Gå til hovedinnhold

Fra Würmstuggus postkasse: Offerkjendis eller kjendisoffer?

 


I dag fant vi dette interessante brevet fra ei ambisiøs studine fra Innlandet i postkassa vår. Vi mener det tar opp et så aktuelt tema at det er verdt å publisere det her. 


Kjære Würmstuggu


Jeg har den siste tiden syslet med tanken på å gjøre karriere som profesjonelt offer. På den måten tror jeg jeg kan gjøre en innsats for samfunnets undertrykte og samtidig tilfredsstille mitt behov for oppmerksomhet. Dessuten bærer jeg på mye aggresjon som trenger å få utløp. Jeg har ennå ikke helt bestemt meg for hva som skal danne basisen for min offerrolle. Det er jo så mye å velge mellom: rasisme, kjønn, religion, seksuell legning, gender identity, psykisk helse osv. Kanskje en kombinasjon? Det kan være en fordel å ha mye å spille på. Men det jeg må få avklart først er: Bør jeg forsøke å opparbeide meg en slags kjendisstatus før jeg lanserer meg som offer, eller bør jeg heller prøve å bygge en kjendisstatus på offerrollen? Håper på svar!


Med vennlig hilsen

Maiken Svenning-Mohammadi (hen)

Studine, Elverum


Würmstuggu svarer:

Takk for brev. Vi er av den oppfatning at vi trenger flere uredde stemmer i det offentlige ordskiftet som kan synliggjøre undertrykkinga i samfunnet vårt. Derfor ønsker vi initiativet ditt velkommen. Du har, som du sier, to muligheter, enten å bli kjendis først, og dernest offer. (Dette kan forlenge kjendisstatusen din betraktelig.) Eller du kan få oppmerksomhet som offer og siden bygge ei kjendiskarriere på det. Det første krever trolig at du har et talent for et eller annet folk er interessert i, mens det andre er mer å regne som en snarveg til berømmelse. Svaret vårt blir derfor: Har du et talent det er etterspørsel for? Ser du bra ut? Kjenner du noen kjendiser? Da er det kanskje mulig å gå kjendisvegen. Om ikke, anbefaler vi å prøve deg som offer først. Se hvilken offerrolle som passer for deg. En kombinasjon kan være lurt. Interseksjonalitet er i vinden! Ikke glem å bruke politiet, rettsvesenet og pressen hvis du tror det vil hjelpe deg. Lykke til!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H