Gå til hovedinnhold

Washingtons paradoks


Henry Wiencek: An Imperfect God: George Washington, His Slaves, and the Creation of America
2003, Farrar, Straus and Giroux

Før sommerferien leste jeg denne biografien om George Washington. Dette er den første Washington-biografien jeg har lest. Den er skrevet av journalisten Henry Wiencek og er basert på andre historikeres arbeid samt Wienceks egen originalforskning. Den ble godt motatt av historikermiljøet, i kontrast til kontroversen rundt Wienceks senere Jefferson-biografi (The Master of the Mountain), og Wiencek regnes som en ledende ekspert på Washingtons forhold til slaveri.
       
Boken dekker mesteparten av Washingtons liv, fra hans barndom til hans død, 67 år gammel, i 1799. Den går rett inn i det mest paradoksale ved den amerikanske revolusjonen, nemlig slaveriet. Denne første politiske statsdannelsen som proklamerte at mennesker var født like (i rettigheter, overfor loven), tillot slaveri, at noen mennesker kunne eie andre. Det finnes en enkel forklaring på dette, rotet i pragmatikk og politikk. Om man hadde forsøkt å forby slaveriet med uavhengigheten, ville republikken revet seg i stykker før den ble virkelig født.  Paradokset forsvinner likevel ikke. Hvorfor gikk man så langt i å proklamere menneskets frihet, når man visste at mange mennesker ble eid av andre mennesker? Et fullt svar på dette finner man ikke i denne boken, men den tar for seg hvordan en av de viktigste skikkelsene i dette dramaet, som selv var en velstående slaveeier, forholdt seg til dette.        

Washington er en vanskelig skikkelse å komme inn på, siden han etterlot seg ekstremt lite skriftlig om sine tanker og følelser. De som kjente ham, beskrev ham ofte som reservert og stoisk. Han uttalte seg aldri om slaveriet i noen offentlig forstand, utover sitt testamente, der han friga, og ordnet midler til utdannelse av, alle slavene han eide. Dette testamentet representerer en kraftig fordømmelse av slaveriet som institusjon, men ingen visste at han kom til å skrive noe slikt før hans død. Wiencek argumenterer for at det eksisterer mange hint om Washingtons sanne følelser, stort sett i en del brev, diskusjoner og følere, men også i loggbøker og forretningstransaksjoner.

Wienceks portrett starter med slutten, Washington har en drøm som overbeviser ham om at han snart skal dø, og setter seg ned for å gjøre sitt siste regnskap, og å få fullført noe som til da stod ugjort. Portrettet er ikke et portrett av et perfekt menneske, men en mann som kommer fra en bakgrunn der det å ha slaver regnes som naturlig og akseptabelt. Gradvis, veldig sakte og mot egen interesse og familiens holdninger, begynner denne mannen å innse at dette er en stor urettferdighet, og i sitt siste testamentet uttrykker holdninger som virker langt forut for sin tid, om man tror historien har en retning. Alt i alt et fasinerende portrett om en fascinerende person, som var i midten av et av historiens viktigste og mest paradoksale øyeblikk.


Håkon Daniel Myhre 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib