Dialekt handler ikke bare om kommunikasjon, men like mye om identitet og tilhørighet. Vi tar sikte på å skrive denne spalten på «kav dialekt», helst av det bredere slaget. Tekstene utarbeides i samråd med redaksjonens kontakter ute i distriktene. Er De klar for å vite hva «karravolin», «sårrådaill» og «ganklæbb» betyr? 


Knivstuggu

Kniven er et av de eldste redskapene i menneskehetens historie. Og den er stadig like populær. I denne spalten kan De lære om dens tallrike bruksområder, fra spikking, treskjæring og sløying av fisk til pengeinnkreving og gjenopprettelse av tapt ære.


Her skal det være noe for enhver smak. Vi ser ikke bort fra at det vil komme enda flere spalter etter hvert, så det er bare å følge med. Vi sier som våre lesere: «Vi tar det på Würm!»



Foto: Flickr


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da