Gå til hovedinnhold

Würmstuggu tar avstand fra Karpe Diem

 


Würmstuggu beklager:


For et par dager siden publiserte vi et leserspørsmål der den norske popgruppen Karpe Diem blir omtalt i svært positive vendinger. Etter dagens nyhetsoppslag der det kommer frem at rapperne har benyttet stygge ord i tekstene på flere av sine plater, ser vi oss nødt til å beklage publiseringen av dette leserspørsmålet, og videre presisere at vi tar avstand fra denne gruppen og fordømmer deres sangtekster på det sterkeste.


Karpe Diems sprogbruk bidrar ikke bare til at personer tilhørende den såkalte «LGBTQIA+»-minoriteten får sin livskvalitet forringet, men også til allmenne nedbrytningstendenser i samfunnet. (Særlig skuffende er det at gruppens progressive oralsex- og drapsfantasier om stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet besudles av den homofobiske sprogbruken som nå er blitt avslørt.)


Hva kan så gjøres med dette? Vi foreslår for det første at Karpe Diem skriver om sangtekstene sine, slik at ungdommen som oppsøker konsertene deres, får oppleve et sunt, trygt, ikke-ekskluderende budskap når de ser sine idoler på scenen. Dernest bør det lages nyopptrykk av de gamle albumene med de nye, omskrevne versjonene av sangene deres. 


Hva gjør man så med de eksisterende albumene som inneholder disse sangene i originalform? De bør tilintetgjøres så langt det lar seg gjøre. Etter dagens avsløringer føler nok en del Karpe Diem-entusiaster på en viss skam over å ha disse popalbumene i platehyllen. Vi foreslår at det arrangeres offentlige bål der angrende eiere av disse platene kan kvitte seg med dem og dermed vise at også de tar avstand fra de holdninger disse sangtekstene representerer. Dette vil trolig lette deres personlige samvittighet og samtidig ha en rensende virkning på samfunnsmoralen. 


Så gjenstår bare et spørsmål: Vil Karpe Diem ta avstand fra seg selv? Se, det spørsmålet kan bare Magdi og Chirag selv besvare.



Foto: Tobias Moe Thorstensen/Wikimedia Commons

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H