Gå til hovedinnhold

Et evig fortærende, evig drøvtyggende uhyre


Det er ikke de store verdenskatastrofer som går inn på meg, oversvømmelser og jordskjelv som utsletter hele byer; det som maktstjeler meg, er de ødeleggende krefter som ligger skjult i selve naturen, den som lar alt den skaper, ødelegge sin neste og seg selv. Derfor flakker jeg redd omkring, med himmel og jord og alle virkende krefter omkring meg; og jeg ser ikke annet enn et evig fortærende, evig drøvtyggende uhyre.

- Johann Wolfgang von Goethe

AVDELNG FOR POLITIKK: Det har vært kommunevalg i Norge, og der har 64,28 % av de 4,2 mill. stemmeberettigede deltatt. Det er jo helt greit. Det norske demokratiet står ikke for fall, selv om man av og til skulle tro det om man hadde stolt på diverse politikere og rikssynseres virkelighetsbeskrivelser. Men det gjør man jo ikke. Som seg hør og bør, har vi også hatt en ny runde med politisk krenkeri i etterkant av valget av samme type som når Siv Jensen sier noe om avgående statsministere eller om «disse jævla sosialistene». Oslos samferdelsbyråd erklærte nemlig at hun «elsker bomringen». På vegne av alskens lutfattige bileiende aleneforeldre syntes flere kommentatorer det var upassende av en politiker å uttale seg positivt om en velfungerende transportøkonomisk finansieringsordning. Men det er kanskje ikke så rart at mange vil ha «gratis» vei i et land der «gratis» skolemat nok en gang har vært en valgkampsak. Vi er jo vant med å få andre til å betale for oss her i Kongeriket Norge. På den annen side er det bra at klasseperspektivet kommer inn i det norske ordskiftet igjen. For Norge er fortsatt et klassedelt samfunn, og forakten for arbeiderklassen er et av den venstreorienterte middelklassens mindre sympatiske karaktertrekk. AVDELING FOR SVENSK POWERMETAL OG AMERIKANSK PROGROCK. De siste dagene har jeg hørt mye på Above the sky, det siste albumet til Sabaton-gitarist Tommy Johanssons eget band Majestica, som tidligere gikk under navnet ReinXeed. Hurtig, muntert og uhyre fengende. Jeg har også lyttet en en del til Tools siste plate Fear Inoculum. Komposisjonene er ikke så muntre og fengende som hos Majestica, men det tar de igjen med mer variasjon, kompleksitet og oppfinnsomhet. Mye frekk tromming og generelt fin musisering. Denne platen trenger imidlertid noen runder før den fester seg. AVDELING FOR TYSK PROTOROMANTIKK. Jeg har også latt meg underholde av Johan Wolfgang von Goethes kortroman Den unge Werthers lidelser fra 1774. Denne boken om en ung mann med ekstremt høyt utviklet følelsesliv som elsker en kvinne han ikke kan få, og som følgelig (spoiler alert!) begår selvmord. Narrativet, som for det meste er bygget opp av brev hovedpersonen har skrevet til en venn, er bygget opp som en tragedie der det ganske tidlig blir klart at vår venn ikke har noen lysende fremtid. Det er en interessant teknikk som skaper en overbevisende illusjon av autensitetet i persontegningen, selv om Werther ikke utgangspunktet virker helt realistisk skildret. Om fortelleren blir virkelig for leseren, blir bifigurene tilsvarende flate. Men det er jo naturlig, for Goethe prøver jo bare å vise dem som de fremstår for Werther, ikke som de er i seg selv. Og er vi ikke alle den mest velutviklede karakteren i våre egne liv? Det er mye flott og kraftfull prosa her, særlig i starten. Men boken taper seg etterhvert, og særlig de lange diktresitasjonene mot slutten er litt kjedelige. Det påstås at boken skapte en selvmordsbølge i Tyskland da den kom ut, men etter hva jeg kan se kan dette virke noe overdrevet. Jeg fikk i hvert fall ikke lyst til å ta mitt eget liv. AVDELING FOR AVSLUTNINGER. Her avsluttes dagens innlegg på herværende blogg, og leseren bes ta vare på kropp og sinn med de midler han eller hun har til sin rådighet nå som høsten legger sitt mørke over det ganske land og naturen viser seg fra sin mer dekadente side. Auf Wiedersehen!


Illustrasjon: François Pascal Simon Gérard

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H