Gå til hovedinnhold

Oxiplegatz: Sidereal Journey



 Javel, Würmstuggu

Vi er en Heavy Metal Forening fra Lillesand som er særlig begeistret for svensk Heavy Metal. Vi satte pris på Oxiplegatz-omtalen for en tid siden. Kommer det mer Oxiplegatz-stoff? 

Stay true!


Lillesand Heavy Metal Forening

4790 Lillesand


Jada. Vi synes også tiden er moden for mer stoff om Alf Svenssons bizarrometal-prosjekt fra 1990-tallet. Vi tar denne gang for oss albumet Sidereal Journey fra 1998. La meg først nevne at dette ikke er musikk jeg har noe nostalgisk forhold til og heller ikke hører særlig mye på. Jeg begynte ikke å høre på Oxiplegatz før for tre måneder siden.


Sidereal Journey er et konseptalbum med science fiction-tema. Vårt solsystem slukes av et sort hull, og en gruppe jordboere flykter ut i kosmos i et høyhastighetsromskip for å finne en ny planet å bosette seg på...


Som Worlds And Worlds er også dette en frisk plate som egner seg godt for lyttere som lett går lei, for det er vanskelig å kjede seg når en hører på et album med så stor variasjon og så mye som skjer på en gang. Musikalsk begynner det in medias res, og det fortsetter på full guffe, tilsynelatende etter innfallsmetoden, uten hensyn til oppbygning, genrekonvensjoner og gjentagelser av melodilinjer og riff. Kanskje ikke direkte fengende, men stemningsfullt som bare det, og aldri kjedelig! Tempoet veksler mellom kjappe, midtempo og sakte partier som sett under ett kanskje gir et kaotisk inntrykk, men som fungerer ganske bra når man har hørt på en stund. De 33(!) sporene glir av og til sømløst over i hverandre, og av og til er overgangen abrupt som bare rakkern, noe som gir et noe skjødesløst inntrykk, men det er jo bare sjarmerende. Dette er er jo ikke noe smakfullt progband. 


Instrumenteringen er ikke ulik den på Worlds and Worlds, men dronesynthen er for det meste fraværende her. Det virker ikke som Svensson har oppgradert sine elektroniske instrumenter, for synthen låter like billig som på forrige plate. Selv kunne jeg tenke meg et litt fyldigere lydbilde med litt mer realistisk ersatz-orkestrering. Men det låter uansett ganske originalt.


Ellers er det mye knakende godt gitararbeid her, selv om jeg skulle ønske det var flere gitarsoli. Det flotteste riffet, i hvert fall i mine ører etter et par gjennomlyttinger, finnes på sporet «Breathless». Den operatiske vokalen fra forrige plate er her forkastet til fordel for en mer avslappet, men fortsatt kul, Bowie-aktig vokal. I tillegg er det tradisjonell black metal-brøling og mye flott sang fra Svenssons hustru. Fine tekster er det også.


Alt i alt en fin plate for folk som liker sånne plater. Jeg hygger meg i hvert fall.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib

Rasehets i NRK

  En ting mange ikke er klar over, er at japanske gameshow av den særegne typen som nylig ble parodiert på NRK, har dype røtter i japansk tradisjon. De eldste variantene av denne underholdningsformen kan dateres helt tilbake til 700-tallet, og mye tyder på at de er enda eldre enn det.  Disse gameshowene utgjør en inngrodd del av den japanske kulturen og spiller en grunnleggende rolle for enhver japaners identitet og selvforståelse. Og dette gjelder ikke bare japanere. Japans enorme påvirkning på andre østasiatiske kulturer gjennom århundrene har ført til at det japanske gameshowet også med tiden har blitt en del av folkesjelen i land som Korea, Kina, Vietnam, Laos, Kambodsja, Thailand og Mongolia, medregnet disse nasjonenes diasporaer på andre kontinenter og ellers alle som har en eller annen genetisk forbindelse til disse folkene. Derfor er det beklagelig at NRK har tillatt seg å angripe denne essensielle delen av den østasiatiske raseånd på denne måten.  Würmstuggu berømmer derfor at

"Palestinerne burde vært utryddet fra jorden."

Den islamkritiske og proisraelske propagandaorganisasjonen Med Israel For Fred har en aktiv tilstedeværelse på Facebook. På organisasjonens Facebook-side og i gruppen " Nordmenn som støtter Israel " foregår det daglig livlig debatt om aktuelle temaer som opptar norske israelvenner: bibelske profetier om endetiden, muligheten for et renraset stor-Israel, Arbeiderpartiets bånd til nazismen og islam, nyhetsmedienes store antisemittiske/sosialistiske konspirasjon og fremfor alt - hvorvidt det eksisterer palestinere, og om disse menneskene har livets rett.  De fleste har vel etterhvert fått med seg at Facebook-kommentarer regnes som offentlige ytringer, og at dette medfører et redaksjonelt ansvar. Daglig leder Conrad Myrland og hans moderatorer har et svært avslappet forhold til dette. Det skal svært mye til før rasistiske kommentarer blir fjernet. Kanskje ikke så rart egentlig, i og med at organisasjonen ser på det som sin hovedoppgave å forsvare politikken til et