Gå til hovedinnhold

Washingtons paradoks


Henry Wiencek: An Imperfect God: George Washington, His Slaves, and the Creation of America
2003, Farrar, Straus and Giroux

Før sommerferien leste jeg denne biografien om George Washington. Dette er den første Washington-biografien jeg har lest. Den er skrevet av journalisten Henry Wiencek og er basert på andre historikeres arbeid samt Wienceks egen originalforskning. Den ble godt motatt av historikermiljøet, i kontrast til kontroversen rundt Wienceks senere Jefferson-biografi (The Master of the Mountain), og Wiencek regnes som en ledende ekspert på Washingtons forhold til slaveri.
       
Boken dekker mesteparten av Washingtons liv, fra hans barndom til hans død, 67 år gammel, i 1799. Den går rett inn i det mest paradoksale ved den amerikanske revolusjonen, nemlig slaveriet. Denne første politiske statsdannelsen som proklamerte at mennesker var født like (i rettigheter, overfor loven), tillot slaveri, at noen mennesker kunne eie andre. Det finnes en enkel forklaring på dette, rotet i pragmatikk og politikk. Om man hadde forsøkt å forby slaveriet med uavhengigheten, ville republikken revet seg i stykker før den ble virkelig født.  Paradokset forsvinner likevel ikke. Hvorfor gikk man så langt i å proklamere menneskets frihet, når man visste at mange mennesker ble eid av andre mennesker? Et fullt svar på dette finner man ikke i denne boken, men den tar for seg hvordan en av de viktigste skikkelsene i dette dramaet, som selv var en velstående slaveeier, forholdt seg til dette.        

Washington er en vanskelig skikkelse å komme inn på, siden han etterlot seg ekstremt lite skriftlig om sine tanker og følelser. De som kjente ham, beskrev ham ofte som reservert og stoisk. Han uttalte seg aldri om slaveriet i noen offentlig forstand, utover sitt testamente, der han friga, og ordnet midler til utdannelse av, alle slavene han eide. Dette testamentet representerer en kraftig fordømmelse av slaveriet som institusjon, men ingen visste at han kom til å skrive noe slikt før hans død. Wiencek argumenterer for at det eksisterer mange hint om Washingtons sanne følelser, stort sett i en del brev, diskusjoner og følere, men også i loggbøker og forretningstransaksjoner.

Wienceks portrett starter med slutten, Washington har en drøm som overbeviser ham om at han snart skal dø, og setter seg ned for å gjøre sitt siste regnskap, og å få fullført noe som til da stod ugjort. Portrettet er ikke et portrett av et perfekt menneske, men en mann som kommer fra en bakgrunn der det å ha slaver regnes som naturlig og akseptabelt. Gradvis, veldig sakte og mot egen interesse og familiens holdninger, begynner denne mannen å innse at dette er en stor urettferdighet, og i sitt siste testamentet uttrykker holdninger som virker langt forut for sin tid, om man tror historien har en retning. Alt i alt et fasinerende portrett om en fascinerende person, som var i midten av et av historiens viktigste og mest paradoksale øyeblikk.


Håkon Daniel Myhre 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...