Gå til hovedinnhold

Sjokkrapport fra Vesten!


Eric Kaufmann
Whiteshift: Populism, Immigration And the Future of White Majorities
2019

Bokanmeldelse av Håkon Daniel Myhre

Det er blitt skrevet mye om den politiske utviklingen i Vesten de siste ti årene. Om du skal lese bare en av disse bøkene, er Eric Kaufmanns Whiteshift kanskje den beste. Kaufmann gjør et ambisiøst forsøk på å forstå hvor høyrepopulismen kommer fra, og for å gjøre dette, dykker han ned i historie, demografi, holdningsstatistikker, samfunnspsykologi og samfunnsvitenskap.

Boken til Kaufmann er delt opp i fire deler, som hver tar opp en måte mennesker og ledere i Vesten har håndtert og håndterer den forandrende demografien. Kaufmann drar på en enorm dybde av data for argumentet sitt. Han vever det også sammen med arbeidene til Jonathan Haidt og Karen Stenner om moralsk og politisk psykologi. Den første delen, “Fight”, tar for seg historien til forskjellige innvandringskritiske strømninger i den vestlige verden, med hovedfokus på dagens populistiske høyreside. Kaufmanns sentrale poeng er at forandringer av den demografiske oppdelingen av et samfunn skaper problemer, fordi mennesker føler selv-identifisering med de etniske felleskapene sine, og i nasjonalstater er dette ofte identisk med nasjonen. Når grupper som har vært den udiskutable majoriteten føler seg usikre, øker risikoen for politiske konflikter. Dette er noe som ikke bare kan “læres vekk”, fordi det ligger dypt i psyken, og overlapper med innstinkter for intern altruisme. Det er, f.eks. overlapp mellom etnisk homogenitet i et samfunn, og populariteten til forskjellige omfordelingsprogrammer. Vi er tilhenger av velferdsordninger når vi føler at vi har noe til felles med dem som mottar velferd.

Disse spenningen har ifølge Kaufmann blitt håndtert svært dårlig av massemediene og politikerne i de senere delene av det 20. århundre og starten av det 21. Man har stort sett latt som om de er kunstige, og fordømt det som rasisme. Det eneste landet dette har hatt en viss suksess i, er Canada, og Kaufmann mener dette er fordi nasjonen ikke har en tilstrekkelig samlende konservativ myte. Dette har gjort landets konservative bevegelser splittet, og derfor kraftløse. Dette skjedde ikke i andre land, skjønt de konservative politikerne har bare i begrenset grad vært interessert i å bruke innvandring som et tema. Det er derfor populistisk partier (eller interne partikupp, som i det republikanske partiet i USA) som har reist seg for å fylle et tomrom i den politiske virkeligheten, etterhvert som innvandring økte som en sak i folks bevissthet. Disse har likevel vært avhengige av eksisterende myter og narrativer for å fungere.

Den andre delen, “Repress”, handler om det Kaufmann kaller “venstre-modernismen”, og dens forsøk på å aktivt undertrykke forskjellige varianter av innvandringsmotstand, xenofobi, og i noen tilfeller rasisme, via aktivisme og delegitimering, og hvorvidt dette har fungert eller ikke, og litt om hvorfor. 

Med “venstre-modernisme” mener Kaufmann et knippe ideologier med en sterk tendens til å feire annerledeshet og et sentralt fokus på kamp mot undertrykkelse. Kombinert med deres brodd mot de tradisjonelle vestlige samfunnene, vil disse ofte oppfordre gamle majoriteter til å legge ned sine egne røtter, samtidig som de oppfordrer minoriteter til å feire sine. I tiårene etter 68-opprøret har “venstre-modernismen” eliminert alle sine ideologiske rivaler innenfor mesteparten av akademia og media, med noen få konservative “holdouts” her og der, og denne mangelen på konkurranse har bidratt til interne renhets-spiraler, særlig i noen områder av akademia. Etterhvert som disse holdningene ble mer vanlige i den store offentligheten, har dette ofte styrket en motreaksjon blant deler av befolkningen, mener Kaufmann. Her bygger han i stor grad på Karen Stenner, som mener autoritære impulser ofte utløses når noen mennesker får en følelse av at samfunnet er i oppløsning. Og fra et konservativt ståsted virker mye av trendene til “venstre-modernisme” som ren samfunnsoppløsning.

Den tredje delen heter “Flight”, og dreier seg om en tendens blant den hvite majoritetsbefolkningen til å trekke seg ut av blandede etniske miljøer, som bidrar til en sirkeleffekt, der enkelte områder blir stadig mer dominert av en eller flere innvandringsgrupper, som igjen akse
lererer hvites flukt. Dette er den korteste delen, og handler om hvordan de fleste majoritetene håndterer den etniske forandringen. Dette skjer mest ved at de trekker seg ut, og aller mest at de ikke flytter inn i områder med stor etnisk variasjon.

Den siste delen heter “Join” og handler om de stedene der majoritetene aktivt oppsøker og blander seg med de nye minoritetsgruppene, særlig gjennom ekteskap. På lang sikt mener Kaufmann at dette er den beste måten å håndtere den demografiske forandringen. For å stimulere dette, kan man ikke bare undertrykke de etniske tilknytningene til majoriteten, og deres psykologiske behov til å være stolt over egen herkomst. Man må bygge et kompromiss mellom behovet for røtter og behovet for integrering, på begge sider.

Kaufmanns egen vurdering av et slikt “kompromiss”, er at majoriteten bør utvide de “etniske grensene”, og at folk med “blandet blod” bør identifisere seg i økende grad med majoriteten. Dette krever både en aksept for at majoriteten utviser stolthet over sin herkomst og historie, samtidig som de er åpne for at nye grupper kan tre inn i denne historien og ta del i denne arven, særlig om de er av blandet blod.

Alt i alt er Kaufmann en forfriskende moderat stemme i dagens klima. På den ene siden anser han tilknytning til etnisitet som legitimt, for både majoriteter og minoriteter. På den andre siden har han en klar brodd mot deler av den islamkritiske høyresiden, da han tolker data dithen at de fleste muslimske grupperinger i Vesten ender opp med å tilpasse seg normene i landene de bor i. Hans vurdering er at tabuet mot å snakke om etniske behov bidrar til mange vikarierende argumenter, som i større grad ender opp å stigmatisere muslimer.
        

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H