Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Jeg kom plutselig til å slutte å tenke på deg

 


Jeg kom plutselig til å slutte å tenke på deg

av Fredrik Hagen

Flamme Forlag, 2017


Vi fortsetter vår kartlegging av det norske lyrikklandskapet, men denne gang foretar vi en metaforisk reise tilbake til 2017, for det var nettopp det året Flamme Forlag ga ut samlingen Jeg kom plutselig til å slutte å tenke på deg av debutanten Fredrik Hagen. Hva skjuler seg så bak det sedvanlig dølle Flamme-omslaget? La meg forklare:


Boken består av 77 korte tekster fordelt over ni seksjoner som sett under ett gir et psykologisk portrett av en mann som ikke har det helt greit. Han har vært gjennom et samlivsbrudd, han er bekymret for egen helse og er svært opptatt av død og forråtnelse. Men det som i sterkest grad opptar ham er savnet av kjæresten og minnene som ikke slipper taket, og det er savnets kroppslige aspekter som opptar Hagen som lyriker. 


        noen ganger våkner du med hendene strukket

        bort fra kroppen og tvers over den siden av sengen 

        der det ikke ligger noen


Sentralt står forestillingen om en kropp-sjel-dualisme som skiller strengt mellom det fysiske legemet og det egentlige selvet. I en av tekstene «brukes» kroppen til å utføre gjøremål, i en annen er kroppen «en maskin du reiser i». I et av diktene settes den «myke» hjernen opp mot en «hard steinmasse», altså kroppen. Denne dualismen kommer sterkest til uttrykk i en tekst der glemsel gjøres til noe av det mest sentrale i menneskets sjelsliv.


        du er bare en ansamling

        av kroppsvæsker og muskelvev

        som begynte å glemme

        så fort du begynte

        å gripe etter de store fingrene

        som alle la i hendene dine


Som man ser henvender den lyriske stemmen seg til et «du», som altså er subjektet i diktsamlingen. Men ved et par anledninger dukker det opp et gåtefullt «jeg» som det ikke er helt lett å bli klok på i denne sammenhengen. Kan det være kvinnen som preger hans liv med sitt fravær? 


Ellers går det mye i barndomsminner, dødsangst, lokalkoloritt (Bergen/Odda) og generell nedstemthet, alt sammen holdt i en prosapreget stil som er ganske dirkte og på ingen måte vanskelig tilgjengelig. Hagen benytter seg stort sett ikke av versaler og bruker bare unntaksvis skilletegn, slik seg hør og bør i det moderne norske lyrikklandskapet. Tekstene er overraskende ofte treffende formulert, men særlig mye dybde har de ikke. Men det er nok heller ikke meningen. 


Er dette en bok det er verdt å bruke 279 kroner på? Selvfølgelig ikke. Men kan man med fordel plukke den med seg når man likevel er innom biblioteket? Tja, hvorfor ikke?



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...