Gå til hovedinnhold

Komedien er over!

 


The Clowns

av P. Craig Russell og Galen Showman

etter «Pagliacci» av Ruggero Leoncavallo

Dark Horse 1997


Eg har tidlegare skrive om P. Craig Russells operateikneseriar. Spør du meg, er dette eit av dei mest interessamte prosjekta til nokon nolevande serieskapar eg kan kome på. Sjølv om han opererer i eit todimensjonalt, ljodlaust medium, har Russell fått imponerande mykje ut av både Strauss/Wildes Salome, Mozarts Die Zauberflöte og Wagners mektige Nibelungen-syklus. 


No har eg også lese Russells teikna versjon av Pagliacci, Ruggero Leoncavallos killer clown-opera frå 1892, og eg må tilstå at eg er ganske imponert. Pagliacci er ein opera i to akter som tek utgangspunkt i commedia dell’arte-tradisjonen, som eg ikkje skal påberope meg nokon som helst ekspertise om. (Eg skal glatt innrømme at eg veit fint lite om opera også, berre så det er sagt.) 


Fyrste akt utspelar seg i den verkelege verda. Etter ein prolog som gjer lesaren merksam på forholdet mellom fiksjon og faktualitet i dramaet som kjem til å utspele seg, vert me presentert for ein omreisande teatertrupp som kjem til ein landsby i Italia. Men ureglementert kjønssdrift og sjalusi øydelegg likevekta i truppen og driv leiaren, Canio, til vanvit - rett før forestillinga skal ta til. Akt to er sjølve forestillinga, der skodespelarane er i rollene sine og framseier replikkane som viljelause marionettar i ein oppdikta røyndom. Og trur du det ikkje! Ho speglar pikanteria i fyrste akt til punkt og prikke! Røyndom og dikting glir saman, det var visst ikkje så tette skott mellom kunsten og livet som ein skulle tru, og det heile kulminerer i eit høgdramatisk og valdeleg klimaks, rett før teppet fell, og lesaren vert påminna om at dette berre var ein teaterforestilling. Eller...?



Denne teikneserien kom ut i 1997. Då hadde Russell syna sine mesterlege evner til å omsetje musikkteater til teikneseriar fleire gongar allereie. Her har han som vanleg nytta librettoen som tekstgrunnlag, og all teksten er dialog. Russell står for manus, skisser og tusjing, men til sjølve teiknearbeidet har han fått hjelp av Galen Showman, men det er vanskeleg å sjå kva han har tilført teikningane. Eg synest det mest ser ut som rein Russell. Det er kanskje litt mer meir realistisk, særleg andleta. 


Som historieforteljar har Russell ein fleksibel tilnærming til sidelayout. Han er ikkje typen som brukar ein fast «grid». Alle sidane er ulikt utforma, med varierande rutestorleik og -form, og det vert brukt mange narrative triks, som sekvensar med fleire ruter med felles bakgrunn, abstrakte visielle element, silhuettar, veksling mellom realisme og karikatur og så vidare. Teaterscena vert brukt som gjentakande motiv som på ein fin måte hintar om siste akt, og dermed sjølve temaet for forteljinga. For dette er på mange måtar ei metaforteljing om høvet mellom kunsten og røyndomen. 



Russell er ei leiken teiknar med eit stort repertoar, og han brukar det til å fortelje så effektivt som mogeleg, samstundes som han ikkje kvir seg for å lage flotte, illustrative sider når det passar seg. Ikkje veit eg om det var kunstneriske eller økonomiske hensyn som førte til at denne teikneserien vart utgitt i svart-kvitt, men det ga i alle fall Russell høve til å bruke gråtonar, noko han vanlegvis ikkje gjer når han arbeider i fargar. Og sidene ser verkeleg lekre ut. Om du likar godt utførte operateikneseriar, bør du ta ein kikk på denne!


Eg høyrde på denne innspelinga frå 1978 med Pavarotti i hovedrolla medan eg las teikneserien:


Den var fin.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib