Gå til hovedinnhold

Bak teppet


Behind the Curtain: Real Pro Wrestling Stories
Fortalt av Jim Cornette
Manus: Brandon Easton 
Tegninger: Denis Medri
IDW, 2019

Jim Cornette er en velkjent figur for fans av profesjonell wrestling. Han har bekledd de fleste roller i bransjen som ikke primært dreier seg om direkte fysisk kontakt i ringen - mest kjent er han vel som manager og kommentator. Han er en omstridt type og
har nok av fiender, men en ting de fleste er enige om, er at han har 
imponerende kunnskaper om denne fascinerende blandingen av idrett, sirkus, teater og såpeopera.

Og for noen historier han har å fortelle! I denne tegneserieboken får vi møte et utvalg farverike personligheter som på ulikt vis har gjort seg bemerket i denne mest mandige av alle kampsporter. Noen av dem har til og med påvirket det amerikanske kulturlivet og samfunnet i videre forstand. Hovedvekten her ligger på perioden før Vince McMahon sikret seg kontroll over det nordamerikanske wrestlingmarkedet på 1980-tallet, som inntil da hadde vært delt opp i ulike territorier. På denne tiden var kayfabe, altså illusjonen om at wrestling er «ekte», fortsatt levende, og mange av historiene her handler om hvor langt wrestlere var villig til å gå for å opprettholde denne illusjonen. 



Vi møter blant andre Ed Farhat AKA «The Sheik», som spilte rollen som arabisk sjeik uten engelskkunnskaper for offentligheten helt til sin død, Ric Flair og Tim «Mr. Wrestling» Woods som overlevde en flystyrt sammen, men ikke kunne fortelle verden om det. «The Montreal Screwjob», som ifølge Cornette tok knekken på kayfabe (som om noen trodde på det i 1997) og feiden mellom Jerry Lawler og Andy Kaufman er også med. 

Mest gripende er fortellingen om Sputnik Monroe, som fra wrestlingringen kritiserte raseskillepolitikken og kjempet for negrenes rettigheter i Tennessee på 1950-tallet. Gjennom sin innsats som wrestler og privatperson bidro han på en ikke ubetydelig måte til borgerrettighetskampen som kulminerte med høyesterettsdommene som erklærte rasesegregering ulovlig på 1960-tallet.


Wrestling er en blanding av fiksjon og fakta, og det er ikke alltid så lett å vite hva som er hva. At utfallet av kampene er bestemt på forhånd, betyr ikke at feidene og konfliktene nødvendigvis er løsrevet fra virkeligheten. Virkelige personlighetstrekk og hendelser i utøvernes private liv inkorporeres ofte i den fiktive virkeligheten seerne presenteres for på TV-skjermen.

Tegneren Denis Medri er et nytt navn for meg, men internettet forteller meg at han er italiensk og at han har gjort noen greier for både DC og Marvel. Jeg synes tegningene hans er helt utmerkede. Han har en moderne, stilisert tegnestil med treffende karikaturer og dynamisk kroppsspråk. Veldig profesjonelt utført, behagelig å se på og lett å lese.

Jeg kan ikke annet enn å helhjertet anbefale denne tegneserien. 

Hvis du liker wrestling da

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer og levde et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne dan

Fra Würmstuggus postkasse: Om språket, historien og Instagram-antirasismen

  Vi har mottatt et brev fra en av våre lesere: Kjære Würmstuggu Jeg er en pensioneret Skolemand der undres: Hvad er Eders Syn paa den moderne antirasistiske Bevægelse slik den har manifestert sig i den offentlige Debat de senere Aar? Er I paa Parti med Fremtiden, eller tilhører I det socio-økonomiske Bundfald der kaldes «hvite, privilegerte Gubber»? De der bad Mig skrive dette Brev, opplyste Mig om at I tidvis publiserer meget avancered Stof der vanskeligt laar sig processere af unge Sind samt Sindene til eldre Borgere der plages af noget der visstnok kaldes «intellektuell Ladskab». Kan De venligst give Mig et svar paa dette? Med venlig hilsen «Pensioneret Skolemand» Redaktør Dalberg svarer: Jamal Sheik fikk mye oppmerksomhet for et års tid siden da han via sin Instagram-konto « rasisme_i_norge » kritiserte TV Norges fjernsynsserie « Nissene over skog og hei » for å ha med en «rasistisk» figur, Espen Eckbo s «Ernst Øystein», og sågar klarte å få strømmetjenesten D-Play til å av