Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Det som bare er aske

 


Det som bare er aske

Ulrik Farestad

Solum Bokvennen, 2024


Det var ikke uten en viss forventning jeg plukket opp mitt lokale biblioteks ferske eksemplar av Ulrik Farestads tredje diktsamling Det som bare er aske her om dagen. Etter å ha lest debuten, Sangen og katastrofen, og særlig andreboken, En hvithai i Veneziahar det stått klart for meg at det er få norske poeter som kan måle seg med Farestad når det gjelder tekniske ferdigheter, språklig bevissthet, dybde og variasjon. Og ulikt langt de fleste leverandører av ny, norsk lyrikk har Farestad noe på hjertet og noe å kommunisere. Dessuten mestrer han den bundne formen, det som tradisjonelt har skilt lyrikk fra prosa. Som kjent handler all språkbruk om å forholde seg til regler, og inntil det siste århundret har ingen litterær form stilt så strenge formale krav som lyrikken.


I denne boken veksler Farestad mellom dikt med enderim og stram metrikk, og tekster som er løsere i formen, men aldri uten klare rammer. Som før skriver han fortsatt om fortiden og dens etterlevninger, men for det meste er ikke fortiden så veldig gammel i denne boken, eller den er mer personlig. For mye av samlingen handler om oppvekst og hjemkomst. I disse diktene utforsker dikterjeget randsonen mellom menneskelig habitasjon og natur. Det er også noen dikt til bildene til maleren Christopher Rådlund, og et langt dikt i anledning Rådlunds død i 2022. 


Boken er ikke delt inn i tematisk definerte seksjoner. De ulike temakretsene kommer i stedet litt hulter til bulter. Det samme gjelder verseformene Farestad bruker. Og det fungerer utmerket. Diktene er mesterlig utført og imponerer ikke bare teknisk, men også med hensyn til billedbruk, retorisk kraft og evne til å vekke følelser. Jeg forventet ikke å bli skuffet, og det ble jeg heller ikke. Snarere tvert i mot. Ulrik Farestad er en oase i den statsfinansierte ørkenen vi kaller norsk lyrikk. 


Det som bare er aske er herved anbefalt på det varmeste. 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Bokomtale: Neger og hvit

  Clay Allison: Neger og hvit Jaer Forlag, 1979 Selv om slaveriet i de amerikanske sørstatene ble opphevet i 1865, var det fortsatt mye som stod i veien for reell likhet mellom hvite og svarte innbyggere når det gjaldt økonomiske, juridiske og politiske rettigheter i tiårene frem mot århundreskiftet, ja helt frem til midten av 1900-tallet. Formell og uformell rasesegregering forble normen, og etter at den føderale okkupasjonsmakten trakk seg ut, etablerte de hvite elitene raskt et politisk hegemoni i de tidligere slavestatene. De farvede innbyggerne kunne ikke lenger kjøpes og selges som varer, men de ble fortsatt nektet fulle borgerrettigheter, og rasisme dannet utgangspunktet for mye av lovgivningen på delstatsnivå. Selv om mange skjønnlitterære forfattere har skrevet om rasespørsmålet i sørstatene i de siste tiårene av det 19. århundre, har temaet kun i begrenset grad vært behandlet i westernlitteraturen, i alle fall i genrens storhetstid som masseunderholdning.  Derfor ble...