Gå til hovedinnhold

Boghossian-affæren: Pedicabo ego uos et irrumabo (7/7)


Av Håkon Daniel Myhre

Det er på tide med noen avsluttende tanker om Peter Boghossians forsøk på å avkle aktivist-akademia.

Dette prosjektet har, som vist over, fått en blandet mottagelse. Reaksjonen reflekterer på mange måter vårt polariserte medielandskap. De er enten helter eller skurker. Jeg skal ikke legge skjul på hvilken posisjon jeg ligger nærmest, men jeg mener det er viktig ikke å trekke en for sterk lærdom av dette prosjektet. Det virker for meg som om Peter Boghossian og co. har oversolgt sine resultater noe, særlig hva gjelder deres kommentarer om fagfellevurderingen. Selv om noe av fagfellevurderingen klart bidro til å gjøre tekstene mer ekstreme, tjente tilbakemeldingene også til å gjøre dem mer koherente og korrekte. Der Boghossian & co har rett er at vurderingene sjeldent faktisk snakker om den empiriske riktigheten til oppgavene i det hele tatt, men at det snarere virker som om de er opptatt av kjennskap til fagtradisjonen. Altså, det er viktigere for fagfellene at forfatterne har lest de rette tekstene, enn at arbeidet deres er verifiserbart og korrekt.
                
Slikt mener jeg det er klart at den kritikken som mener at «forfalskning av data» var det eneste Boghossian og co. gjorde for å få inn tekstene, og at man derfor ikke kan si noe om verdien av innfallsvinklene de kritiserer,[42] ikke helt treffer. Dette kan videre underbygges ved å se på de artiklene Boghossian og co. brukte som sine referanser, som er klart innenfor tradisjonene de kritiserer. Det ville vært vanskelig for meg å skille ut deres tekster fra tekstene de har referert til. Det er klart at dette, tross av at det er empirisk arbeid knyttet til det, er i første omgang drevet av aktivistiske impulser, og mye av det jeg har sett på her, innrømmer dette direkte, som referert over.
                
Konsepter som «standpoint-teori» og «privilegier» står etter mitt syn i fare for å bygge lukkede epistemologiske systemer, der argumenter med andre utgangspunkter ikke kan forstås. Det blir ofte sagt at dette kommer av alle de nye stemmene i akademia. Jeg tror heller dette kommer av et bestemt sett med teoretiske perspektiver som har utviklet seg i akademia, som jeg har vært inne på her i denne teksten.
        
Man kan lett tenke at dette bare er noe som eksisterer i visse sære regioner av akademia. Men det er en del tegn på at dette har spredt seg ut i den kulturen. Diskusjonen rundt “de-koloniseringen” av akademia i forrige høst hadde mye av dette tankegodset. Det er også kan være relevant for diskusjonen om “homo-terapi”-saken denne høsten, som nok handler mer om trans-spørsmål enn homofili, basert både på ordlyden i forslaget og den tilstanden til homoterapi i konservative miljøer i Norge anno 2019.

Neste år blir det kan hende en ny føljetong om framgangen av disse tankene, først og fremst i amerikansk og engelsk politikk, men også i Norge. Det er mange eksempler på at dette tankegodset har sneket seg ut i samfunnet mange steder, både eksplisitt, og sammen med de tingene som man implisitt tar for gitt i den offentlige debatten. Jeg sitter også med inntrykk av at de områdene hvor dette først begynte å vise seg, var i debatten om popkultur på internett, så dette er kanskje noe jeg også vil utforske etterhvert.

[42] Engber, “The ‘Grievance Studies’ Hoax Does Not Reveal the Academic Scandal That It Claims.”


Illustrasjon: Umberto Boccioni

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...