Gå til hovedinnhold

Kjappe tanker: Venstresidens verdikupp

 

AV HÅKON D. MYHRE


Det er en tilbakevendende diskusjon i politikken hvorvidt kulturelle/verdimessige eller økonomiske/politisk-teknokratiske spørsmål er viktigst å forholde seg til. For eksempel er en ofte brukt anklage rettet mot høyresiden, særlig den populistiske delen, at de distraherer med «kulturkrig», der implikasjonen er at det ikke er viktige spørsmål og/eller at det er et skittent triks rettet mot den antatt mer økonomiorienterte venstresiden. En annen tolkning er at disse kulturelle spørsmålene på en måte står utenfor det politiske. Om de forandrer seg, er det bare grunnet naturlige skiftninger i samfunnet, på det meste grupper som på eget initiativ slåss for sine rettigheter, og alle som går mot slik utvikling er nesten automatisk aggressorene. Denne kritikken kommer også i høy grad fra den såkalt ansvarlige høyresiden. 


Men er dette noe venstresiden selv tror? Om økonomisk politikk var viktig politikk, ville ikke venstrefolk vært mer åpne for å samarbeide med kulturelt konservative med mer sosial-liberale eller venstreorienterte økonomiske syn? Ikke bare at dette skjer mindre enn man skulle tro, det skjer omtrent aldri. Og når det kommer til stykke er venstresidens holdning til genuint verdikonservative mer aggressiv enn til markedsliberalister. De er jo «fascister». Dette var demonstrert ganske ettertrykkelig i den kanadiske trucker-protesten denne vinteren. Med noen hendige unntak var venstresiden ikke på noen måte fristet til å støtte protestbevegelsen, på tross av at dette var noe av det nærmeste vi har sett en genuin arbeiderklasse-protest på lenge, uten den partipolitiske implikasjonen til Trump-samlinger. 


Den forklaringen som for meg virker mest tilpasset Occam er at venstresiden er veldig klar over viktigheten av kultur og verdier. De eneste som kanskje ikke forstår dette, er den såkalte moderate høyresiden. Men om de forstår dette, må de regnes som på parti med venstresiden. Bare i et samfunn der moral og verdier er helt avklart, der det store flertallet er på samme side, kan politikk holde seg til temaer som økonomi. I et samfunn som England, der befolkningen ikke er enig i definisjonen av en kvinne, eller, som i USA, omtrent halvparten av borgerne mener at opplæring i LGBT-saker i skolen er barnemishandling, mens resten mener at å ikke undervise i dette på skolen er barnemishandling, sier det seg selv at dette ikke fungerer. 


Det enkle observasjonen her er at mennesker ikke organiserer seg langs økonomiske eller klassebaserte linjer. Mennesker organiserer seg langs verdimessige linjer. Også i sterkt lagdelte samfunn ser man at de forskjellige klassene oppfattet seg som kulturer, mer enn økonomiske blokker. Grunnen til dette er ganske enkel. Når man forsøker å skille venn fra fiende, forsøker man å vite hvem man kan stole på når man snur ryggen til dem. For dette spørsmålet er informasjon om formue og inntekt klart av sekundær prioritering, mens spørsmål om verdier og moral er primær prioritering. Etnisitet og slektskap og kanskje kjønn faller forskjellige steder i mellom. 


Gitt denne informasjonen, er det ikke klart både hvorfor verdiliberale på venstresiden og verdikonservative på høyresiden sjelden klarer å finne sammen, selv om de begge hevder å hate «systemet»? Derfor er verdier viktige, kanskje det viktigste. Felles verdier avgjør hvem du kan stole på, og hvem du ikke kan stole på. Dette igjen betyr at samfunn uten solide fellesverdier i bunn vil bli stadig mer splittede. Dette er den grunnleggende kilden til polarisering. Og om man ser på verdispørsmål, er det også klart at høyresiden har flyttet seg mye mindre enn venstresiden i løpet av de siste femti årene, og om noe har høyresiden faktisk diltet etter venstresiden. Så å legge skyld på høyresiden for den nåværende polariseringen slår meg som fullstendig forvirret, om ikke direkte løgnaktig. 


Dette glir inn i det andre poenget mitt om problemet med sentrumspolitikk om man er verdikonservativ. Det venstresiden har gjort ganske lenge, har vært å redefinere visse antatte sannheter eller standarder, og flytte dem inn i den politiske verdenen («Det personlige er politisk», som det heter), eller enda bedre inn i den juridiske rettighetsbaserte verdenen. Det var slik amerikanerne til slutt tillot homofilt ekteskap, til tross for at flertallet fortsatt var imot i 2015, når Obergefell vs Hodges ble hørt i høyesterett. Deretter, når de har brukt denne politiseringen for det den er verdt, tar de det vekk fra det politiske, og inn i det «selvsagte» moralske («Vi vil ikke diskutere grunnleggende menneskerettigheter», med ironien at omtrent ingen av de som tenkte ut filosofien bak menneskerettigheter i de foregående århundrene ville gjenkjent et homofilt ekteskap som et konsept som ga mening overhodet). Dette kalles gjerne å «trekke stigen opp etter seg». 


Historisk sett har venstresiden alltid laget nye frigjøringsprosjekter, og har slik dratt sentrum mer og mer mot venstre. Derfor er sentrum i politikken i dag, på kulturelle og verdiorienterte spørsmål, ekstremt langt til venstre for sentrum i år 1900. For fullstendighets skyld må jeg si at venstresiden ikke har lykkes i alle prosjektene sine, og alle gangene de har fått fullstendig kontroll over et samfunn (Frankrike etter revolusjonen, Russland under Bolsjevikene) har det som regel gått så dårlig at man har hatt et lite tilbakeslag i Vesten og utenfor, skjønt venstresiden har en tendens til å skifte kurs og komme seg igjen som den dominante kulturelle kraften. 


Det er på denne kulturelle aksen vi kan demonstrere at verden beveger seg i progressiv retning, og det er langs den kulturelle aksen mennesker organiserer seg. Disse to fakta sammen burde være tilstrekkelig for å demonstrere at de kultur- og verdibærende institusjonene i vårt samfunn er venstreorienterte, eller i hvert fall strukturert på en måte som gjør at de glir i progressiv retning. Spørsmålet som gjenstår er hvorvidt dette er positivt eller negativt. 


Foto: David Rosen Photography 

https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H