WÜRMSTUGGUS AVDELING FOR BØKER: Alt handler om nettverk i våre dager - profesjonelle nettverk, sosiale nettverk, finansielle nettverk, akademiske nettverk, politiske nettverk, kommunikasjonsnettverk, skjulte nettverk, digitale nettverk, the world wide web. Og nettverkene, flate og fleksible som de er, synes å påvirke verden i langt større grad enn tidligere, på bekostning av mer hierarkiske institusjoner, som stater, byråkratier og organsasjoner, som historisk har hatt størst betydning. Men er dette noe nytt? Typisk nok for en historiker (en konservativ sådan) synes ikke Niall Ferguson det. Det er dette som er temaet i boken The Square and the Tower: Networks and Power, from the Freemasons to Facebook (2018). Alt det vi ser rundt oss nå av altmer omgripende nettverk som hurtig overfører informasjon og fatter avgjørelser som vedrører millioner av mennesker har en historisk presedens. Nærmere bestemt ved overgangen mellom middelalder og tidlig modene tid. Det handler selvfølgelig om trykkpressen og den kommunikative revolusjonen den medførte. Trykkpressen var en forutsetnng for reformasjonens suksess og de omveltninger denne førte med seg i Europa på 1500-tallet. Den var også en forutsetning for den hurtige spredningen av nye oppdagelser, videnskapelige teorier og politiske ideer på 1500- 1600- og 1700-tallet. Ifølge Ferguson kan denne perioden kalles nettverkenes tidsalder. Fra den franske revolusjon og frem til 1970-tallet styrket de hierarkiske institusjonene seg som historiske aktører på bekostning av nettverkene, med den totalitære gullalder på midten av 1900-tallet som et høydepunkt. Men nå er nettverkene tilbake for fullt. Hvorfor har ikke historikere forsket mer på disse nettverkene? Det handler mye om tilgang på kilder, for uformelle nettverk etterlater seg ikke arkiver som historikere kan meske seg med. Det handler også om manglende forståelse av nettverkteori. Men det har Ferguson lært seg nå, og resultatet et en meget interessant bok Illuminati, spionringer, vitenskapelige samfunn, internettgründere, oppdagere, sosiale medier, britiske jungelkrigere, kommunister, kommunikasjonstknologi, opplysningstenkere, kinesisk internettstruktur, frimureri og innflytelsesrike gutteklubber. Check it out! OVER TIL AVDELNG FOR GAMLE TEGNESERIER: Jeg vil også anbefale P. Craig Russells tegneserie Salome fra 1986. Denne er basert på Oscar Wildes skuespill og også Richard Strauss’ opera, som igjen er basert på skuespillet, og er i så måte av Russells etterhvert tallrike operatgneserier. Handlingen er lagt til Herodes Antipas’ slott og handler om prinsesse Salome, som både er tiltrukket og frastøtt av den hellige mannen Jokanaan AKA Johannes døperen. Russell har på fremragende vis klart å komprimert handlingen til bare noen og tredve sider - inkludert en ganske lang, ordløs dansesekvens. Wildes dialog er i utgangspunktet superb, og Russell er ikke mindre sublim som visuell forteller og illustratør. Alt han tegner, ser fordømt lekkert ut, og hver side er nøye gjennomtenkt for å gi maksimal slagkraft til en historie som ikke etterstreber realisme på noen måte, men som på sitt høypoetiske vis likevel sier noe sant om mennesket og kunsten. De som er interessert i å lese en mer omfattende operategneserie fra Russells hånd, bør lese hans adapsjon av Richard Wagners operatetralogi om Nibelungringen. Kanskje jeg skriver en lengre bloggpost om den en gang. Den er i hvert fall good shit. OVER TIL AVDELNG FOR TUNGROCK: Til slutt vil jeg anbefale en plate jeg oppdaget ved en tilfeldighet her om dagen, nemlig Nailed, debutalbumet til doom metal-bandet Place of Skulls med Victor Griffin (Pentagram, Deathrow) i spissen. Dette er ganske tradisjonell, men uhyre fengende doom med top notch riffing og ganske lavt tempo. Også gjør de en versjon av «Don’t Let Me Be Misunderstood» som er nesten like god som Gary Moores versjon. Platen kom ut i 2001.
Og du, glem aldri hva som skjedde med Lola fra Copacabana.
Kommentarer
Legg inn en kommentar