Gå til hovedinnhold

Naken med Camus

 


Afrikanske forfattere omtales relativt sjeldent på Würmstuggu. Den eneste jeg kan komme på i farten, er Albert Camus, hvis roman Fallet ble anmeldt på denne nettsiden for noen år siden. For tiden leser jeg Camus’ novellesamling Eksil og kongerike, som utkom på fransk i 1957 under tittelen «L’exile et la royaume. Boken består av seks noveller, og ettersom dette tallet er delelig med tre, og fordi jeg jeg føler for å skrive med novellene friskt i minnet (og dessuten ønsker å maksimere reklameinntektene ved å produsere mest mulig stoff med minst mulig innsats) har jeg bestemt meg for å bruke «live»-formatet her, altså at jeg anmelder boken mens jeg leser den. Derfor vil jeg kun omtale de to første novellene i akkurat denne teksten. Deretter vil det komme to artikler til som hver tar for seg to noveller. Mange kvinner var nakne med Camus. Derfor har jeg valgt å skrive denne teksten aldeles uten klær. Jeg vil nemlig også være naken med Camus.


Boken starter ned et forord av oversetter Synneve (sic) Sundby. Det er ikke spesielt interessant, så jeg velger å gå forbi det i stillhet, men jeg berømmer henne gjerne for selve oversettelsen. Jeg kan ikke fransk, men språket i novellene er upåklagelig.


Så kommer den første novellen. «En utro kvinne» heter den. Tittelen lyder kanskje pikant, men det er lite som er pikant i denne fortellingen, som kan deles inn i to deler, i alle fall handlingsmessig. I første del av novellen møter vi et fransk-algirsk ektepar som driver en tekstilforretning, på bussreise i den algirske fjellheimen. Marcel skal gjøre forretninger og har klart å overtale kona Janine til å bli med på en tur inn i landet for å kjøpe stoffer. Handlingen foregår under algeriekrigen, men selve krigen spiller liten rolle for handlingen utover at den har stoppet tilgangen på stoff.  Det er gjennom Janines øyne vi opplever fortellingen, og det er hennes opplevelse av ekteparets barnløse, lidenskapsløse samliv som utgjør novellens tematiske kjerne. Utover Janine og Marcel møter vi en kjekk, fransk soldat, en fransk hotellvert og en mengde navnløse arabere. Janine, som selv mener hun fremdeles er i besittelse av en viss ynde som tiltrekker seg menns oppmerksomhet, lengter etter noe mer i tilværelsen enn det Marcel, som er mest opptatt av penger, kan tilby henne. Jeg vil hverken bekrefte eller avkrefte om den erotiske eller romantiske spenningen tittelen hinter om, inntreffer, men jeg kan avsløre at den ovennevnte soldaten tilbyr Janine en halspastill. Mot slutten av novellen får Janine en slags revelatorisk opplevelse i ørkennatten. Dette er novellens høydepunkt, men det skal jeg ikke gå nærmere inn på her.


Det er nemlig på tide å se på bokens andre novelle, «Overløperen eller En forvirret sjel». Den skiller seg en del fra den første. «Røre, for en røre!» Slik begynner denne novellen, og det må sies å være en passende start, for dette er en forvirrende fortelling om en mann det ikke er lett å bli klok på. Handlingen hopper frem og tilbake, og leseren trekkes med i et sinn formørket av galskap. På nåtidsplanet møter vi en forrykt mann som befinner seg i ørkenen der han venter på en misjonær. På fortidsplanet blir vi presentert for bakgrunnshistorien til mannen og hans opplevelser i saltbyen Taghâsa i Mali. Dette er et litterært Taghâsa, skapt, eller i det minste bearbeidet av forfatteren, der innbyggerne er en stamme ekstremt aggressive og voldelige hedninger, ikke den virkelige, fraflyttede ruinbyen. Vi får vite at fortelleren er en fransk katolsk misjonær, en konvertitt fra protestantismen, som etter å tilbrakt en tid ved presteseminaret i Alger, bestemmer seg for å reise til Taghâsa i Mali for å preke Kristi budskap. Det blir han tatt til fange og torturert på grusomste vis av hedningene. Og han liker det! Dragningen mot krenkelser og ydmykelse er en viktig komponent i misjonærens fromhetsliv. Med dette utgangspunktet er ikke veien lang til omfavnelsen av fornedrelsen og omvendelsen til ondskapen i hedenskapen til de innfødte. Jeg antar at Camus prøver å si noe om motsetningene i det religiøse sinn og katolisismens glorifisering og institusjonalisering av lidelsen. Herunder faller også den moralske arrogansen og dragningen mot martyriet som vi finner hos Camus’ forrykte misjonær. Trolig må novellen også forstås som en slags kritikk av kolonialismen, ikke nødvendigvis fordi den er urettferdig eller grusom, men fordi også den er basert på moralsk arroganse og er fånyttes, i alle fall med tanke på de offisielle målsetningene. Utover det er det vanskelig å sette fingeren på noe bestemt budskap. Det er ikke lett å følge handlingen, for fortelleren er som nevnt ikke ved sine fulle fem og synes å ha et anstrengt forhold til seg selv og den verden han bebor. Først og fremst er dette et innblikk i det absurde. Likte jeg novellen? Tja. 


Dette var første del av Würmstuggus gjennomlesning av Eksil og kongerike. Andre del kommer etter hvert. Og etter planen kommer det også en tredje del, men jeg garanterer ingenting. 


Eksil og kongerike

Albert Camus

Oversatt av Synneve Sundby

Bokvennen, 2013


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...