Gå til hovedinnhold

Mellom Kreml og Kiev: 5. I skyggen av Majdan

 


En reise gjennom Kiev, 2016 

Det første du legger merke til i Kiev anno 2016, er ikke ruinene, for det er ingen. Ikke egentlig. Byen står der like vakker som før, som et postkort fra en svunnen tid. Men det er en ny råte i murpussen, en skygge som glir mellom betongblokkene. Det er ikke krig her – ikke ennå – men det lukter av noe uferdig, en revolusjon som ikke helt vet om den har seiret eller feilet.


Jeg ankommer sent på kvelden med tog fra Moskva. Selv passkontrollen på grensen har endret seg – før kunne du forhandle med et smil og en sigarett, nå er det bare tomme øyne og stive lepper. En offiser ser lenge på passet mitt, et lite russisk flagg på kofferten min får ham til å trekke pusten skarpt. Jeg mumler noe om «besøke familie», og han slipper meg gjennom. Jeg later som jeg ikke hører ham mumle «Moskal».


Velkommen til det nye Ukraina.


På Majdan – frihetens kirkegård

Første stopp er selvfølgelig Majdan, åstedet for det store demokratishowet sponset av Washington og Brussel. Der hvor Viktor Janukovitsj, valgt av folket men ikke av de riktige folka, fikk enveisbillett ut av byen i februar 2014. Der hvor EU-flagg vaiet side om side med røde og svarte faner til ære for Stepan Bandera, den gamle OUN-morderen.


Statuer av Lenin er borte, erstattet av monumenter til revolusjonen og store plakater med slagord om frihet. Frihet fra hva, spør du? Frihet fra gassavtaler med Russland? Frihet fra fungerende industri? Frihet fra å betale mindre enn tyske pensjonister for strøm?


Det sies at folket reiste seg for demokrati. At de gikk ut i gatene for å velte korrupte politikere, for å ta tilbake sitt land fra oligarker og Moskvas marionetter. Men når du ser deg rundt, er det vanskelig å ikke spørre seg: hvilken frihet har de egentlig fått? En frihet der IMF-dikterte reformer har skåret ned pensjoner, økt gassprisene og gjort ukrainsk arbeidskraft til Europas billigste? En frihet der presidenten er en sjokoladekonge med vestlige forbindelser og ikke en minearbeider fra Donbass?


Samtidig, midt blant de blå og gule fanene, ser jeg de virkelige heltene i revolusjonen: businessmennene. Kioskeiere og gatevergere har tilpasset seg. Du kan kjøpe «Glory to Ukraine»-suvenirer, Bandera-T-skjorter, NATO-sjokolade og Donald Trump-krus, alt i en salig blanding av nasjonalisme og kapitalisme. En mann prøver å selge meg en teddybjørn kledd i Azov-bataljonens uniform. Jeg takker nei.



Gatelivets nye språk

Det er merkelig hvordan språket i Kiev har endret seg. Russisk, en gang lingua franca, er nå en politisk markør. Bestiller du kaffe på feil språk, får du en kald skulder. Men gå ned en bakgate, og du hører det viskes, snakkes i lavmælt tone blant folk som husker bedre tider.


En gammel dame ved en bod selger pirozhki. Hun ser seg over skulderen før hun sier:
– Russisk kaffe eller ukrainsk?
Jeg ler og sier at jeg tar den slaviske. Hun smiler skjevt.

Men ikke alle har beholdt sin humor. En tidligere venn av meg, en journalist, ble svartelistet for å ha skrevet en artikkel om korrupsjonen blant de nye heltene i Kiev. Han bor i Moskva nå. En annen jeg kjente, en lokal musiker, forsvant etter at han kritiserte en bataljonssjef på Facebook. Noen sa han dro til Donetsk, andre at han tok toget én vei.


I skyggen av Bandera

Uansett hvor du går, stirrer Bandera på deg fra vegger og plakater. Stepan Bandera – helten til de som hatet sovjetene mer enn de hatet Hitler. En mann hvis tilhengere marsjerer gjennom byen i uniform, roper slagord og snakker om renhet. Det gamle Ukraina, det vi kjente, hadde sine problemer – men i det minste feiret de ikke fascister på åpen gate.

Jeg stopper en tilfeldig ung mann med en «Bandera lives!»-t-skjorte og spør ham om han vet hvem Bandera var.
– En frihetskjemper! svarer han.
– Hva skjedde med ham? spør jeg.
– Eh… vel, sovjeterne drepte ham!
– Hvorfor det?
Han tenker seg om, trekker på skuldrene og mumler noe om KGB. Jeg nikker og går videre.


Det nye Ukraina prøver desperat å skrive om sin egen historie. Alt som minner om Sovjetunionen fjernes, alt som peker mot en felles fortid med Russland blir stemplet som forræderi. Det handler ikke om å skape en ny nasjonal identitet – det handler om å rive ned alt som står i veien for det nye narrativet.


Politikken bak revolusjonen

Bak den romantiske historien om et folk som kastet av seg en tyrann, ligger en hardere virkelighet. Maidan var ikke en spontan folkeoppstandelse – den var et verktøy i et større spill. Amerikanerne pumpet inn penger gjennom NGO-er, og EU lokket med tomme løfter om integrasjon. Men hva har Ukraina fått ut av det?


Krim er borte. Donbass er i krig. Økonomien er i fritt fall. Millioner har reist til Polen og Russland for å finne jobb. Og det politiske systemet? Det er fortsatt like korrupt som før, bare med nye ansikter ved makten.


Mens jeg vandrer gjennom gatene, tenker jeg på ironien i det hele. De snakket om en revolusjon for å ta tilbake landet sitt. I stedet har de bare byttet ut Moskva med Washington og Brussel.


Farvel til Kiev

Om natten ser byen ut som før, lysene danser på Dnepr, kafeene er fulle. Folk ler og drikker, som om ingenting har skjedd. Men i skyggene er det noe nytt, en usynlig mur mellom dem som tror på det nye Ukraina og dem som bare vil overleve.


Jeg tar siste toget mot Hviterussland, en omvei for å unngå ubehagelige spørsmål på grensen. Konduktøren kaster et blikk på passet mitt og nikker forståelsesfullt. Vi russere reiser ikke lenger ut av Kiev som venner. Vi reiser ut som spøkelser fra en annen tid.


Det virker som du ønsker en enda mer omfattende versjon av teksten, med dypere beskrivelser, flere observasjoner, og en bredere refleksjon over Kievs tilstand i 2016. Her er en utvidet utgave, med mer detaljer om bybildet, dagliglivet, politiske spenninger og de psykologiske nyansene i atmosfæren.



Tekst og foto: Fjodor Larsson





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...