Gå til hovedinnhold

Et evig fortærende, evig drøvtyggende uhyre


Det er ikke de store verdenskatastrofer som går inn på meg, oversvømmelser og jordskjelv som utsletter hele byer; det som maktstjeler meg, er de ødeleggende krefter som ligger skjult i selve naturen, den som lar alt den skaper, ødelegge sin neste og seg selv. Derfor flakker jeg redd omkring, med himmel og jord og alle virkende krefter omkring meg; og jeg ser ikke annet enn et evig fortærende, evig drøvtyggende uhyre.

- Johann Wolfgang von Goethe

AVDELNG FOR POLITIKK: Det har vært kommunevalg i Norge, og der har 64,28 % av de 4,2 mill. stemmeberettigede deltatt. Det er jo helt greit. Det norske demokratiet står ikke for fall, selv om man av og til skulle tro det om man hadde stolt på diverse politikere og rikssynseres virkelighetsbeskrivelser. Men det gjør man jo ikke. Som seg hør og bør, har vi også hatt en ny runde med politisk krenkeri i etterkant av valget av samme type som når Siv Jensen sier noe om avgående statsministere eller om «disse jævla sosialistene». Oslos samferdelsbyråd erklærte nemlig at hun «elsker bomringen». På vegne av alskens lutfattige bileiende aleneforeldre syntes flere kommentatorer det var upassende av en politiker å uttale seg positivt om en velfungerende transportøkonomisk finansieringsordning. Men det er kanskje ikke så rart at mange vil ha «gratis» vei i et land der «gratis» skolemat nok en gang har vært en valgkampsak. Vi er jo vant med å få andre til å betale for oss her i Kongeriket Norge. På den annen side er det bra at klasseperspektivet kommer inn i det norske ordskiftet igjen. For Norge er fortsatt et klassedelt samfunn, og forakten for arbeiderklassen er et av den venstreorienterte middelklassens mindre sympatiske karaktertrekk. AVDELING FOR SVENSK POWERMETAL OG AMERIKANSK PROGROCK. De siste dagene har jeg hørt mye på Above the sky, det siste albumet til Sabaton-gitarist Tommy Johanssons eget band Majestica, som tidligere gikk under navnet ReinXeed. Hurtig, muntert og uhyre fengende. Jeg har også lyttet en en del til Tools siste plate Fear Inoculum. Komposisjonene er ikke så muntre og fengende som hos Majestica, men det tar de igjen med mer variasjon, kompleksitet og oppfinnsomhet. Mye frekk tromming og generelt fin musisering. Denne platen trenger imidlertid noen runder før den fester seg. AVDELING FOR TYSK PROTOROMANTIKK. Jeg har også latt meg underholde av Johan Wolfgang von Goethes kortroman Den unge Werthers lidelser fra 1774. Denne boken om en ung mann med ekstremt høyt utviklet følelsesliv som elsker en kvinne han ikke kan få, og som følgelig (spoiler alert!) begår selvmord. Narrativet, som for det meste er bygget opp av brev hovedpersonen har skrevet til en venn, er bygget opp som en tragedie der det ganske tidlig blir klart at vår venn ikke har noen lysende fremtid. Det er en interessant teknikk som skaper en overbevisende illusjon av autensitetet i persontegningen, selv om Werther ikke utgangspunktet virker helt realistisk skildret. Om fortelleren blir virkelig for leseren, blir bifigurene tilsvarende flate. Men det er jo naturlig, for Goethe prøver jo bare å vise dem som de fremstår for Werther, ikke som de er i seg selv. Og er vi ikke alle den mest velutviklede karakteren i våre egne liv? Det er mye flott og kraftfull prosa her, særlig i starten. Men boken taper seg etterhvert, og særlig de lange diktresitasjonene mot slutten er litt kjedelige. Det påstås at boken skapte en selvmordsbølge i Tyskland da den kom ut, men etter hva jeg kan se kan dette virke noe overdrevet. Jeg fikk i hvert fall ikke lyst til å ta mitt eget liv. AVDELING FOR AVSLUTNINGER. Her avsluttes dagens innlegg på herværende blogg, og leseren bes ta vare på kropp og sinn med de midler han eller hun har til sin rådighet nå som høsten legger sitt mørke over det ganske land og naturen viser seg fra sin mer dekadente side. Auf Wiedersehen!


Illustrasjon: François Pascal Simon Gérard

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib