Gå til hovedinnhold

Boghossian-affæren: Pedicabo ego uos et irrumabo (7/7)


Av Håkon Daniel Myhre

Det er på tide med noen avsluttende tanker om Peter Boghossians forsøk på å avkle aktivist-akademia.

Dette prosjektet har, som vist over, fått en blandet mottagelse. Reaksjonen reflekterer på mange måter vårt polariserte medielandskap. De er enten helter eller skurker. Jeg skal ikke legge skjul på hvilken posisjon jeg ligger nærmest, men jeg mener det er viktig ikke å trekke en for sterk lærdom av dette prosjektet. Det virker for meg som om Peter Boghossian og co. har oversolgt sine resultater noe, særlig hva gjelder deres kommentarer om fagfellevurderingen. Selv om noe av fagfellevurderingen klart bidro til å gjøre tekstene mer ekstreme, tjente tilbakemeldingene også til å gjøre dem mer koherente og korrekte. Der Boghossian & co har rett er at vurderingene sjeldent faktisk snakker om den empiriske riktigheten til oppgavene i det hele tatt, men at det snarere virker som om de er opptatt av kjennskap til fagtradisjonen. Altså, det er viktigere for fagfellene at forfatterne har lest de rette tekstene, enn at arbeidet deres er verifiserbart og korrekt.
                
Slikt mener jeg det er klart at den kritikken som mener at «forfalskning av data» var det eneste Boghossian og co. gjorde for å få inn tekstene, og at man derfor ikke kan si noe om verdien av innfallsvinklene de kritiserer,[42] ikke helt treffer. Dette kan videre underbygges ved å se på de artiklene Boghossian og co. brukte som sine referanser, som er klart innenfor tradisjonene de kritiserer. Det ville vært vanskelig for meg å skille ut deres tekster fra tekstene de har referert til. Det er klart at dette, tross av at det er empirisk arbeid knyttet til det, er i første omgang drevet av aktivistiske impulser, og mye av det jeg har sett på her, innrømmer dette direkte, som referert over.
                
Konsepter som «standpoint-teori» og «privilegier» står etter mitt syn i fare for å bygge lukkede epistemologiske systemer, der argumenter med andre utgangspunkter ikke kan forstås. Det blir ofte sagt at dette kommer av alle de nye stemmene i akademia. Jeg tror heller dette kommer av et bestemt sett med teoretiske perspektiver som har utviklet seg i akademia, som jeg har vært inne på her i denne teksten.
        
Man kan lett tenke at dette bare er noe som eksisterer i visse sære regioner av akademia. Men det er en del tegn på at dette har spredt seg ut i den kulturen. Diskusjonen rundt “de-koloniseringen” av akademia i forrige høst hadde mye av dette tankegodset. Det er også kan være relevant for diskusjonen om “homo-terapi”-saken denne høsten, som nok handler mer om trans-spørsmål enn homofili, basert både på ordlyden i forslaget og den tilstanden til homoterapi i konservative miljøer i Norge anno 2019.

Neste år blir det kan hende en ny føljetong om framgangen av disse tankene, først og fremst i amerikansk og engelsk politikk, men også i Norge. Det er mange eksempler på at dette tankegodset har sneket seg ut i samfunnet mange steder, både eksplisitt, og sammen med de tingene som man implisitt tar for gitt i den offentlige debatten. Jeg sitter også med inntrykk av at de områdene hvor dette først begynte å vise seg, var i debatten om popkultur på internett, så dette er kanskje noe jeg også vil utforske etterhvert.

[42] Engber, “The ‘Grievance Studies’ Hoax Does Not Reveal the Academic Scandal That It Claims.”


Illustrasjon: Umberto Boccioni

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib