Gå til hovedinnhold

Memento mori

 


Vi har nådd midten av november, og vi begynner å øyne årets avslutning. Blir det med angst eller lettelse vi legger dette året bak oss? Hvordan vil fremtidens mennesker se på året 2022? Det er det ingen som vet, men sannsynligvis kommer de til å irritere seg over hvor gammeldagse og umoralske vi var, og glede seg over at ting har gått fremover siden da. 


Her i Würmstuggu setter vi som kjent pris på  tungrock av ymse slag. Derfor gledet vi oss over den nye singelen til det svenske powermetalbandet Twilight Force som ble lagt ut på den digitale musikktjenesten Spotify (og sikkert andre digitale musikktjenester på the world wide web) her om dagen. Sangen, som bærer det fiffige navnet «Twilight Force», er en hurtig, melodiøs og uhyre oppløftende liten sak som vitner om et band som ikke synes å ha ambisjoner om å fornye seg. Og det er akkurat det vi håpet på, for dette bandet har den perfekte oppskriften på fengende, pompøs og virtuos hardrock. Da er det bare å vente på albumet «At the Heart of Wintervale» som kommer i januar. 


Et annet band som er ute med nytt materiale, er kristenmetallveteranene Stryper. Deres nye album, «The Final Battle», inneholder mye fin heavyrock som helt sikkert vil behage folk som liker slik musikk. Stilmessig ligner det ganske mye på det forrige albumet, men det er ingen skikkelig rolige låter, og det er jo bra, for vi foretrekker jo rocken vår hard. Bandet spiller tight og vokalist Michael Sweet imponerer stort med sin stemmeprakt. For øyeblikket er favorittsporene «Transgressor» og «Same Old Story». 


Men selv om nytt kan være bra, er jo Würmstuggu når alt kommer til alt en konservativ blogg, så vi spiller helst gamle plateutgivelser når vi ønsker å høre musikk. For tiden går det mye i Anathema, særlig platene «Eternity» (1996), «Alternative 4» (1998) og «Judgement» (1999). Disse platene representerer en overgangsfase i bandets musikalske utvikling. Her har de lagt alt som smaker av death metal på hylla, og har heller begynt å ta opp progelementer i doomen sin. Det er fortsatt heavyrock, men med mer raffinement enn det man finner på de tidligste platene, og selv om platene har mange rolige partier, er de fortsatt et godt stykke unna den temmelig uinteressante musikken de har utgitt siden årtusenskiftet. (Nå må det nevnes at det slett ikke er sikkert at vi kan stå inne for denne beskrivelsen av de senere platene etter at vi har gjort oss ordentlig kjent med dem, men det har vi altså ikke gjort ennå.) Uansett er dette musikk som burde appellere til doomentusiaster som setter pris på variasjon og musikalsk utforskningsstrang. 


La oss til slutt vende tilbake til Sverige og en artist som gjorde seg ferdig med heavy metal før hun slo igjennom. Carola Häggkvist var nemlig vokalist i heavybandet Standby før Melodi Grand Prix gjorde henne til Skandinavias største kjendis. For vi har atter hatt noen runder med Carolas andre album, «Steg för steg», fra 1984, og det med stort velbehag. Dette er en flott samling poplåter som stadig fenger. Produsent Lasse Holm står for de fleste komposisjonene, og er det noen som vet hvordan man lager pophits, så er det han. Litt irriterende er det selvfølgelig at noen av tekstene er på engelsk, men rent musikalsk er det top notch hele veien. 


Musikk kan bringe oss glede, skjønnhet og opplevelser som vanskelig lar seg definere og kvantifisere, men når alt kommer til alt, er glede, skjønnhet og opplevelser bare forbigående og ytterst uvesentlige fenomener etter at livet har nådd sin avslutning. Og når alt liv er over, vil også musikken være borte for alltid. Memento mori.



Illustrasjon: Jean Murat


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H