Gå til hovedinnhold

Oxiplegatz: Fairytales

 


Det er på tide med svensk bizarrometal igjen! Würmstuggu har tidligere omtalt album nummer to og tre fra den svenske gitaristen Alf Svenssons soloprosjekt Oxiplegatz, og nå er det på tide å ta en kikk på debutalbumet Fairytales fra 1994. Denne anmeldelsen er skrevet etter to gjennomlyttinger foretatt 20. og 21. mai 2022. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


Som på de andre Oxiplegatz-platene består instrumenteringen på Fairytales i gitar, trommemaskin og en synth som høres så billig ut at det ikke er fritt for at man trekker litt på smilebåndet. Med seg har Svensson sin hustru på vokal på endel av sporene. Dette albumet forkommer meg hakket mindre eksperimentelt enn de to andre, men det skiller seg likevel klart fra death metalen til At the Gates, bandet Svensson spilte i før. 


Som på Worlds And Worlds og Sidereal Journey er grunnstammen i musikken black metal, og det blackmetalliske er enda mer fremtredende her enn på de senere platene. Og da tenker jeg ikke bare på riffingen og vokalen, men også på tekstene, som på dette albumet ikke handler om romfart og fremmede sivilisasjoner, men om lidelse, død, livets meningsløshet, Valhall og den slags greier. Sånn sett kan man kanskje si at dette er en «mørkere» plate (selv om et par sanger, «Lust For Life» og «I See It Now…» skiller seg ut i mer oppløftende retning). Men dette er på ingen måte en ren black metal-plate. For er det noe som kjennetegner Oxiplegatz-prosjektet, så er det eklektisisme. Og her er det mye rart. Svenssons Göteborgske death metal-bakgrunn skinner, ikke overraskende, godt gjennom i den melodiøse riffingen, men også mer tradisjonell rock og techno samt roligere synth/vokal-komposisjoner finner vår mann plass til. Låtene har mer tradisjonell struktur enn på de andre Oxiplegatz-platene, så her er det både riff som gjentas, vers og refreng og dessuten mange flotte gitarsoli, alt sammen musikalske elementer det er langt mellom på de andre platene.


Vokalmessig går det mye i brek og brøl, men Svensson synger også endel rene partier, selv om jeg ikke synes han imponerer på samme måte som på senere platene. Jeg synes sannelig fruen synger litt svakere her også.


Dette er et album fullt av kontraster, stilbrudd og musikalsk humør. Det låter tidvis billig, særlig de elektroniske instrumentene, men gitararbeidet er det ingenting i veien med. Det skjer noe nytt hele tiden, og man får sjelden tid til å kjede seg. Dog kan nok albumet virke litt overlesset og kaotisk om enn i betydelig mindre grad enn oppfølgerplatene. Fairytales er ikke noen banebrytende genistrek som satte dype spor etter seg i den skandinaviske hardrockscenen, men det er en plate med mange artige påfunn, gitarspill av høy kvalitet og et egenartet lydbilde. 


Konklusjon: Slett ikke verst.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...