Gå til hovedinnhold

Nakenordsjokket

 



Nakenord

Paal Maage Elstad

Vigmostad Bjørke, 2021


Det kan virke som Paal Maage Elstad har latt seg påvirke av Dagbladets kryptiske clickbait-overskrifter når han har valgt å kalle sin siste diktsamling «Nakenord». Og det må jo være lov, for brorparten av tekstene i denne tynne boken er omtrent like innholdsløse som en gjennomsnittlig Dagbladet-artikkel med «naken»-overskrift. 


Det er riktignok noen interessante tekster i bokens første del, der Elstad reflekterer over representasjoner av menneskekroppen i ulike statiske og avsjelede tilstander. Tekstene der han skildrer fotografier og skulpturer er om ikke annet interessante, og prosadiktet der han sammenligner og kontrasterer Irving Penns fotografier med Marcel Duchamp kubistiske maleri fra 1912 av en naken kvinne som går ned en trapp (av en eller annen grunn omtalt ved dets engelske navn) er slett ikke verst. 


Men for det meste består denne boken av banale tekster som ved hjelp av hyppige linjeskift, fravær av stor forbokstav og skilletegn samt «overraskende» ordvalg simulerer dybde og oppfinnsomhet. Og apropos ordvalg: En lyriker som helt uironisk bruker pronomenet «hen» og i tillegg snakker om «sosial angst», «depresjon» og å «ha sex» i diktene sine, trenger seriøst en oppstrammer. Men jeg nøyer meg med å oppfordre leserne til å finne noe annet å lese. 


Denne utgivelsen er kanskje ikke spesielt dårlig til norsk samtidslyrikk å være, men som lektyre for lesere som setter pris på kvalitet, er den uegnet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H