Gå til hovedinnhold

Fascisme - reaksjon, brudd eller tradisjon?

 


BOKANMELDELSE AV HÅKON D. MYHRE


Fascism: The Career of a Concept

Paul Gottfried

Northern Illinois University Press, 2016


I min anmeldelse av Antifascism: The Course of a Crusade fra i fjor nevner jeg i forbifarten at Gottfried har skrevet en bok om fascisme tidligere. Nå har jeg endelig fått lest Fascism: The Career of a Concept fra 2016, og det med stor glede. I boken tar Gottfried for seg hvordan forskjellige tenkere og miljøer har tolket fascismen som fenomen i årene siden den først kom på scenen i mellomkrigstidens Europa og frem til i dag.

I Antifascism beskriver Gottfried hvordan en preformativ «antifascisme» har blitt både motor og rettferdiggjøring for mye av den progressive politikken i Europa. I denne boken skriver han om hvordan fascismen har blitt formet som en slags «anti-ideologi» i folks hoder. Dette har sin basis allerede helt i starten, da de første akademikerne som begynte å skrive om fascisme alle var marxister, og forstod fascisme som borgerskapets defensive reaksjon på faren for revolusjon.

Under den kalde krigen ble bruken av ordet mindre utbredt, og idéen om «totalitarisme» ble mer utbredt. Dette var en rød tråd i min masteroppgave, hvor jeg hvilte mye på The Origins of Totalitarianism av Hannah Arendt, som Gottfried snakker en del om. Totalitarisme knytter sammen fascisme, nazisme og kommunisme basert på likhetstrekk i hvordan disse oppførte seg når de var ved makten. Dette var selvsagt nyttig for USA i den kalde krigen, men Gottfried er klar på at de som la frem dette rammeverket, der Arendt kanskje er den viktigste, var etter alt å dømme inderlige mennesker, som forsøkte å forstå noe som spiste opp deres Europa og Nord-Amerika, og i mange tilfeller dem selv. Her ble det lagt stor vekt på brudd, at totalitarisme var noe radikalt nytt, at det var en konsekvens av både den industrielle revolusjon, og visse retninger av opplysningstidstankegang på ville veier, samt utviklingen av «massesamfunnet». «Totalitaristene» dro på tenkere som Max Weber og Emile Durkheim for en del av sine observasjoner.

Etter at den kalde krigen var over, ble totalitarisme-modellen mindre populær, og har gradvis blitt erstattet med den nærværende holdningen til fascisme, som Gottfried i stor grad tolker som «den ubeseirede fortiden». Mens totalitarisme vektlegger fascismen som et brudd med fortiden, og et produkt av den moderne verden, vektlegger dette synet fascismens historiske røtter, og insisterer på en kontinuitet mellom fascisme og det historiske Europa. Det er denne tråden Gottfried plukker opp igjen i boken Antifascism, men siden jeg allerede har anmeldt denne, vil jeg ikke bruke mye tid på dette her.

Gottfried skriver også et kapittel om forsøk på å definere fascisme som en venstreorientert bevegelse. Dette oppstod først i Amerika, der kritikere av Franklin Roosevelts velferdsstat allerede på 1930-tallet kritiserte presidenten fra å låne idéer fra fascistiske land i Europa, samt Sovjet-unionen. Mye av denne kritikken hadde sin plass på den tiden, skjønt Gottfried mener disse amerikanerne ofte hadde begrenset forståelse av Europeiske forhold. Men Gottfrieds kritikk av denne tradisjonen handler mye mer om hvordan den utviklet seg siden, ofte med en veldig naken politisk motivasjon. Til tross for dette har han respekt for noen av de som har gjort arbeid innenfor denne tradisjonen, men mener fortsatt at de tar feil.

I de tre siste kapitlene tar Gottfried frem en del av sine egne poenger. Kort oppsummert mener han at de forskjellige fascistiske ideologiene og bevegelsene var et forsøk på å kjempe mot de revolusjonære på venstresiden med deres egne metoder, og en del av deres egne programpunkter. Slik sett var det mange ting ved fascisme (og nazisme) som minner om venstresiden. Men Gottfried mener det likevel var noe ved fascisme som demonstrerer at det er høyre-orientert, faktisk på en måte mange av dagens konservative ikke er det, i hvert fall etter at «trone-og-alter»-konservative stort sett forsvant i Vesten.


Denne boken er, som de andre bøkene til Gottfried jeg har lest, veldig interessant og informativ. Gottfried er utrolig godt belest i litteraturen, både på engelsk og tysk. Han argumenterer også konsist, og ikke overkomplisert. Dette verket er mindre av et enhetlig argument enn hans andre bøker, og fungerer nesten som en samling med essays, skjønt med en klar rød tråd. Om leseren er interessert i Gottfrieds forfatterskap, og hvordan fascisme-konseptet er blitt forstått oppigjennom, vil jeg varmt anbefale denne boken.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...