Gå til hovedinnhold

Würmstuggu tar avstand fra Karpe Diem

 


Würmstuggu beklager:


For et par dager siden publiserte vi et leserspørsmål der den norske popgruppen Karpe Diem blir omtalt i svært positive vendinger. Etter dagens nyhetsoppslag der det kommer frem at rapperne har benyttet stygge ord i tekstene på flere av sine plater, ser vi oss nødt til å beklage publiseringen av dette leserspørsmålet, og videre presisere at vi tar avstand fra denne gruppen og fordømmer deres sangtekster på det sterkeste.


Karpe Diems sprogbruk bidrar ikke bare til at personer tilhørende den såkalte «LGBTQIA+»-minoriteten får sin livskvalitet forringet, men også til allmenne nedbrytningstendenser i samfunnet. (Særlig skuffende er det at gruppens progressive oralsex- og drapsfantasier om stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet besudles av den homofobiske sprogbruken som nå er blitt avslørt.)


Hva kan så gjøres med dette? Vi foreslår for det første at Karpe Diem skriver om sangtekstene sine, slik at ungdommen som oppsøker konsertene deres, får oppleve et sunt, trygt, ikke-ekskluderende budskap når de ser sine idoler på scenen. Dernest bør det lages nyopptrykk av de gamle albumene med de nye, omskrevne versjonene av sangene deres. 


Hva gjør man så med de eksisterende albumene som inneholder disse sangene i originalform? De bør tilintetgjøres så langt det lar seg gjøre. Etter dagens avsløringer føler nok en del Karpe Diem-entusiaster på en viss skam over å ha disse popalbumene i platehyllen. Vi foreslår at det arrangeres offentlige bål der angrende eiere av disse platene kan kvitte seg med dem og dermed vise at også de tar avstand fra de holdninger disse sangtekstene representerer. Dette vil trolig lette deres personlige samvittighet og samtidig ha en rensende virkning på samfunnsmoralen. 


Så gjenstår bare et spørsmål: Vil Karpe Diem ta avstand fra seg selv? Se, det spørsmålet kan bare Magdi og Chirag selv besvare.



Foto: Tobias Moe Thorstensen/Wikimedia Commons

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib